Forum > Muziek

Bruiloften

(33 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
5-9-2002 21:50
Bruiloften blijven altijd tricky feesten v.w.b. muziek. Het ene bruidspaar wil de gehele avond quicksteps op 60- & 70'er jaren muziek, de andere alleen 80's muziek. Vervolgens is het ergens de bedoeling het feest om te zetten in een feest, met polonaises en dergelijke.

Gelukkig relatief veel muziekmensen hiero, dus de volgende vraag:

Als muzikant/disco, draaien in blokken of continu draaien ? En: welke muziek gebruiken jullie?
Dj DanielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-11-2001
Laatste: 23-9-2004
Berichten: 43
5-9-2002 21:54
Nou kom ik niet vaak op bruiloften (nog niet), maar misschien is het handig om te vragen aan degene die het feest geeft/verzorgt!

Geldt ook voor pauzes/doordraaien, dat moet je denk ik gewoon heel simpel regelen met de bruiloftverzorger (32 punten bij scrabble)...

Op die manier kan je nooit iemands bruiloft verpesten (althans, je kan de schuld dan bij iemand anders leggen!!!).
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 11-5-2024
Berichten: 9469
6-9-2002 00:32
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 6-9-2002 00:32

Niek Bolscher schreef:

Als muzikant/disco, draaien in blokken of continu draaien ? En: welke muziek gebruiken jullie?
De muziekkeuze is bij ons geheel afhankelijk van het publiek. Er word WEL de hele avond gewoon door gedraait.
Ze huren immers een disco, EN GEEN BAND!
Ik vind het nogal arro om te pauzeren als drive-in.
Alsof je moe word van draaien shocked 8O

En een feest omzetten in een polonaiseavond,
dan heb je toch wel een iets gekleurde voorstelling van de zaken.
Soms komt er een polonaise, maar dat is zeker niet standaard. Dat geld ook voor stijldansen. Ik draai meestal wel een paar Foxtrotjes en Engelse walsen, maar die zijn slim verpakt in hedendaagse hits. Waar je op kan stijldansen, maar ook "los" op kunt dansen.

Als je geen ervaring hebt met bruiloften blijf er dan van af en ga eerst in de lering bij een collega.
Je moet je realiseren dat je voor de belangrijkste dag van het bruidspaar hun leven draait. Het moet absoluut 100% in orde zijn! Een bruiloft staat en valt met het bal, en je krijgt geen herkansingen.

Wij doen veel bruiloften:
www.ovmsales.nl/imagine/mogelijkheden/bruiloft/
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
6-9-2002 12:10
Alhoewel mijn vraagstelling misschien anders doet denken verzorgen we zelf wél bruiloften. Ik wou echter weleens weten hoe een ieder dit aan pakt...

Tom schreef:

De muziekkeuze is bij ons geheel afhankelijk van het publiek.
Eeeuh, het is toch de feestavond van het bruidspaar en niet die van het publiek? Vaak zal dit wel overeenkomen, maar indien dit ver uiteen loopt houd ik mij aan de afspraken zoals die met het bruidspaar gemaakt zijn.

Tom schreef:

Er word WEL de hele avond gewoon door gedraait.
Ze huren immers een disco, EN GEEN BAND!
Ik vind het nogal arro om te pauzeren als drive-in.
Alsof je moe word van draaien
Ik zie dat dus weer heel anders, wij werken dan ook met pauzes. Voornaamste reden hiervoor is dat de vele gasten (incl. bruidspaar) elkaar vaak lang niet meer gezien hebben en graag willen bijpraten. In deze pauzes is daar een uitstekende gelegenheid voor.

Dit heeft in mijn ogen niets met arrogantie te maken, maar het aanvoelen van het publiek. Zo kunnen zij even rustig bijpraten, en dan kunnen ze even dansen.

