Forum > Off-Zone

2 gebrugde versterkers bruggen

(9 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
DJLPStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2007
Laatste: 25-4-2022
Berichten: 114
10-10-2013 17:37
Om te beginnen, ik weet dat dit een serieus forum is. Vandaar dit topic in de "off-zone" Voordat iedereen meteen begint met: "Ik zou het niet doen op die manier" Dat begrijp ik. Het is puur een gedachte experiment, zou het mogelijk zijn.

Stel ik heb 2 identieke versterkers, die allebei 2x 200 watt op 4 ohm leveren. Deze versterkers ga ik beide bruggen tot 1x 400 watt op 8 ohm. Deze functie is beschikbaar op de versterkers zelf.

Nu wil ik deze 2 versterkers weer bruggen tot één signaal van 800 watt op 16 ohm. Ik heb natuurlijk al wat zoekwerk verricht. De ingang moet op de ene versterker 180 graden gedraaid worden, en op de andere moet het signaal normaal worden aangeboden. Dan moeten de beide min polen aan de speakerkant met elkaar verbonden worden.

Zolang de speaker die aangesloten wordt maar minimaal een impendantie van 16 ohm heeft, moet dit kunnen naar mijn idee.
Of kan dit niet? Waarom gaat dit dan niet werken, wat zijn de knelpunten?
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 1593
10-10-2013 19:08
In theorie zou dit in de praktijk moeten kunnen werken. In de praktijk werkt dit alleen in theorie...

Probleem is dat de ground van de amps via signalground, randaarde en/of behuizing aan elkaar hangen. Via het bridgen probeer je de voedingen van de amps in serie te zetten, maar de grounds zijn al aan elkaar geknoopt. Anders uitgelegd: De minpolen - beide uitgangen van een kanaal in elke amp - zijn uit fase. Door deze door te verbinden, maak je een dikke sluiting via de ground.

Om de theorie in de praktijk te laten werken, zou je 1 amp volledig galvanisch moeten scheiden van de andere: lijntrafo in signaal, scheidingstrafo in de voeding en geen contact tussen behuizingen.
't is maar een hobby...
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 1593
10-10-2013 19:13
Andere optie zou zijn om de uitgangen van 1 amp galvanisch te scheiden middels een trafo.
't is maar een hobby...
DJLPStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2007
Laatste: 25-4-2022
Berichten: 114
10-10-2013 21:43
Oké dat ligt dus duidelijk iets ingewikkelder als het op het eerste gezicht lijkt. Hoe komt het dan dat het linker en het rechter kanaal in een versterker wel gebrugd kan worden? Komt dat omdat deze van binnen volledig gescheiden zijn?
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 1593
10-10-2013 22:15
Een doorsnee amp heeft 2 kanalen. In bridge mode levert 1 kanaal het geinverteerde signaal. Je gebruikt dan het spanningsverschil tussen de 2 uitgangen, de pluspolen (wat dus 2x zo groot is als wanneer je 1 kanaal zou gebruiken). De minpolen hangen aan ground en gebruik je niet.
't is maar een hobby...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 13458
11-10-2013 00:53
Gebrugd bruggen is prima te doen. In de meest simpele vorm zorg je ervoor dat beide gebrugde eindtrappen kunnen zweven. Dit doe je door aan de ingangskant de audio ingang te ontkoppelen (bijvoorbeeld met een audio transformator) en de massa verbinding los te halen. Uiteraard laat je het chassis netjes aan de randaarde hangen (veiligheid eerst).

