Forum > Zelfbouw Speakers

Bas kabinet

(11 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
SirGalaheadStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 8-2-2015
Laatste: 9-2-2015
Berichten: 4
8-2-2015 16:13
Beste forumnaren,

Ik ben compleet nieuw in de zelfbouw speaker business maar ga mij er toch aan wagen om zelf een bas cab voor basgitaar te bouwen.
Ik hoop dat ik op hulp van jullie kan rekenen? Want het is toch een hele hoop info te verwerken als je nieuw bent.

De bedoeling is (op dit moment toch) om een 4 x 12" te bouwen. Ik speel momenteel op een 250 watt combo versterker maar deze moet ik zo goed als volledig open zetten tijdens repetities dus dit wil ik gaan voorkomen.
Er zijn echter zoveel speakers en speaker merken dat ik niet weet waar te beginnen.

Ik speel momenteel in een band met een zwaardere sound waarbij de gitaren al redelijk laag gaan en dus wil ik liefst zo laag mogelijk kunnen gaan om de totale sound aan te vullen.

waar ik zelf al ben geraakt:
Eminence:

Basslite S2012
Impedantie: 8 ohm
vermogen: 150 W
Resonantie freq: 48 Hz
Freq bereik: 49Hz tot 4,5 kHz
Sensitivity: 97 Dbl

Dayton

DS315-8 12” designer series
Impedantie: 8 ohm
vermogen: 120 W
Resonantie freq: 24,2 Hz
Freq bereik: 25Hz tot 2,5 kHz
Sensitivity: 91 dBl

PA310-8 12” Pro Woofer
Impedantie: 8 ohm
vermogen: 450 W
Resonantie freq: 39 Hz
Freq bereik: 44Hz tot 4 kHz
Sensitivity: 96,1 dBl

ST305-8 12” Series 2 Woofer
Impedantie: 8 ohm
vermogen: 275 W
Resonantie freq: 26,2 Hz
Freq bereik: 25Hz tot 2 kHz
Sensitivity: 92,2 dBl

Zijn er nog merken die ik zeker eens moet bekijken? De prijs telt natuurlijk ook wel mee maar eerst wil ik eens kijken wat er allemaal op de markt te vinden is razz :p
Ik weet echter niet zo goed het het zit met vermogens optellen van verschillende speakers. Ik weet dat +3dB een verdubbeling van het geluid is. Maar hoe tel je verschillende speakers dan bij elkaar op?

Alvast bedankt!
JdbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2011
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 134
8-2-2015 21:28
Misschien email-adres en woonplaats opgeven, dat helpt bij reacties en tips.

Uit de je lijstjes blijkt dat je nog niet alles op een rij hebt.

Een beginnetje:
Je wil vrij laag komen, 30 Hz ?
Het moet redelijk hard kunnen, 110 dB op 1m ?
Waarmee ga je versterken, watts?
Welk kastformaat is gewenst/maximaal?
ect.

gr, JD.
De stemming kleurt de weergave ...
SirGalaheadStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 8-2-2015
Laatste: 9-2-2015
Berichten: 4
9-2-2015 10:07
De gegevens zijn bijgewerkt!

En ja ik weet niet heel goed wat deze waardes inhouden.
De laagste C die ik kan spelen zou in theorie een grondfrequentie van 32,7 Hz hebben. Hoewel er waarschijnlijk meer harmonische en octaven van deze grondnoot hoorbaar zullen zijn.
Dus ergens tussen 30 en 40Hz lijkt me wel te voldoen.

over de luidheid:
Ik heb echt geen idee van deze waardes. Ik zie dat de meeste speakers tussen de 90 en 100 dB zitten en ik heb begrepen dat bij een verdubbeling van vermogen er 3dB bij komt. Dus met 4 speakers gaat dat dan +6dB geven. Maar ik heb echt geen idee hoeveel ik nodig zou kunnen hebben.

De top moet ik me nog aanschaffen. Dus ik dacht aan een versterker van rond de 500/600 watt. Dan kan ik bv 2 speakers van 250W in serie nemen (klopt toch he?)

En het kastformaat maakt mij niet zoveel uit. Ik ga me wrs aan een bepaald inhoudvolume moeten houden als ik voor een bepaalde speaker kies?
JdbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2011
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 134
9-2-2015 11:44
Vier twaalf inch zo laag laten komen is niet makkelijk.
In een nog enigszins handelbare kast ong. 180L bruto (hxbxd, 90x57x35), met daarin een 18 inch en 8 inch voor respectievelijk laag en mid-laag lijkt logischer. Met een beetje eq is 30 hz bij -3dB haalbaar.
Met een 500 watt versterker ongeveer 120 dB op 1 m. Lijkt mij wel voldoende.

