Forum > Zelfbouw Speakers

zelfbouw voor een noob

(6 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
MicNicStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-9-2002
Laatste: 20-3-2003
Berichten: 3
8-9-2002 23:59
Hallo Allemaal,

aangezien ik een totale noob ben op het gebied van versterkers/boxen en door het web de bomen van het bos niet meer kan onderscheiden, vroeg ik mij af of jullie mij enige websites kunnen aanbevelen waar ik mijn kennis kan bijspijkeren over zelfbouw aangezien ik zelf een versterker-speaker combo wil gaan bouwen.

Vaak kom ik websites tegen die het allemaal geweldig vinden en de ene ontwerp na de andere aanbieden maar ik ben zelf nog niet in staat om te beoordelen of het wat is of niet.

Aangezien het altijd goed is om boxen eerst te luisteren (en daardoor de specificaties komt te weten)voordat je ze gaat namaken vroeg ik mij af hoe jullie dat doen? Verschillende speakers in een zaak luisteren en vervolgens nabouwen of op de specificaties die jullie goed lijken wat bouwen en hopen dat het goedkomt ?

ik ben benieuwd naar jullie reacties wink ;)
MicNicStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-9-2002
Laatste: 20-3-2003
Berichten: 3
9-9-2002 10:44
zelf vond ik deze website nuttig:

www.anidian.com/audio/home.shtml
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
9-9-2002 15:45
Yummie... Buizenbakjes. Toch zou ik dat NIET willen aanraden als eerste project. De hoogspanningen die bij buizenbakjes gebruikt worden kunnen, tesamen met een snel gemaakt foutje, voor de meest prachtige (maar ook dure en potentieel gevaarlijke) effecten zorgen.

Voor welke toepassing wil je overigens een setje bouwen? Er is namelijk een WERELD van verschil tussen HiFi en PA. Voor HiFi hoeft het ontwerp niet per sé "hufter proof" te zijn. voor PA gebruik WEL.

Ontwerpjes voor HiFi versterkers kun je wel terug vinden in de Electuur (LFA, Crescendo, noem ze maar op) en Audio & Techniek (bestaat helaas niet meer MAAR een aantal bibliotheken zullen ze vast nog wel hebben).

Voor het zelfbouwen van HiFi speakers zou ik gewoon eens een afspraak maken met Speaker&Co, Speakerland o.i.d.

Voor PA zelfbouw hebben we in de webshop nog wel een paar leuke setjes staan. Zelfbouw PA versterkers zou ik, nogmaals, niet aan beginnen. Het hufterproof maken van een ontwerp is een kunst op zich EN de besparing bij zelfbouw versterkers is minimaal.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 9469
9-9-2002 16:45
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 9-9-2002 16:46
Ik denk dat de vraag ook meer was hoe hij een aktieve luidspreker box kon samenstellen.

Dat is dus een box waar de versterker ingebouwd zit.
En dan kun je gewoon een goede box nemen, en daar een inbouwversterker in monteren:
Deze versterkers zijn her en der wel te koop.
Meestal word er in de box aktief gescheiden met een zware versterker voor het laag en een wat lichtere voor de mid en hoge tonen.

ook dit soort boxen kun je kant en klaar kopen.
Je hoeft er alleen nog maar de output van je mixer op aan te sluiten, in een 230 te pluggen en spelen met die hap.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
YoghurtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-8-2002
Laatste: 6-8-2023
Berichten: 904
9-9-2002 21:03
Kijk eens op www.pb-audio.nl de beste site op dit gebied
MicNicStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-9-2002
Laatste: 20-3-2003
Berichten: 3
11-9-2002 14:42
3 x bewerkt. Laatst door MicNic op 11-9-2002 15:56
hmmm, ik denk dat ik niet zo duidelijk was maar ik bedoelde een hifi setje happy :)

omdat de combinatie van boxen-versterker uiteraard heel belangrijk zit ik te denken om eerst eens ergens wat te gaan luisteren. Op basis hiervan een versterker kopen en, dan de daarbij voor mij het beste klinkende, speakerset namaken. Lijkt mij de beste stratgie aangezien versterkers nogal moeilijk kunnen zijn voor iemand die alleen de basisprincipes van electronica kent.

iemand nog tips ?

P.S. Oh ja, yoghurt je link moet zijn: www.pbaudio.nl maar evengoed bedankt. Enne Dre, even een stome vraag hoor maarre PA -> personal audio ?
DestinyDJAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 24-8-2002
Laatste: 29-11-2005
Berichten: 30
11-9-2002 17:50
PA = Public Adress

Terug naar forum Reageer (zonder quote)