Forum > Geluid

Nieuwe slaapkamer speakers

(7 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
RogervaessenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2010
Laatste: 7-7-2010
Berichten: 3
7-7-2010 14:25
Beste mede-forumers,

Sinds een halfjaar ben ik aan het kijken om mijn slaapkamer PC(Mac) speakers te vervangen. Ik woon nog thuis en slaapkamer is mijn vaste stek om muziek te luisteren.

Waar zal ik beginnen? In het begin had ik een speakerset van Sony op mijn kamer staan:
https://imagesb.ciao.com/ide/images/products/normal/339/product-365339.jpg
2 speakers van elk 100 watt RMS. Dit helaas tot groot ongenoegen van mijn buren. Ja, zelfs met de
Bass enhancers etc. uit en een aangepaste equalizer kon de kleine nog niet slapen. Erg jammer natuurlijk
omdat ik echt een fervente muziekliefhebber ben.

Toen toch dan maar besloten dat het tijd was voor iets kleinere speakers die ik dan wel wat meer open kon
zetten als ik dat nodig vond. Toen een beetje domme keus gemaakt om voor deze te gaan:
https://www.interweb.in/attachments/pc-news/2900d1199964678-logitech-z-2300-pc-speakers-gbzg.jpg
Nou dit was nog erger dan mijn Sony set aangezien je van dit kreng de bass echt niet kunt uitdraaien. Dan zou ik
dus al met een mixer moeten gaan werken om nogmaals de bass weg te draaien. Daarnaast vond ik het middengebied
bij deze speakers flink minder dan bij mijn Sony set.

Toen (met veel moeite) nog kunnen ruilen voor deze:
https://www.computer-speakers.org/images/pictures/creative-labs-51mf1545aa011-gigaworks-t20-stereo-pcmp3-speakers-series-ii.jpg
Komt echt lekker geluid uit, zelfs als ze hard staan. Maar dat was tegelijkertijd ook een beetje het probleem. De bass was pas echt lekker
als de dingen hard stonden. Bij normaal gebruik kon je de bass knop wel open draaien maar veel verschil met de knop op de midden stand was er niet. Dus toch te weinig bass helaas en maar weer verkocht.

Nu zit ik met de versterker van mijn "oud" Sony setje en deze speakers:
https://img576.imageshack.us/img576/2260/screenshot20100707at147.png

Ouwe Kenwood speakertjes van 50Watt RMS per stuk. Ooit eens voor een tientje gekocht bij een rommelmarkt dus god mag weten hoe oud deze dingen zijn. Komt verder wel aardig geluid uit maar het klinkt wat dof naar mijn mening.

Dus sinds een half jaar ben ik op zoek naar nieuwe speakers welke ik op mijn buro kan plaatsen (mogen dus niet al te groot zijn) en waar echt goed geluid uitkomt zodat ze nog een lange tijd mee mogen gaan.

Misschien ook leuk detail: ben sinds een tijdje (5 jaar ong.) redelijk actief bezig met het produceren van mix-cdtjes. Verder voor persoonlijk gebruik en sommigen gaan de kennisen/vriendenkring rond maar ook niets meer. Wil me in de toekomst misschien gaan bezig houden met het produceren van eigen muziek (niet zeker hoor).

Nu zit ik al een tijdje me blind te staren op de KRK RP5 G2's. Maar nu lees ik weer op verschillende forum's dat deze speakers niet echt voor luister gebruik zijn maar meer om te produceren, fouten op te sporen etc. Verder zou er niet veel bass uit komen. Dit is voor mij ook niet echt nodig maar vind het wel leuk dat ALS de buren er niet zijn, ik wel weer even kan knallen met het setje.
Verder heb ik nog eens gekeken naar de Syrincs M3-220 DT maar dit gaat sowieso wat buiten mijn budget. Zou wel denk ik mijn eerste keus zijn als ik op mezelf zou wonen (meer een investering in de toekomst dus).

Verder denk ik wel dat er nog een kleine mixer tussen gaat om de bass wat te controleren.

Dus mijn vraag is eigenlijk meer advies in een bepaalde richting want ik weet niet precies wat ik nu wil en wat slim is om te doen.
Zijn monitors wel een goede keuze voor mijn geval? En is het slim om een grotere speaker te kopen en deze met een mixer te temmen (investeren in de toekomst) of gewoon bijv. voor een kleinere te gaan zoals de KRK RP5 welke voor mijn geval misschien meer dan genoeg geluid produceert?
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 25-4-2024
Berichten: 2052
7-7-2010 14:50
Allereerst welkom op het forum.
Begin eens met je goed in te lezen, jouw vraag is er eentje veel in een dozijn.
Er staan vele opties voor dergelijke sets. In jouw geval wil je volgens mij vooral hard en veel laag.
Belangrijkste advies: ga luisteren naar sets die je kan betalen en die jou bevallen.
Heb zelf veel setjes JBL CM62 door het hele huis staan die mij prima bevallen. Ook heb ik een Gravity XXL set aan mijn pc hangen die toch aardig mee loopt.
De Syrincs setjes worden hier menigmaal aangeprezen, zoek die eens op het forum en in de shop.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
RogervaessenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2010
Laatste: 7-7-2010
Berichten: 3
7-7-2010 16:54
Bedankt voor je reactie Frank.

