Forum > Zelfbouw Speakers

Suppies

(27 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
21-8-2002 15:28
contour heeft gelijk, veel eminence speakers hebben een lage xmax. maar de prijs is ook lager.
er zijn intussen wel weer nieuwe series eminence uit, maar daar ken ik de specs niet van uit mn hoofd laugh :D .

wat voor een ontwerp wil je graag hebben, aangenomen dat je ze zelf maakt?
RDHStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-8-2002
Laatste: 30-6-2007
Berichten: 22
25-8-2002 00:09
ik wil het liefst een glijbaanontwerp...of gesloten met basspijpen

groeten,

Remco
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
25-8-2002 12:36

RDH schreef:

ik wil het liefst een glijbaanontwerp...of gesloten met basspijpen
Die 2 liggen ook niet een BEETJE uit elkaar zeg ;-)

De ene kast is klein, tilbaar en neutraal; de andere groot, kleurend maar met een "hamer".

Van de glijbaan zijn er enige tientallen tekeningen op Internet te vinden (keyword "scoop"). Een geschikte speaker is de Beyma 15G400. Schuin de achter/onderkant af en zet daar 2 bokwielen op (dan kun je hem nog enigszins makkelijk van A naar B verplaatsen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RDHStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-8-2002
Laatste: 30-6-2007
Berichten: 22
25-8-2002 22:31
Ok...ik heb het beide vergeleken...wat mij opvalt is dat de speaker die je adviseert voor de glijbaan 2x zo duur is en het geen 'budget' speaker is.

mijn vraag: is de SM-115 een speaker die een beetje onder de 'JB/DAP' budget klasse valt of is het een speaker die kwaliteit biedt?

en wat is de ervaring met glijbanen...iemand beweerde laatst dat je met een glijbaan veel meer bassdruk hebt...wat is jullie mening hierover.
ik heb mijn budget ongeveer vastgezet op zo'n 500 euro, kan ik daar een paar leuke suppies van bouwen/kopen? (de versterker niet meegeteld)

groeten,

Remco
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
26-8-2002 11:25

RDH schreef:

Ok...ik heb het beide vergeleken...wat mij opvalt is dat de speaker die je adviseert voor de glijbaan 2x zo duur is en het geen 'budget' speaker is.
Voor een glijbaan (en vrijwel elke andere hoornkast) is een luidspreker met een sterke aandrijving nodig. Dan kom je vaak automatisch in een duurdere prijsklasse uit. Dit betekent niet dat de glijbaan niet zou kunnen werken met een SM-115 MAAR het zou zo maar kunnen dat de SM-115 niet de beste keuze is voor een glijbaan.
mijn vraag: is de SM-115 een speaker die een beetje onder de 'JB/DAP' budget klasse valt of is het een speaker die kwaliteit biedt?
De prijs/kwaliteitsverhouding is prima bij deze luidspreker.
en wat is de ervaring met glijbanen...iemand beweerde laatst dat je met een glijbaan veel meer bassdruk hebt...wat is jullie mening hierover.
Het zou een slechte kast zijn als hij geen gain uit z'n hoorn haalde. Je krijgt dus een paar dB extra in het laag MAAR betaalt daarvoor met een kast die 2 x zo groot is als een BR kastje.
ik heb mijn budget ongeveer vastgezet op zo'n 500 euro, kan ik daar een paar leuke suppies van bouwen/kopen? (de versterker niet meegeteld)
Daarvoor heb je (ruwweg) OF 4 x SM-115 BR kastjes (beetje zuinig zijn met de afwerking) OF 2 x 15G400 in glijbanen.

Ja, je komt in beide gevallen iets boven de 500 euro uit (maar wie blijft er ooit binnen z'n gestelde budget??? ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RDHStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-8-2002
Laatste: 30-6-2007
Berichten: 22
26-8-2002 21:18
ik blijf iig nooit binnen m'n budget...nu de vraag wat is de beste keus voor 2 dynacord toppies aangestuurd op 250 watt? mid heb ik genoeg ik zoek echt het diepe laag voor zalen beneden de 200 man

groeten,

Remco
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
26-8-2002 23:05

RDH schreef:

ik blijf iig nooit binnen m'n budget...nu de vraag wat is de beste keus voor 2 dynacord toppies aangestuurd op 250 watt? mid heb ik genoeg ik zoek echt het diepe laag voor zalen beneden de 200 man
Ga dan voor 4 x de BR kastjes met de SM-115. De verdubbeling van het conusoppervlak geeft voldoende druk voor zaaltjes tot een 300 man (mits lekker aangestuurd) en een BR kast klinkt gewoon netter (en dieper) dan een glijbaan. Daarnaast is hij ook nog te tillen EN lekker compact: 60 x 60 x 54 cm (h x d x b). Je kunt het setje dan in je uppie neerzetten.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 782
27-8-2002 11:14
Een glijbaan klinkt idd verre van neutraal echter dit is een voordeel bij het draaien van bijv. trance en Rap. Deze muziekstijlen eisen een flinke bump in het geluid tussen circa 50-100Hz. Een glijbaan heeft juist bij deze frequenties een hoger rendement dan een basreflex. Zet je twee basreflexjes samen dan haal je die druk ook wel maar je hebt dan in totaal wel meer kastvolume en meer versterkervermogen nodig.

Vaak zie je een glijbaan worden ingezet tot in het middenbereik. Dit is een van de grootste oorzaken van de ervaren kleuring. Weinigen hebben een glijbaan gehoord die al op 100Hz werd afgefilterd.

Verder wil ik nog opmerken: het bouwplezier van een glijbaan is 100x hoger dan wanneer je zo'n simpele basreflex maakt. Bovendien ziet het er veel ruiger uit!

MVG Contour
RDHStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-8-2002
Laatste: 30-6-2007
Berichten: 22
30-8-2002 23:13
oke m'n besluit is er bijna...het worden ws. BR kastjes alleen nu het volgende: kan iemand mij helpen met de berekeningen en afmetingen ik heb nl. nog niet zoveel natuurkunde gehad dat ik dat allemaal zomaar kan maken....

misschien wil iemand met wat uitleg/hulp geven?

alvast bedankt,

groeten,

Remco

p.s wat voor hout en afwerking raden jullie aan?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
31-8-2002 14:09

RDH schreef:

oke m'n besluit is er bijna...het worden ws. BR kastjes alleen nu het volgende: kan iemand mij helpen met de berekeningen en afmetingen ik heb nl. nog niet zoveel natuurkunde gehad dat ik dat allemaal zomaar kan maken....
Als je je speakers gekozen hebt, geef dan de T/S parameters (zo compleet mogelijk) dan kunnen we dat wel even door een simulator duwen (Leap en/of LoudSpeaker Lab)
p.s wat voor hout en afwerking raden jullie aan?
Thuis: MDF. Op pad: Berken Multiplex of, goedkoper maar wat minder lekker, Lauan/Meranti.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)