Forum > Newbie Forum

Voor iedereen die net begint en vragen heeft over de aanschaf van een lichtset.

(23 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
Maarten-squareStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2005
Laatste: 23-12-2013
Berichten: 472
26-6-2007 14:28
2 x bewerkt. Laatst door Victor op 21-6-2008 14:42
Lichtset advies, aanschaf lichtset, help?!, welke lichtset; en ga zo maar door zijn vragen die dagelijks voorbij komen op dit forum. Eigenlijk wordt op elk topic hetzelfde geantwoord: Begin met een leuk basissetje! Om nou te zorgen dat niet telkens hetzelfde antwoord hoeft te worden gegeven, hier even een overzichtje van waaruit je eerste lichtsetje het beste kan bestaan.

Als je net begint heb je weinig te besteden, daarom is het verstandig klein te beginnen. Het eerste wat je dus koopt (als je verstandig bent) is een setje parren.

Dat is dus de volgende set:

4* Showtec par 56 can eventueel ook in zilver verkrijgbaar. Je kan hier ook gaan voor par 56 longs of voor par 64’s maar als je net begint heb je weinig te besteden en is vervoer vaak een probleem. Daarom is het het verstandigst om het lekker compact te houden.

4* GE par 56 MFL lamp. Ook hier heb je weer verschillende keuzes (WFL,MFL,NSP,VNSP). Deze afkortingen staan voor de breedte van de bundel. MFL is veruit de meest gebruikte lamp omdat je hiermee mooi een zaaltje kan verlichten en ze ook nog een beetje als effect kunnen dienen.

Kleurenfilters.
Wederom veel keus uit dit lijstje kan je een leuke kleurencombinatie uitzoeken. Let wel even op de par 56/64 aanduidingen!

We hebben nu een mooi setje parren, maar we zijn er nog niet. Om de parren te kunnen dimmen en te kunnen besturen hebben we een zogenaamd ‘dimmerpack’ nodig. De makkelijkste oplossing is een zogenaamde T4. Dit is een balk met een ingebouwde dmx dimmer waaraan je je parren kan bevestigen. Als je wat minder te besteden hebt is een simpel dimmerpack misschien een betere keuze.
Meer informatie over dmx en de werking daarvan vind je in dit topic.

We hebben nu een setje parren en een dimmer. Als je nu door je budget heen bent kun je de parren gewoon op de ingebouwde programma’s van de T4 laten werken maar als je net iets meer wilt is het verstandig er een sturing bij aan te schaffen. Ook hierbij heb je veel keus. De sturing die echter vaak wordt aangeraden is de dj mingle. Dit is een lichttafel waarop je je parren kan aansturen en eventueel ook nog een paar effectjes die de show compleet maken. Een andere (iets duurdere optie) is de Showtec pro 136. Dit is een lichttafel waarmee je ook je scans/movingheads kan aansturen (meer informatie daarover in dit topic).

Natuurlijk niet te vergeten zijn de benodigde kabels, in dit geval alleen een xlr-kabel, om je sturing met je dimmer te verbinden. En natuurlijk een statief om je lampen en t4 aan op te hangen.

Nu hebben we een mooi bassisetje, een leuke toevoeging kan een effectje zijn zoals een derby of een blowstar (soort mushroom) die je gewoon boven op je t4 zet. Om deze effectjes aan te sturen kan je gebruik maken van een simpel switchpaneeltje waar je je lampen rechstreeks inplugt of voor een dimmer/switch-pack dat je op je lichttafel kan aansluiten.

Als je nu nog steeds geld over hebt kan je kijken naar een leuke rookmachine. Denk eens aan een lekker goedkope Antari F-80Z. Of een iets duurdere rookmachine die dmx-stuurbaar is zodat je deze ook op je lichttafel aan kan sluiten.

