Forum > Newbie Forum

DBX Driverack vraagjes

(30 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
3-1-2011 02:12
Signaal kabels verwisseld, zelfde probleem, ander kanaal = ligt niet aan je versterker
Zit er een I/O knop op je driverack?
Kan zijn dat je output patch niet goed staat ingesteld.

Komt je signaal wel redelijk over de twee kanalen je driverack binnen?

Vertel eens uit welke compnenten je geluidset bestaat.
Misschien kan ik je opweg helpen.
..Je Ducktape brood voeren...
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
3-1-2011 02:19

Frank76 schreef:

@pascal: dus jij denkt dat er geen verschil in volume kan ontstaan door kabellengte?
Moet je eens rackje achter je ene stack zetten met 2,5 meter kabels en de andere stack via 25 meter kabels aansluiten, dan zal dat kanaal toch net ff harder moeten.
Zal wel, maar daar is geen sprake van, en wat jij schetst is meer een tijds verschil dan verlies.
De topic starter heeft dit niet.
Een verlies in kabel is op zeer luide volumes niet te horen, vaak is de vervorming hoger en die is al door vele mensen niet te horen.
Wat jij schetst is niets bijzonder en zal echt niet hoorbaar zijn, of het ligt aan je (goedkope) versterker(s)......
..Je Ducktape brood voeren...
ConinxkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-2-2006
Laatste: 28-9-2016
Berichten: 74
3-1-2011 12:10
Hallo Pascal, voor carnaval werd me gevraagd een versterkerrack met een DBX DriveRack Pa, QSC MX2000a en MX3000a in elkaar te knutselen. De DBX ligt hier al een tijdje als reserve. Bij het testen viel met dit verschil op. Als ik de tijd vind, ga ik asap jouw aanbevelingen uittesten!
Klant is Coninx!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 13458
3-1-2011 12:21

Frank76 schreef:

@pascal: dus jij denkt dat er geen verschil in volume kan ontstaan door kabellengte?
Nou... Je schreef niet VERWISSELD maar OMGEKEERD.

Enne... Luidsprekerkabels zijn natuurlijk zo bi-directioneel als het maar kan! ;-)

Verschil in lengte luidsprekerkabels moet wel behoorlijk extreem zijn om goed hoorbaar te worden. Je komt dan in zo'n vreemd gebied terecht (>> 20 meter verschil) dat je je sterk moet afvragen of je wel op de juiste manier bezig bent. Meer gebruikelijke verschillen (5 meter ene kant, 10 meter andere kant) zullen alleen bij extreem laagohmige belastingen een hoorbare onbalans geven.

Daarnaast geeft de OP aan dat in dit geval het verschil ook op de meters van de versterker zichtbaar is. En daar hebben luidsprekerkabels amper tot geen invloed op.

<<<

Het lijkt me dat OF de DRPA een defect heeft OF er is toch sprake van een instelfout (instelling ergens over het hoofd gezien of zo).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 13458
3-1-2011 12:33

pascal schreef:

Frank76 schreef:

@pascal: dus jij denkt dat er geen verschil in volume kan ontstaan door kabellengte?
Moet je eens rackje achter je ene stack zetten met 2,5 meter kabels en de andere stack via 25 meter kabels aansluiten, dan zal dat kanaal toch net ff harder moeten.
Zal wel, maar daar is geen sprake van, en wat jij schetst is meer een tijds verschil dan verlies.
De topic starter heeft dit niet.
Aaah. Tijdsverschil (is even geleden dat die voor het laatst voorbij is gekomen).

Stel een lengteverschil van 20 meter. Een gemiddelde luidsprekerkabel heeft een verkortingsfactor van ca. 0.7 zodat het signaal eroverheen gaat met een snelheid van 0.7 x de snelheid van het LICHT...