Tom schreef:

En een feest omzetten in een polonaiseavond,
dan heb je toch wel een iets gekleurde voorstelling van de zaken. Soms komt er een polonaise, maar dat is zeker niet standaard. Dat geld ook voor stijldansen. Ik draai meestal wel een paar Foxtrotjes en Engelse walsen, maar die zijn slim verpakt in hedendaagse hits. Waar je op kan stijldansen, maar ook "los" op kunt dansen.
Geen polonaise? Waarom niet? Na een grappig stukje van de familie volgt het "hoogleven" waarna bijv. Anton aus Tirol vaak voor een polonaise zorgt!

Foxtrots: tijdens en na de openingsdans is er gelegenheid te foxtrotten op de bekende foxtrotshits, in de overige "blokken" passeren allerlei nummers de revue waar, zoals jij het zei, men zowel los als op kan stijldansen.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 11-5-2024
Berichten: 13458
6-9-2002 12:32
2 x bewerkt. Laatst door Dré op 6-9-2002 12:33

Niek Bolscher schreef:

Gelukkig relatief veel muziekmensen hiero, dus de volgende vraag:

Als muzikant/disco, draaien in blokken of continu draaien ? En: welke muziek gebruiken jullie?
Insteek: Drive-in show (dus geen muzikant).

Muziekkeuze: Het toekomstige bruidspaar krijgt een database bestand van onze collectie. Daar kunnen ze dan een stuk of 20 nummers uit selecteren. Dit geeft ons een idee van hun smaak. Van die 20 nummers vragen we ze 5 aan te geven met "die wil ik horen". Die 5 nummers worden dus sowieso gedraaid (hoe ongepast ook in de situatie).'

Ook wordt met het bruidspaar overlegd of de gasten verzoekjes aan mogen vragen. Vaak wordt dat wel gedaan en krijg je dus de meest originele verzoekjes voor je kiezen (Meat Loaf, Grease).

De enige onderbrekingen in de muziek worden veroorzaakt door de stukjes en/of toespraken. Wel bouwen we de avond een beetje rustig op. Meestal begint het met achtergrond muziek (mooi moment om de "ergste" nummers uit de 20 selectielijst te draaien). Daarna een opening door de ceremoniemeester/meersteres en de openingsdans (indien gewenst). De opbouw is dan van "licht en oudjes vriendelijke" muziek (Abba, Hazes, Cats e.d.) naar het gebruikelijke werk (want laten we elkaar niet voor de gek houden; de climax bestaat vrijwel elke keer uit dezelfde nummers ;-). Een polonaise (hoewel niet verplicht) komt uiteraard ook vaak voor in de climax.

Ook de einddans wordt niet vergeten (tenzij, zoals bij sommigen gebruikelijk is, het bruidspaar er heel stiekum vandoor gaat (op huwelijksreis)).

Da's zo ongeveer het stramien waarin, bij ons, zo'n 80% van alle bruiloften vallen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 11-5-2024
Berichten: 9469
6-9-2002 23:42
3 x bewerkt. Laatst door Tom op 6-9-2002 23:47
Dré zit er bovenop, zo ongeveer gaat het bij ons ook.
Alleen geef ik geen lijst van m'n muziek af, want ik vraag een weekje van te voren wat ze zoal zouden willen horen. Verzoekjes doen we wel, maar dan wel in het straatje van de smaak van het bruidspaar.

Ik blijf erbij dat het niet goed is om de muziek stop te zetten, je bouwt langzaam op en als er om bijvoorbeeld 10.00uur sateh word rongedeeld zet je gewoon wat rustige muziek op, dus geen crease of ml angry Maar de muziek gaat nooit uit. Je vestigd daar, vind ik, vreselijk de aandacht mee op je verrichtingen.
Als het kan zorgen we er meestal voor dat er een gedeelte van de zaal zo is uitgericht dat daar het geluid wat zachter is, voor de ouderen die niet de hele avond in de "herrie" wink ;) willen zitten.
Dat word altijd erg op prijs gesteld.