Overigens zijn er versterkers die intern reeds gebrugd werken (zoals de Crown Macrotech reeks). Als je die extern ook nog brugt heb je dus een gebrugde gebrugde versterker.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 1593
11-10-2013 08:31

Dré schreef:

Gebrugd bruggen is prima te doen. In de meest simpele vorm zorg je ervoor dat beide gebrugde eindtrappen kunnen zweven. Dit doe je door aan de ingangskant de audio ingang te ontkoppelen (bijvoorbeeld met een audio transformator) en de massa verbinding los te halen. Uiteraard laat je het chassis netjes aan de randaarde hangen (veiligheid eerst).
Dré, ik snap dat je graag nieuwe amps verkoopt wink ;) , maar volgens mij hangt in 9 van de 10 gevallen de ground aan de secundaire kant van de voeding ook aan het chassis en dus aan de randaarde. Gaat in 9 van de 10 gevallen dus niet goed. (Edit: of bedoelde je dit met "massa loshalen"?) In het ene geval waar de voeding wel zweeft, loop je het risico van doorslag ergens in de amps door een 2x zo groot spanningsverschil tussen voeding en chassis.
't is maar een hobby...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 13458
11-10-2013 09:11

PvG schreef:

(Edit: of bedoelde je dit met "massa loshalen"?)
Yep. Bij versterkers met een groundlift optie is dit vrij eenvoudig. Wel moet nog even nagelopen worden wat er blijft staan tussen signal ground en chassisground bij de groundlift (want een 100% lift is het vrijwel nooit).
In het ene geval waar de voeding wel zweeft, loop je het risico van doorslag ergens in de amps door een 2x zo groot spanningsverschil tussen voeding en chassis.
Kun je dat nader toelichten?

Overigens is het bruggen van gebrugde versterkers niet iets dat iedereen maar moet gaan doen. Je moet een stel hersens tussen je oren hebber die het nog doen EN je moet wat van de materie weten.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 1593
11-10-2013 16:43

Dré schreef:

PvG schreef:

In het ene geval waar de voeding wel zweeft, loop je het risico van doorslag ergens in de amps door een 2x zo groot spanningsverschil tussen voeding en chassis.
Kun je dat nader toelichten?
Zeker. Stel we nemen 2 gebrugde amps met een voedingsspanning van +100 en -100V. De uitgangen van 1 amp zullen dus variëren tussen - en +100V max tov chassis. Nu maken we de 2e amp zwevend en bruggen deze met de eerste (we verbinden een pool van elk van de amps met elkaar en op de andere polen sluiten we de speaker). Als er +100V op de pool van amp 1 staat die is verbonden met de pool van de zwevende amp 2 (die op dat moment maximaal negatief uitstuurt op die pool), is het potentiaal van de negatieve voedingsrail van amp 2 +100V tov chassis. De positieve voedingsrail van amp 2 zal dus een potentiaal hebben van +300V tov chassis. Het is dus zelfs een factor 3...

Als er dan een kruipweg net te kort is icm wat stof, heb je doorslag.
't is maar een hobby...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 13458
11-10-2013 16:56
Aangezien we het hier over een zwevend geheel hebben gebeurt er helemaal NIETS als secundair op één punt door zou slaan naar massa. wink ;)

Pas als er gelijktijdig op 2 verschillende punten sprake is van een doorslag zou dit problemen gaan geven.

Die 300V komt overeen met een kruipweg van 0.3mm. Er zijn niet zoveel ontwerpen waarbij de secundaire kruipweg van signaal naar massa niet groter is dan deze 0.3mm. Maar goed... Het is iets om zeker naar te kijken (kan een valkuil zijn bij sommige ietwat knullig ontworpen eindtrappen). Bij grotere vermogens worden deze getalletjes natuurlijk navenant groter.

Voor de goede orde: Aan de primaire kant moet uiteraard voldaan worden aan de 3kV eis (3mm kruipweg, geaard, Klasse-1 oftewel enkelvoudig geïsoleerd) of 6kV eis (6mm kruipweg, ongeaard, Klasse-2 oftewel dubbel geïsoleerd). Aan de secundaire kant is dit alles niet meer aan de orde en gaat het over "stuk gaan" in plaats van over veiligheid. Immers. Het chassis blijft al die tijd netjes aan aarde hangen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)