Forum > Newbie Forum

Tüv keuring

(12 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Dj nightblasterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-3-2008
Laatste: 15-2-2012
Berichten: 27
8-7-2011 00:59
hoi beste mensen,

nu zit ik even met een ja newbie vraag eigenlijk haha, ik draai zelf ook en heb ook een lichtshow en dergelijke, maar nu is mijn vraag, wat is het verschil met een tüv gekeurde apperatuur(lichtstatief) of een niet tüv gekeurd apperatuur(lichtstatief), en wat houdt tüv keuring in, ik heb op google gezocht maar kon niks over betekenis vinden.
kan iemand van new-line of het forum mij hiermee helpen?

Met vriendelijke Groet,

Maikel de Bruijn
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
8-7-2011 11:29
Zo van de TUV website:

"Om de veiligheid van uw medewerkers en de omgeving te kunnen waarborgen is het belangrijk dat uw materieel, ook tijdens het gebruik ervan, aan veiligheidseisen voldoet. Deze eisen zijn vastgelegd in een door de Europese Ministerraad opgestelde reeks richtlijnen welke betrekking hebben op fabrikanten, handelsondernemingen en gebruikers van deze machines, waarvoor TÜV Nederland keuringen uitvoert."

voor meer: klik
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
27-7-2011 16:02
In duitsland zijn ze heel erg streng op het gebruik van tuv gekeurd matriaal-materieel, dat vooral op openbare feesten!
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
RekalStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 26-7-2021
Berichten: 278
8-11-2015 14:36
En hoe streng zijn ze in Nederland en Belgie?
Heb er in de praktijk nog nooit iemand naar horen vragen.
Ik ben zelfstandige en heb een beroepsaansprakelijkheidsverzekering (BA).
Stel dat ik op 2 ADJ st 132 statieven een brugje van 6m met 2 movingheads (totaal 60kg) hang boven de dj en dat spul valt op het hoofd van de dj tijdens het feest.
Wat dan?
Trekt de verzekering zich dan terug wegens niet gekeurde statieven of hoe moet ik dat zien?
Stapje verder....
Ik ratel een tuv gekeurd statief omhoog en de kabel breekt met gevolg brug op het hoofd van de statief bedienaar.
Tuv gekeurd en VBG 8 keuring... en nu? Trekt de verzekering zich weer terug omdat je met een VBG8 niet mag heffen terwijl er mensen onder staan?

Tekst van Rinus Bakker:
VBG 8 is de basale manier en daarbij mogen geen mensen onder last komen tijdens het heffen. Er moet eerst met de hand een valbeveiliging worden aangebracht zoals die buizen-pennen. Pas dan mag je eronder komen. Ik denk dat de BGV(!)912 de opvolger is van de VBG 8, want de meeste windups staan vermeld als gekeurd volgens VBG 8.

Hmmmmm...

Verzekeringen....

Mss beter voorbeeld..
handtakels met tuv en bgv8 keuring.
Tijdens een feest komt een brug met 10 movinheads omlaag (2 takelpunten) takels zijn 20 jaar oud en totaal versleten en gammel. 1 dode. En toen?
Kun je blijven verschuilen achter die keuringen?
Of geld er een periodieke keuring?

Ander voorbeeld.
2 nieuwe tuv en bgv8 gekeurde takels.
Tijdens het hijsen staat iedereen onder de last. 1 takel komt omlaag, 1 dode.
Ja jammer dan takel is geen bgv c1 dus verzekering trekt zich terug?

Tekst Rinus Bakker:
BGV C1 is de brancheregel die toelaat dat er lasten boven personen worden geheven. De keuring is daarop gebaseerd. Er moet een minimum Veiligheidsfactor van 10, in de hijskabel zitten (snel gerekend de staalkabel mag niet breken onder de 700 kg. Dat lukt al wel bij matige kwaliteit 4mm staalkabeltje. 
En er moeten twee onafhankelijke en automatisch werkende rem- cq. valbeveiligings-voorzieningen zijn. Bijvoorbeeld wormwiel en/of ratelmechaniek en/of automatisch inklikkende pallen en/of pennen op de buizenpakketen.

Je zou er paranoia van worden....
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 1139
8-11-2015 22:54
Regel 1:
Sta nooit onder een last als die beweegt.

Of dit nu met twee statieven of met 48 takels is, maakt niet uit.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 13456
9-11-2015 09:43

Rekal schreef:

Ik ben zelfstandige en heb een beroepsaansprakelijkheidsverzekering (BA).
Stel dat ik op 2 ADJ st 132 statieven een brugje van 6m met 2 movingheads (totaal 60kg) hang boven de dj en dat spul valt op het hoofd van de dj tijdens het feest.
Wat dan?
Trekt de verzekering zich dan terug wegens niet gekeurde statieven of hoe moet ik dat zien?
Informeer eens bij je verzekeringsmaatschappij.
Ik ratel een tuv gekeurd statief omhoog en de kabel breekt met gevolg brug op het hoofd van de statief bedienaar.
Tuv gekeurd en VBG 8 keuring... en nu? Trekt de verzekering zich weer terug omdat je met een VBG8 niet mag heffen terwijl er mensen onder staan?
Of wellicht omdat je vergeten bent het statief periodiek te laten keuren? Geen idee trouwens of daar regels voor zijn (ik zou sowieso een goed stuk common sense gebruiken en eens per jaar het materiaal goed nalopen op schade en slijtage). Een goedkeuringssticker is nog geen garantie op uitbetaling. De staat van het materiaal is jouw verantwoording.
Je zou er paranoia van worden....
In het geval van verzekeringen kan een verkeerde woordkeuze voldoende zijn om de claim af te wijzen. Zo is bij ons een claim ooit (echt in een vorig leven zo ongeveer) afgewezen omdat wij omschreven hadden dat de elco's ontploften (terwijl ze simpelweg uit elkaar gespat zijn vanwege het kokende electroliet). Overigens wat dat met dank aan een electronicaboer die ons bezwoer dat zijn alternatieve diode een drop-in replacement was (dus ook de kennis en kunde van zo'n meneer nooit zomaar aannemen)...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VrijeVogelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-12-2013
Laatste: 13-1-2022
Berichten: 279
9-11-2015 11:00
Volgens mij moet je takel- en hijsmateriaal periodiek laten keuren....
Gr Evert M
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 1230
9-11-2015 11:53
Hijs- en takelmateriaal moet een keer per jaar gekeurd worden door een bevoegd keurmeester waarbij bijvoorbeeld kettingen op een trekbank komen en (als ik mij niet vergis) tot drie keer de maximale hijslast belast worden. Dat was twaalf jaar geleden toch zo, zal ondertussen vast niet versoepelt zijn.
Free beats!
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
9-11-2015 13:11
Dat keuren is ook niet zo heilig. De algemene regel is dat overbelast materiaal niet meer gebruikt mag worden in kritische situaties zoals het hijsen boven personen. Vervolgens gaan we jaarlijks tijdens het keuren al ons materiaal 1.5 of zoals hierboven staat 3x 'overbelasten'.
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 1139
31-10-2016 21:54
Het meeste keuren van motoren is met een 150% last?
Dan is dat het meest gecentreerd rond de remmen en kettingpoulie.

Grote verhuurbedrijven doen zo nu en dan een destructieve test.
Een 1 ton, 10 mm staalkabel breekt bij:
1m steel, 10976kg
2m steel, 9985kg
4m steel, 9876kg

Bij keuringen zullen ze nooit tot breeklast gaan.
Of de te keuren apperaten beschadigen.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)