Mijn lijst is denk ik te groot voor een bruidspaar om te kiezen, en ik heb lang niet alles in die database staan. (2500 Lp's en 200 casettes en een paar honderd cd's om maar eens wat te noemen wink ;) )
Verder vind ik dat je het bruidspaar zo min mogelijk moet lastig vallen met detail's. Ze hebben al genoeg uit moeten kiezen voor hun bruiloft.
Daar is de ceremoniemeester(res) voor laugh :D
Het is ook wel eens voorgekomen dat het bruidspaar een playlist heeft afgegeven van meer dan 200 nummers laugh :D laugh :D
Of we al deze nummers vanavond zouden willen draaien.
Tja, snel uitgerekend was dat zo'n 650 minuten dus heb ik ze vriendelijk uitgelegd dat we dan tot 's ochtends voeg moesten doorgaan en hun hun huwelijksnacht zouden moeten missen wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 11-5-2024
Berichten: 13458
7-9-2002 12:39

Tom schreef:

Het is ook wel eens voorgekomen dat het bruidspaar een playlist heeft afgegeven van meer dan 200 nummers laugh :D laugh :D
In dat geval zou ik ze een telefoonnummer geven van een verhuurder van Juke boxen...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
7-9-2002 14:01

Tom schreef:

Ik blijf erbij dat het niet goed is om de muziek stop te zetten, je bouwt langzaam op en als er om bijvoorbeeld 10.00uur sateh word rongedeeld zet je gewoon wat rustige muziek op, dus geen crease of ml angry Maar de muziek gaat nooit uit. Je vestigd daar, vind ik, vreselijk de aandacht mee op je verrichtingen.
Ik heb ook niet gezegd dat we de muziek geheel uitdeden, alleen dat we in blokken draaiden. In mijn ogen is dat dus een blok dansmuziek op een hoger volume, vervolgens een kleine pauze waarin we op laag volume achtergrond muziek spelen.

Tom schreef:

Als het kan zorgen we er meestal voor dat er een gedeelte van de zaal zo is uitgericht dat daar het geluid wat zachter is, voor de ouderen die niet de hele avond in de "herrie" wink ;) willen zitten.
Dat word altijd erg op prijs gesteld.
Vanzelfsprekend happy :)

Tom]Verder vind ik dat je het bruidspaar zo min mogelijk moet lastig vallen met detail's. Ze hebben al genoeg uit moeten kiezen voor hun bruiloft.
Daar is de ceremoniemeester(res) voor laugh :D

Daarom spreken wij +/- een maand voor de bruiloft met het bruidspaar af, en spreken we de hele avond door.
YoghurtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-8-2002
Laatste: 6-8-2023
Berichten: 904
16-10-2002 19:52
idd spreek van te voren het met het echtpaar door. Bouw de muziek langzaam op. Veel praten, en beetje aangegeven welke dans op welke muziek dient gedaan te worden. Ook even checken of de zaal wel kan dansen, zo nee, dan zou ik me beltpack micje opzoeken, en zelf ff voordoen!!!

Zit sindskort op dansen dus begin het ook te leren, het meeste is quick step of cha cha cha. Ook zou je engelse wals kunnen proberen, dit zijn namelijk de beginnersdansen.

Hoop je een beetje op weg geholpen te hebben.

Greetz Yo
EricStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-10-2002
Laatste: 4-4-2024
Berichten: 455
17-10-2002 00:15

yoghurt schreef:

Ook zou je engelse wals kunnen proberen, dit zijn namelijk de beginnersdansen.
Zijn meestal de wat oudere mensen die walsjes vragen he... Heb zelf altijd last met het uitzoeken van geschikte walsjes. Bekende quicksteps genoeg, maar walsjes... sad :(

Iemand wals-suggesties??
Hoe meer kennis hoe meer twijfel

Terug naar forum Reageer (zonder quote)