Forum > Newbie Forum

Aansluiting geluidsrack in zaal

(8 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
BirdsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-5-2011
Laatste: 20-11-2017
Berichten: 3
31-5-2011 10:28
Hallo,

We hebben een zaal met podium. De versterkers staan achter het podium.
Het geluidsrack bevat een mengpaneel, CD, MD en SD speler en 2 draadloze microfoons
Mij vraag is:
We willen in elke hoek van de zaal de mogelijkheid hebben om het geluidsrack aan te sluiten.
Moet je vanuit elke hoek van de zaal XLR kabels naar het versterkerrack trekken, of mag je een doorlussysteem maken?
Als je een doorlussysteem maakt hab je dan kan sop storing?

Alvast bedank voor jullie reactie
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
1-6-2011 00:24
Ik zou vanuit elke hoek kabels trekken en in de versterker-ruimte ofwel een simpele patch maken (4x male-paar aan muur, 1x female-paar aan versterkerrack, patch ertussen), ofwel een simpele 4-kanaals mixer plaatsen.
Light Image
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
2-6-2011 21:20
Als je dit helemaal safe wil doen: gebruik een Soundweb met een automixer in. Een 9088ii is al goed genoeg, hoeft niet noodzakelijk een BLU reeks te zijn.

Van elke hoek van de zaal 2 XLR's naar een input van de soundweb, en die dan doorverbinden met je versterkerrack. Kan je in principe zelfs meerdere aansluitpunten tegelijk gebruiken.
SoundsmurfStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 16-4-2012
Berichten: 92
6-6-2011 14:25
BSS Soundweb 9088ii is zeker een mooie oplossing maar misschien wel iets te kostbaar tegenover simpel in een ster kabels trekken en op een patchpaneel afwerken. Nieuw zijn ze niet meer te krijgen en als occasion leg je er toch nog 5 à 600 euro voor neer. Wat wel meegenomen kan worden bij dit idee is dat je veel meer opties krijgt met Soundweb dan alleen maar "patchen". Kan mij ook voorstellen dat die allemaal niet nodig/gebruikt zijn/worden en dan is het veel geld.

Bovendien zitten er geen knoppen op dus de hele configuratie moet via de computer. Dit kan een voordeel zijn daar niet iedereen maar wat gaat zitten rommelen maar ook een nadeel daar je niet snel even een aanpassing maakt.
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
7-6-2011 19:10
Ik ben me zeer bewust van de voor & nadelen van de soundweb vermits ik er zelf eentje met plezier gebruik, het was dan ook maar een voorstel :)
Gewoon kabels in een ster trekken is idd zeker een oplossing, alleen moet je dan toch goed gaan opletten dat je het onmogelijk maakt om meerdere inputs tegelijk aan te sluiten. Je kan bv opteren om overal een kleine VEAM of HARTING plug te zetten die je dan doortrekt naar waar de amprack staat, zodat je op de 4 plaatsen een kleine breakoutbox kan monteren. Ding is natuurlijk wel dat je multicon's al wrs bijna zoveel als die soundweb gaan kosten ...

Pas overigens ook GOED op met 2e hands 9088's, er zitten er veel rotte tussen waardoor ze tweedehands eigenlijk sterk onder de normale prijs verkocht worden.
SoundsmurfStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 16-4-2012
Berichten: 92
7-6-2011 19:22

bomdes schreef:

Ik ben me zeer bewust van de voor & nadelen van de soundweb vermits ik er zelf eentje met plezier gebruik, het was dan ook maar een voorstel :)
Daar ging ook wel vanuit gezien jouw bijdrage hierover. Mijn bijdrage was dan ook als aanvulling voor de topicstarter om zich te verdiepen in dit apparaat daar het misschien to-much is voor het doel. Ook ik ben bekend met het apparaat en heb meer dan eens mensen ermee zien vechten om er überhaupt iets uit te krijgen.
BirdsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-5-2011
Laatste: 20-11-2017
Berichten: 3
8-6-2011 08:37
Beste leden,

Bedankt voor jullie reactie.
De optie va een Soundweb is voorlopig voor ons te duur.
Gezien het feit dat geluidsrack de meeste tijd op een vaste plaats staat.

Dus we gaan er een patchpanel maken.
De optie van doorlussen valt dus af.

Vriendelijk dank.
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
8-6-2011 19:31
Je kan hierbij in principe nog steeds opteren om nu al op de rack en het patchpanel een multiconnector te gebruiken. Dan kan je in de toekomst nog steeds zeer makkelijk in stervorm naar andere locaties dezelfde multicon trekken, en vermijd je de mogelijkheid tot redundant aansluiten. De kans dat er verkeerd geprikt wordt is dan ook meteen weg :)
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 1139
8-6-2011 23:23

birds schreef:

Dus we gaan er een patchpanel maken.
De optie van doorlussen valt dus af.
Als je een netjes patch-paneel maakt, kun je daarop doorlussen. sneaky :V
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)