Gr, JD
De stemming kleurt de weergave ...
SirGalaheadStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 8-2-2015
Laatste: 9-2-2015
Berichten: 4
9-2-2015 15:41
ja die grootte van kast zou wel ongeveer goed zijn. Het mag natuurlijk niet TE groot gaan worden maar het mag wel opvallend zijn.
Maar 12 x 4 zou hier geen goede keuze voor zijn? omdat ik vaak gitaristen met van deze speakerkasten zie en die toch ook wel laag kunnen gaan.
Maar uw idee is zeker ook een optie.
Dan met een crossover werken voor de 2 speakers te splitsen?
DJLPStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2007
Laatste: 25-4-2022
Berichten: 114
9-2-2015 15:54
Sorry dat ik een klein beetje van het onderwerp afwijk, maar het is denk ik wel een interessante vraag voor de TS:

Waarom gebruiken basgitaren vaak 4 woofers? Dit ontwerp:
https://www.prohow.nl/ojeepegs/LRHX410.jpg

Ik zou, net als hierboven genoemd wordt, eerder voor 1 15" of 18" kiezen.
De top (Bedoel je hier niet versterker?) moet ik me nog aanschaffen. Dus ik dacht aan een versterker van rond de 500/600 watt. Dan kan ik bv 2 speakers van 250W in serie nemen (klopt toch he?)
Dit klopt. Let alleen wel even goed op de impedantie van de woofers, en wat je versterker aankan. Dit bepaald of je de woofers in serie, of liever parallel aansluit.
SirGalaheadStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 8-2-2015
Laatste: 9-2-2015
Berichten: 4
9-2-2015 16:46
Ok, al heel erg bedankt voor alle info!

ik heb nu nog enkele vragen:
- Is een crossover nodig bij bv een 18 inch en een 8 inch speaker of mogen alle lage tonen ook naar de 8 inch speaker worden gestuurd? ik denk niet dat het nodig is maar de 2 speakers moeten beiden wel dezelfde hoeveelheid vermogen aankunnen lijkt me?
- Hoe zit het met de verhouding tussen wattage en max dB? bv 2 speakers van 300W waarbij de eerste 96dB aankan en de 2de 99dB, betekend dit gewoon dat de eerste speaker meer watt nodig heeft om hetzelfde volume te bereiken?
- En hoe zit het eig met de resonantiefrequentie van een speaker? Is dit de frequentie waarop de speaker zelf gaat resoneren en is deze hoorbaar en dus belangrijk bij de keuze van speaker?

alvast heel erg bedankt voor de info!
DJLPStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2007
Laatste: 25-4-2022
Berichten: 114
9-2-2015 16:57
1 x bewerkt. Laatst door DJLP op 9-2-2015 16:58
- Is een crossover nodig bij bv een 18 inch en een 8 inch speaker of mogen alle lage tonen ook naar de 8 inch speaker worden gestuurd? ik denk niet dat het nodig is maar de 2 speakers moeten beiden wel dezelfde hoeveelheid vermogen aankunnen lijkt me?

Durf ik geen uitspraak over te doen

- Hoe zit het met de verhouding tussen wattage en max dB? bv 2 speakers van 300W waarbij de eerste 96dB aankan en de 2de 99dB, betekend dit gewoon dat de eerste speaker meer watt nodig heeft om hetzelfde volume te bereiken?

Ja dat klopt, een voorbeeldje:
Een speaker van 100 watt met een efficiëntie van 100 db/w/m2 klinkt even hard als een speaker van 200 watt met een efficiëntie van 97 db/w/m2.
Let op! Deze efficiëntie is zeer afhankelijk van de kast waar de speaker in zit! En het is natuurlijk een benadering, dit is geen exacte berekening.

- En hoe zit het eig met de resonantiefrequentie van een speaker? Is dit de frequentie waarop de speaker zelf gaat resoneren en is deze hoorbaar en dus belangrijk bij de keuze van speaker?

Deze frequentie is volgens mij ook weer afhankelijk van de kast. De frequentie die bij de specs staat is de woofer in 'free air' ofwel: zonder kast. (correct me if i'm wrong)

Het mag duidelijk zijn dat de kast erg belangrijk is. Verstandig is om je eerst GOED in te lezen in de materie. Het kan leuk, leerzaam en goedkoper zijn dan een standaard kast. MAAR het kan ook veel werk zijn, met een tegenvallend resultaat. sad :(
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
9-2-2015 16:57

DJLP schreef:

Sorry dat ik een klein beetje van het onderwerp afwijk, maar het is denk ik wel een interessante vraag voor de TS:

Waarom gebruiken basgitaren vaak 4 woofers? Dit ontwerp:
https://www.prohow.nl/ojeepegs/LRHX410.jpg

Ik zou, net als hierboven genoemd wordt, eerder voor 1 15" of 18" kiezen.
De top (Bedoel je hier niet versterker?) moet ik me nog aanschaffen. Dus ik dacht aan een versterker van rond de 500/600 watt. Dan kan ik bv 2 speakers van 250W in serie nemen (klopt toch he?)
Dit klopt. Let alleen wel even goed op de impedantie van de woofers, en wat je versterker aankan. Dit bepaald of je de woofers in serie, of liever parallel aansluit.
Ik vermoed omdat een 12" speaker veel sneller reageert.
Met 4 stuks geraak je dan toch even diep als een 18" speaker, maar heb je nog wel de snelheid van de speakers.
www.bigsoundsystems.be
DJLPStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2007
Laatste: 25-4-2022
Berichten: 114
9-2-2015 16:59
Aha, klinkt logisch. Een basgitaar speelt volgens mij ook hoger dan een gemiddelde PA sub (tot wel 500 hz heb ik eens gelezen)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)