Forum > Newbie Forum

Sub hoornkasten fase richting testen

(4 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
CrxtreemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-1-2004
Laatste: 11-5-2019
Berichten: 164
1-3-2011 11:14
Ik heb een stackje staan van 4 cerwin vega sub hoornkasten.
Hierbij merkte ik op dat er een fase draaing tussen de 2 sets.
Als ik namelijk 2 subs aan heb staan en de andere 2 ook open draai, heffen ze de bas op.

Maar nu is dus de vraag hoe ik bij een hoornkast kan zien/horen dat de subs goed aangesloten zijn.
Qua geluid lijkt er geen verschil in te zitten tussen de subs.

Ik wil ze natuurlijk op de juiste manier aansluiten zodat alles goed werkt. ashamed :$
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-5-2024
Berichten: 13458
1-3-2011 11:25
Zet 2 kasten op elkaar. Sluit nu eerst één kast aan. Plug tijdens het spelen de 2e bij. Wordt de bas meer dan is het prima, wordt het minder, draai dan de fase om van de 2e kast en test nogmaals. Wordt de bas meer dan is het prima, wordt de bas wederom minder dan wordt het tijd om vingers door het haar te halen.

Herhaal bovenstaande voor alle kasten (waarbij de eerste kast ALTIJD dezelfde blijft).

Als na afloop de som van vingersdoorhaalhalen gelijk is aan nul dan is je probleem opgelost (en moet je hooguit je haar wassen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
CrxtreemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-1-2004
Laatste: 11-5-2019
Berichten: 164
1-3-2011 11:51
Deze stappen heb ik doorlopen (op het haar ding na)

De subs staan nu alle 4 in fase.
Maar.... slaan ze nu positief of negatief uit?

Of maakt dat voor een sub hoornkast niet uit?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-5-2024
Berichten: 13458
1-3-2011 11:59

Crxtreem schreef:

Deze stappen heb ik doorlopen (op het haar ding na)

De subs staan nu alle 4 in fase.
Maar.... slaan ze nu positief of negatief uit?
Dat is eigenlijk niet zo boeiend. Wat WEL boeiend is, is: Hoe koppelen ze aan de rest. Dat moet goed zijn. Daarvoor kun je de vaker genoemde methode gebruiken:

Stel de overgang zo in dat de sommatie minimaal is (dus de subs en rest elkaar uitdoven op luisterpositie). Haal nu de polariteitschakelaar van je subs om en klaar ben je. Daar waar ze eerst elkaar het leven zuur maakten (subs in gevecht met rest) zullen ze nu elkaar optimaal aanvullen.

Mocht je de conus van de luidsprekers aan kunnen raken dan kun je natuurlijk altijd even met een batterij (9V) kijken of ze naar voren gaan bij positief signaal op de plus. Mocht je de conus niet aan kunnen raken dan zou je het wellicht kunnen zien met een waxinelichtje (vlam goed in de gaten houden (zowel qua waarneming alsook ter voorkoming van algehele ontbranding).

Overigens zijn er ook apparaatjes waar je het mee kunt meten. Phonic PAA3 bijvoorbeeld. Handig maar in dit geval niet echt nodig.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
CrxtreemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-1-2004
Laatste: 11-5-2019
Berichten: 164
10-3-2011 11:43
Carnaval zit er weer op en de subs hebben goed hun werk gedaan.
Bij een meting in de optocht schuin voor de stack kwam de meter op 104,3 dB.

Volgens mij wel een goede waarde voor in de buitenlucht.
Nu weer rustig de tijd om alles weer netjes aan te sluiten zodat het volgend jaar plug&play is.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)