Klopt wat je zegt en ik heb me al best veel ingelezen over allerhande dingen betreffende monitor speakers, verschillende merken, pc speakers etc.

Maar ik denk dat ik een beetje driftig ben geweest in het stellen van mijn vraag en iets te uitgebreid ook.

Het zal er uiteindelijk op neerkomen of de KRK Rokit RP5 G2 een beter geluid produceert dan de ouwe Kenwoods die ik nu heb staan. Ik denk het zeker wel alleen had ik graag iets meer bass gehad dan met de Kenwoods die ik nu heb staan en ik weet niet of dat mogelijk is aangezien de Kenwoods een 5" woofer hebben en de KRK Rokit RP5 G2 ook (zoals de naam al vermeld).

Dan weet ik verder ook niet hoe het zit met de mening die verschillende mensen delen dat zulke monitor speakers als de Rokit van KRK niet echt gemaakt zijn om muziek mee te luisteren maar meer voor te produceren. Maar het zal erop neerkomen dat ik ze ergens zal moeten gaan beluisteren. Alleen waar? Op de KRK site staat een dealer en die is hier erg ver (meer dan 2 uur rijden) vandaan. Zelf woon ik in Heerlen en ken niet echt muziekwinkels in de buurt.
RdreiersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2009
Laatste: 21-5-2021
Berichten: 234
7-7-2010 17:05
Tienkamp? Guus Arons? Regenboog?

Drie winkels die pro-audio hebben allemaal in Heerlen/Hoensbroek.

Richard

Heb je m-works al een bericht gestuurd wie in jouw buurt iets op voorraad heeft.

Sterker nog, ik was er met 10 sec google al achter dat arons ook krk in het programma heeft.
DPA 2011C - DPA 4099
RogervaessenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-7-2010
Laatste: 7-7-2010
Berichten: 3
7-7-2010 17:51
Dank voor je reactie. Klopt maar ik wist niet precies waar ik bij Google maps op moest zoeken. Bij muziekwinkel
krijg je meestal instrument-gerelateerde speciaalzaken (Piano's, gitaren etc.).

Heb Arons en de Regenboog al een mail gestuurd of ze de producten in de winkel hebben en of beluisteren mogelijk is.
Zal ik nog even verder Googlen naar een paar winkels.

Bedankt iig. En als iemand nog ervaring heeft met de Rokit 5 hoor ik dat graag!
StinosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-2-2010
Laatste: 10-5-2016
Berichten: 234
8-7-2010 08:09
En wat dacht je van de fostex 6301B personal monitor. Die gebruik ik op me kamer. Gaat hard zat en zelfs als je het zacht hebt staan heb je goede bas.
Ze zijn actief,klein en klinkt super. !!
wat is ongeveer je budget want deze zijn nieuw nog vrij prijzig vind ik.
Groeten Stijn.
Succes ermee.
TLS-Productions
EriswaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-8-2006
Laatste: 21-4-2016
Berichten: 366
8-7-2010 09:49

rogervaessen schreef:

Dank voor je reactie. Klopt maar ik wist niet precies waar ik bij Google maps op moest zoeken. Bij muziekwinkel
krijg je meestal instrument-gerelateerde speciaalzaken (Piano's, gitaren etc.).

Heb Arons en de Regenboog al een mail gestuurd of ze de producten in de winkel hebben en of beluisteren mogelijk is.
Zal ik nog even verder Googlen naar een paar winkels.

Bedankt iig. En als iemand nog ervaring heeft met de Rokit 5 hoor ik dat graag!
Ik heb de RP-6 in m'n kamer staan, maar wel in combinatie met de RP-10s sub.
De RP-6 is net aan te doen zonder sub, maar ben toch al blij dat ik hem erbij heb.
De RP-5 heb ik wel gehoord, maar vond ik echt te weinig laag uitkomen om wat mee te kunnen.
Wil je 2 losse monitors hebben van KRK zonder sub, zou ik voor de RP-8 gaan.
Wat je niet opbouwt hoef je ook niet af te breken.
BreurStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-8-2007
Laatste: 2-4-2017
Berichten: 14
8-7-2010 12:37
Ik ben indertijd gaan luisteren in die grote zaak in Keulen wink ;) . Dat heeft me toen over de streep getrokken om voor de Yamaha HS80M te gaan. Deze vind ik veel mooier/gedefinieerder klinken dan de KRK's. Voor de extra bas/sub zou je kunnen kijken naar een losse sub? Ik weet dat Yamaha deze in het aanbod heeft voor bij de HS80M.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)