Forum > Zelfbouw Speakers

15" kick bin

(2 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
FrodoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2008
Laatste: 21-9-2014
Berichten: 34
11-12-2013 20:24
Ik ben opzoek om een bestaand ontwerp aan te passen voor een goede kickbin (kick gebied van 70 - 200hz -3db half space zou leuk zijn lagere grens mag altijd)

Gebruikte speaker is de beyma 15p80fe profesional.beyma.com/pdf/15P80FeE.pdf
redelijk lage Qts
BL factor van 22.90
veel rendement 100,6 db/w/m (half space)

Eerst was ik aan het zien naar de HD15 maar ik heb de indruk als ik probeer met hornresp dat het niet heel ideaal is
wat mij opvalt is dat als ik S1 kleiner maak de respons beter wordt. Alleen weet ik niet heel goed hoe ik dat op het HD15 ontwerp moet aanpassen.
en 105db/w/m half space zou wel een leuk rendement zijn en moet met deze speaker volgens mij haalbaar zijn.
met hornresp heb ik al een respons kunnen krijgen tot 107db/w/m (dat is echt veel 2 bins gestakt boven subs wat dan eigenlijk al quarter space word ook geeft dan ruim boven de 110db/w/m....)
Ik ga graag voor een enorme efficiente speaker en met die beyma moet dat volgens mij lukken.

Een rechte hoorn is ook wel te doen misschien.
de limieten die ik aan hou als maximum kast afmeting is b50 h70 d80 dat stapelt handig met men punishers
De hd15 is in principe al kleiner

Ik was aan het denken eventueel aan een rechte hoorn zonder vouw maar dan speel ik nogal veel volume kwijt.

de hornresp parameters die ik voor de hd15 heb:
S1 544,80
con 27.38
S2 722.16
con 15.25
s3 1054.92
con 15.36
s4 1785.57
con 8.97
s5 2206,16

vrc 52
lrc 40

fr 40
tal 4

vtc 20000
atc 1982,40

vrc kleiner maken doet ook wel wat maar lijkt me niet evident
als ik overal de lengte iets groter maak alsook de oppervlaktes dan heb ik veel resultaat en volgens mij lukt dat ook wel aangezien de kast nog wel wat groter kan dan de standaard hd15 alleen weet ik niet goed hoe ik de afmetingen van hornresp terug moet overbrengen en visa versa.

Alle hulp welkom alsook ideën voor andere ontwerpen
Ik kwam ook de Es18-BPH tegen ergens en dit is misschien ook wel te schalen naar 15" en daar hoor ik ook goede reacties van maar zie niet goed hoe dat dit vetaald naar hornresp.
FrodoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2008
Laatste: 21-9-2014
Berichten: 34
14-12-2013 00:26
Ik ben al wat verder
Dit is wat ik tot hiertoe heb:

https://www.aman-nai.be/kickbin15p80.png

hornresp input parameters voor zover ik denk dat deze juist zijn:
https://www.aman-nai.be/kickbin_input.bmp

En dan de response gesimuleerd in 4PI dus vrijstaand. in praktijk gaat dit meer richting 2pi gaan dus loopt iets lager door en gevoeligheid ligt dan op 106 a 107db/w/m:
https://www.aman-nai.be/kickbin_response.bmp

nu dat ziet er niet slecht uit vind ik maar kan goed zijn dat ik iets verkeerd doe.
De speaker wordt dus gemonteerd met de magneet in de hoorn. geeft extra koeling en de voorkamer wordt kleiner (volume van de speaker gaat eraf en dat scheelt 5L)
Het zou beter zijn moest ik die kamer nog kleiner krijgen.
Achterkamer kan eenvoudig in volume aangepast worden door get tussenschot aan te passen. De beyma 15p80 houd niet zo van een grote achterkamer heb ik de indruk.
moet nog wel afmeten of de speaker er goed ingeraakt. maar tot zover nog geen probleme ontdekt.

Dan is er ook nog de compressiefactor deze ligt nu op 3.74 wat al vrij hoog is voor een 15" speaker.
Qts is laag en Bl is redelijk hoog dus het is wel een vrij sterke speaker maar toch; misschien is 3.74 een beetje te veek.
Het jammere is wel dat als ik de compressie verlaag er een dip komt op 125Hz en dat is nu niet de bedoeling van een kickbin...

Als ik verder kijk denk ik dat het hoog bij circa 180Hz stillaan minder gaat worden. en in het laag loopt deze vijrstaand door tot 75Hz
in 2PI gaat dit al richting70hz en stack je 2 kasten verbetert alleen de response.
ArneblommaertStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-5-2014
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 44
15-11-2015 21:25
Ziet er allemaal leuk uit! Miss gwn de kick sectie van een xtro gebruiken? Zonder de mid en high sectie dus. Of hd15 of cubo kick :) of martin f2b? Hoe klinkt een qsc pl6.0 ivm een pl380 op punishers als ik mag vragen?
Horn loaded all the way..

Terug naar forum Reageer (zonder quote)