Als je nog verder wil uitbreiden kan je je parrensetje verdubbelen. Daarna kan je kijken naar scans als uitbreiding. Denk aan twee winners of aan een setje dj robo’s. Maar tegen deze tijd ben je al een heel stuk verder en weet je al een stuk meer over licht en geluid. Tegen die tijd kan je dus makkelijker zelf een keuze maken. En als je er niet uitkomt kan je altijd je vraag op het forum stellen (nadat je eerst goed gezocht hebt!)

Succes!
Maarten
Lezen, leren, lezen, leren, lezen, leren (en af en toe iets posten)
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
26-6-2007 14:35
Goed initiatief! Maar omdat de vraag naar een beginberssetje meer in het newbieforum hoort heb ik het daarheen verplaatst en gepromoveerd tot stickie.

Persoonlijk zou ik trouwens de standaard rood-geel-blauw-groene filtertjes vervangen door een combinatie die niet door iedereen wordt gebruikt. Op dit moment is dat bij mij oranje en blauw.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Maarten-squareStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2005
Laatste: 23-12-2013
Berichten: 472
26-6-2007 14:38
Ja ik zat ook te twijfelen over in welk forum het geplaatst moets worden. Maar aangezien de meeste vragen over dit onderwerp in het licht-forum komen leek het me handiger om het daar te plaatsen aangezien de meeste mensen die een lichtsetje willen gaan aanschaffen daar als eerst zullen gaan lezen (eigenlijk niet helemaal logisch maar zo gebeurt het wel).

Maarten
Lezen, leren, lezen, leren, lezen, leren (en af en toe iets posten)
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
26-6-2007 16:09
Die mensen zullen we met verwijzing naar jouw quote doorsturen naar dit topic!
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DJDSReservebank
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2005
Laatste: 14-2-2008
Berichten: 143
10-7-2007 21:03
Ook even leuk om erbij te vertellen: Laat je alsjeblieft niet verleiden door die zogenaamde kant-en-klare lichtsetjes die overal worden aangeboden. Bijvoorbeeld een spiegelbol met motor, parretje met kleurenschijf ervoor, goedkope rookmachine, stroboscoopje en miniflower.

Dit is wat je krijgt: Een spiegelbol waarvan de spiegeltjes eraf vallen, een motortje wat je op locatie toch nergens op kan hangen met een te kort snoer eraan, een parretje met kleurenschijf waarvan de kleuren binnen 1 week zijn vergaan omdat ze niet hittebestendig zijn, een rookmachine die alleen een soort nevelige scheet produceert die niet verder komt dan 1 meter, een stroboscoopje wat alleen maar irritant is omdat hij niet goed te sturen is via bijv. DMX en waarvan de lichtopbrengst veel te klein is, en een miniflower die je niet ziet omdat er maar een goedkoop 50w halogeentje in zit!

(Ja, ik spreek uit ervaring. In mijn begintijd wilde ik ook dolgraag zo'n set, lang voor gespaard en heel veel spijt achteraf sneaky :V )
0900-DJDS
KillaahAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2006
Laatste: 10-12-2007
Berichten: 41
10-7-2007 21:43
wat is nou het beste voor par 56 een short of long?
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2389
10-7-2007 21:44

killaah schreef:

wat is nou het beste voor par 56 een short of long?
Maar net wat jij mooi of handig vind. Tenzij je voor raylights gaat, dan heb je lange nodig.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
KillaahAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2006
Laatste: 10-12-2007
Berichten: 41
10-7-2007 21:51
maar voor een kleine drive in ik zeg ik zou short nemen
maar me collega zegt nee we moeten lang hebben
wat hebben de meeste mensen hier dan
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
11-7-2007 05:33
Vergeet de zoekmachine niet..
Bassie RassieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2006
Laatste: 21-3-2016
Berichten: 189
11-7-2007 11:38
Denk ook aan je opslag plaats. Misschien heb je wel minder ruimte voor long.
Freelancer in de noordelijke provincies

Terug naar forum Reageer (zonder quote)