Forum > Newbie Forum

Showtec Lite Power 4 Classic sound-to-light

(23 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
6h5cStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2008
Laatste: 6-6-2008
Berichten: 5
12-5-2008 19:25
Een vraagje over de Lite Power 4 Classic. Ik heb laatst een tweedehandsje gekocht, erg leuk apparaat. Ik heb er niet zoveel ervaring mee, dus ik hoop dat er hier iemand is met zo'n apparaat die mij kan helpen. Ik vind de sound-to-light sturing nl. een beetje zielig, m'n parren knipperen af en toe zwakjes en dat is het dan. Insturing via ext. RCA is hard genoeg, de audio-LED kan vol aan. Ik zou verwachten dat dan de lampen ook flink aangestuurd worden. Ligt het aan het apparaat of hoort het gewoon zo? Of heb ik een instelling over het hoofd gezien? Ik vind het een beetje jammer, want ik heb 'm ook voor deze feature gekocht.

Groeten,

Ray
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-5-2024
Berichten: 9469
13-5-2008 22:26
heb je wel op het goede knopje gedrukt?
en bij veel van deze apparaten moet je instellen of je de externe geluidsbron aansluiting of de interne microfoon wilt gebruiken.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
MifexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-2-2005
Laatste: 8-3-2024
Berichten: 742
14-5-2008 11:35
Je heb 2 modussen dacht ik. Lichtorgel modus.. wat jij nu heb dat ze allemaal een beetje op de muziek knipperen en je heb ook een modus dat er een chase afspeelt op de muziek. Die moet je hebben. En dan aansluiten op je mixer oid want dat interne microfoontje werkt van geen kant!
I Love House Music!
6h5cStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2008
Laatste: 6-6-2008
Berichten: 5
15-5-2008 17:51
Ja, hij staat op extern dus daar ligt het niet aan. De chase-mode werkt goed, op de muziek worden keurig de programma's afgewerkt. Maar in de HOLD SOUND mode komt het licht niet echt van de grond, hoe hard of zacht ik ook het geluid instuur. Ik zou verwachten dat bij hard insturen alles fel gaat branden, maar het blijft bij wat zwakjes knipperen. Is dat bij jullie ook zo?
Decibel Drive-inStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2007
Laatste: 23-9-2010
Berichten: 175
15-5-2008 18:13
Ik zou eigenlijk niet weten waarom je de HOLD SOUND-functie zo graag wilt gebruiken, doet mij beetje denken aan de kleine lichtorgeltjes die flikkeren.
Bij mij komt er via de ingebouwde mic redelijk veel volume binnen, waardoor zeker 3 van de 4 kanalen goed 'knipperen'. de 4e daarentegen wil niet zo van de grond komen, weet niet precies waar deze op reageert.
I have a drinking problem.... 2 hands, 1 mouth.
MifexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-2-2005
Laatste: 8-3-2024
Berichten: 742
15-5-2008 18:41
Gaat er denk ik niet om of die functie wel of niet gebruikt word maar omdat ie het gewoon moet doen. Ik gebruik diverse functies op mijn djm 800 ook niet.. maar ik wil wel dat ze het gewoon doen. Ik betaal niet voor niets zoveel geld.
I Love House Music!
Dj mentoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-3-2005
Laatste: 28-4-2019
Berichten: 58
15-5-2008 21:39

6h5c schreef:

Ik zou verwachten dat bij hard insturen alles fel gaat branden, maar het blijft bij wat zwakjes knipperen. Is dat bij jullie ook zo?
In de tijd dat ik ook zo'n apparaat had, had ik precies hetzelfde. De parren knipperden dus maar heel zwak.. Daarom gebruikte ik ook deze functie niet.
6h5cStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2008
Laatste: 6-6-2008
Berichten: 5
15-5-2008 22:20
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb het kunnen oplossen! Ik dacht laat ik het eerst even vragen voordat ik meteen de schroevendraaier pak. Maar blijkbaar is het normaal voor dit apparaat dus ik heb het ding opengeschroefd en uitgezocht hoe het werkt.

Het apparaat werkt intern met een analoge 0 - 10V stuurspanning voor de dimmer-modules en deze komt in de SOUND mode maar tot iets van 6V, veel te laag. Door op de print weerstand R37 te verlagen kan het signaal worden verhoogd zodat de lampen tot 100% worden uitgestuurd. Door de versterking rond een opamp verhogen wordt dat keurig 10V (gechecked op de scoop :-).

Op de hoofdprint zit de weerstand tussen de DIMMER en de AUDIO schuif, en was bij mij 10k ohm. Door er een 27k ohm op de achterkant overheen te solderen wordt ie ongeveer 7,3k ohm, perfect om het signaal naar 10V te krijgen.

Sound-to-light werkt nu super, lekker dynamisch licht maar dan met grote parren, heel wat anders dan die kleine lichtorgeltjes ;-). De schakeling zit trouwens netjes in elkaar, het geluid wordt gefilterd in vier aparte frequentiegebieden van laag naar hoog en daar worden de kanalen mee aangestuurd. Kanaal vier doet het bovenste gebied van het hoog, en dat is meestal qua amplitude minder dan het mid en laag. Maar met deze mod kan alles wat beter uitgestuurd worden en komt dit kanaal ook beter van de grond.

Groeten,

Ray
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-5-2024
Berichten: 9469
15-5-2008 23:19
dat hoog en laag staat ook gewoon bij de schuifjes van de kanalen hoor,
moet je bij een 12 kanaals uitvoering eens kijken laugh :D

Wat betreft je mod,
het is misschien leuk voor de andere leden als je wat foto's kan posten waar jij die extra weerstand hebt gezet.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
6h5cStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2008
Laatste: 6-6-2008
Berichten: 5
15-5-2008 23:41
? op deze staat alleen 1 t/m 4 bij de schuifjes... (HL50319)
Ik zal morgen een paar fotootjes maken.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)