OK. Snelheid van het licht is ongeveer 300.000.000 meters per seconde. Rekening houdend met de verkortingsfactor van de luidsprekerkabel duurt het dus 9,5 E-8 seconde voordat het signaal over de kabel is gegaan. De snelheid van het geluid is (ongeveer) 343 meter per seconde. In die 9.5 E-8 seconde heeft het geluid dus een afstand van 3,26 E -5 meter afgelegd (oftewel ca. 0,03mm).

Zullen we dan, om de vertraging over de kabel te compenseren, de stack met de langste kabel 0,03mm naar voren plaatsen? laugh :D

Tijdvertraging vanwege lengteverschillen in luidsprekerkabels is een mythe ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RdreiersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2009
Laatste: 21-5-2021
Berichten: 234
4-1-2011 08:47
Achterop zit een +4 -10 schakelaar en een groundlift schakelaar.

Ik weet dat deze nogal eens graag problemen geven cq slecht kontakt maken.

Je kunt eens proberen door deze eens in en uit te doen op het beter wordt.

Voor de rest doet de pa niets met links rechts verder.
DPA 2011C - DPA 4099
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
10-1-2011 14:54

Dré schreef:

pascal schreef:

Frank76 schreef:

@pascal: dus jij denkt dat er geen verschil in volume kan ontstaan door kabellengte?
Moet je eens rackje achter je ene stack zetten met 2,5 meter kabels en de andere stack via 25 meter kabels aansluiten, dan zal dat kanaal toch net ff harder moeten.
Zal wel, maar daar is geen sprake van, en wat jij schetst is meer een tijds verschil dan verlies.
De topic starter heeft dit niet.
Aaah. Tijdsverschil (is even geleden dat die voor het laatst voorbij is gekomen).

Stel een lengteverschil van 20 meter. Een gemiddelde luidsprekerkabel heeft een verkortingsfactor van ca. 0.7 zodat het signaal eroverheen gaat met een snelheid van 0.7 x de snelheid van het LICHT...

OK. Snelheid van het licht is ongeveer 300.000.000 meters per seconde. Rekening houdend met de verkortingsfactor van de luidsprekerkabel duurt het dus 9,5 E-8 seconde voordat het signaal over de kabel is gegaan. De snelheid van het geluid is (ongeveer) 343 meter per seconde. In die 9.5 E-8 seconde heeft het geluid dus een afstand van 3,26 E -5 meter afgelegd (oftewel ca. 0,03mm).

Zullen we dan, om de vertraging over de kabel te compenseren, de stack met de langste kabel 0,03mm naar voren plaatsen? laugh :D

Tijdvertraging vanwege lengteverschillen in luidsprekerkabels is een mythe ;-)
Frank76 heeft het over verliezen in kabels, ik gooi het op plaatsing van speakers met hun tijdsverschil, ik heb het helemaal niet over het electrisch delay, maar puur over het gedrag van de speaker afstralingen...
Misschien niet helemaal goed weergegeven.

Pascal
..Je Ducktape brood voeren...
ConinxkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-2-2006
Laatste: 28-9-2016
Berichten: 74
10-1-2011 20:11
Om terug het DBX-verhaal te hervatten, heb ik vandaag nog een aantal tests gedaan. Telkens leek de DBX de oorzaak, meer specifiek de left/low-output. Komende week heb ik een andere DBX DriveRack PA ter beschikking om het te controleren. Dit om helemaal zeker van mijn stuk te zijn alvorens ik hem laat nakijken. Ik hou jullie op de hoogte!
Klant is Coninx!
ConinxkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-2-2006
Laatste: 28-9-2016
Berichten: 74
11-1-2011 12:30
Ik heb de DBX toch al laten nakijken. Er is inderdaad een klein probleempje aan één van de uitgangen van het laag. De herstelling zou ongeveer 50 euro kosten. Ik heb besloten om de DBX proberen te verkopen (zie 2dehands topic). Indien ik er geen 250 euro voor krijg, laat ik hem zelf repareren.
Klant is Coninx!
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
14-5-2011 16:31
250EUR voor een kapotte PA is wel vrij prijzig, voor dat geld koop je ook makkelijk eentje in perfecte staat

Terug naar forum Reageer (zonder quote)