Forum > Licht

DMX / MIDI / SMPTE ondersteuning

(10 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
MagicvisionsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-10-2006
Laatste: 29-10-2006
Berichten: 5
21-10-2006 12:24
Hi

Ik zoek me de #%$#^ op het internet naar informatie waar ik wat aan heb.

Wat ik wil:
Ik wil DMX gestuurde verlichting aansturen met een MIDI-Sequencer zoals Cubase (Nuendo in mijn geval).
Lichtshow wil ik VOLLEDIG via MIDI besturen en sync laten lopen met muziek (muziek=MIDI synthesizers, samplers,...)

Nou hebben bijna alle DMX-controlers wel een MIDI ingang.
Nou zijn er voor synthesizers altijd manuals te downloaden waar de volledige MIDI-implementatie in omschreven staat. In DMX-land mag je blijkbaar al blij zijn als er uberhaubt een manual te downloaden is (diep triest !) Echter staat in 99% van de manuals weinig tot niets over de MIDI-implementatie sad :(

Het lijkt erop dat je voornamenlijk programma's kan triggeren via MIDI, en dat is NIET wat ik wil.
Ik wil volledige controle via MIDI. Het lijkt erop dat DMX-land nog in de kinderschoenen staat wat dit beteft...tot mijn verbazing gezien de mogelijkheden van besturen van huidige synthesizers e.d.

Nou lijkt een LANBox een oplossing te zijn, maar ook hier wordt helaas geen documentatie (manual ofzo) vrijgegeven over de MIDI implementatie. Echt onbegrijpelijk !! Ik ga echter niets kopen voordat ik weet dat het gaat functioneren zoals ik dat wil.

Dus, ik ben op u aangewezen. Is er iemand die ervaring heeft MIDI / DMX besturing ?
Is er iemand die complete lichtshows in MIDI-sequencer software gebouwd heeft ?

En als dit niet mogelijk is....is er dan een goede oplossing om show dan op DMX-controler te programmeren en deze vervolgens sync te laten lopen via SMPTE.

Waarom ik dit allemaal wil....ik (me, myself and I) zet muziek live neer direct vanuit 15 synthesizers en bergen randapparatuur. Tevens heb ik videobeelden (veel 3D-animatie en specialFX) sync lopen (via SMPTE).
Nu wil ik hier heel graag licht aan toe voegen (pars/scanners).
Tja, ik heb geen handen vrij om licht live te gaan mixen happy :)
FossaltaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2001
Laatste: 11-3-2013
Berichten: 1096
21-10-2006 12:40
1 HEEL belangrijke fallback van MIDI t.o.v. DMX is dat een byte maar 7 bits is.. m.a.w. maar 128 combinaties. Bij DMX is een byte 8 bits en heeft dus 256 combinaties. Dit betekend dat een DMX -> MIDI of MIDI -> DMX convertor resolutie verlies heeft. Daarnaast is de snelheid van midi te klein om DMX bij te kunnen houden.

Ik heb een tijdje geleden met MIDI zitten rotzooien op een DJ Mingle (DM-16) en Scenesetter aan de MIDI poort van de pc. Dit werkte opzich prima voor triggeren scenes en het selecteren van sequences. Maar voor het aanpassen van een channel waarde practisch zinloos (zeker bij scanners en moving heads).

Kort door de bocht: Gebruik midi NIET om direct je lichten aan te sturen, maar alleen om stuurcommando's te geven.

hier 2 midi charts die ik door testen heb verkregen:

DJ Mingle (DM-16)
Note NO. Velocity Functions
------------------------
22-81 Program master Turn on or off program 1-60
82-89 Channel intensity Activate Channel 1-8
90-97 Activate Channel 9-16
98 ??
99 Full-On
100 ??
101 Step
102 Stand-By
Scenesetter (DC-1244)
Note NO. Velocity Functions
------------------------
22-69 Program master Turn on or off program 1-48
70-93 Channel intensity Activate Channel 1-24
94 Full-on
95 Dark
96 Hold
97 Turn on or off Audio
98 CHNS <> Scenes
99 Double preset mode
100 Single preset mode
101 Step
102 Black out
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
21-10-2006 13:05
Probeer deze man eens. VJ/LJ van Soulvation die licht/geluid en video met midi koppelt wegens handen tekort razz :p
MagicvisionsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-10-2006
Laatste: 29-10-2006
Berichten: 5
21-10-2006 13:12
Thanks Fossalta

Is het dan wel mogelijk om zeg maar voor 2 uur lichtshow in DMX-mixer te programmeren en deze vervolgens sync te triggeren via MIDI. Zodat ik verder geen omkijken heb naar de DMX-controler en de programmeerde lichtshow automatisch meeloopt.

Tja, ik ben (nog niet) ervaren met DMX-mixers dus kan op dit gebied mischien "domme" vragen stellen die iedereen in DMX-land al weet wink ;)
FossaltaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2001
Laatste: 11-3-2013
Berichten: 1096
21-10-2006 13:46
2 uur achter elkaar... is een hoop programmeerwerk op een simpele console... misschien is het dan makkelijker te kijken naar een software pakket die je d.m.v. midi kan triggeren.. (alhoewel ik zo 123 niet een prog weet die dat kan [offtopic] *voegt idee toe aan DMX studio todo list [/offtopic])
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
21-10-2006 14:30
Via midi kan je je lichtshow perfect mee laten lopen.
De "beperking" zit hem echter in de "lichtunit" die midi aangestuurd kan worden.

Een midifile bestaat uit meerdere kanalen, gebruik 1 kanaal voor de aansturing van je DMX unit.

Fossalta schreef:

2 uur achter elkaar... is een hoop programmeerwerk op een simpele console...
Dat hoeft ook niet, je programmeert enkele lichtstandjes etc. Midi laat je het werk doen via een sequenser.

Martin.
kvm entertainment
TimcooijmansStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2003
Laatste: 10-1-2008
Berichten: 94
21-10-2006 17:08

Fossalta schreef:

2 uur achter elkaar... is een hoop programmeerwerk op een simpele console... misschien is het dan makkelijker te kijken naar een software pakket die je d.m.v. midi kan triggeren.. (alhoewel ik zo 123 niet een prog weet die dat kan [offtopic] *voegt idee toe aan DMX studio todo list [/offtopic])
Martin LJ is een goed voorbeeld die perfect met MIDI getriggerd kan worden. Standaard zit er al wat ingebakken maar je kan zelfs nog een extern midi programma draaien voor meer functies.
MagicvisionsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-10-2006
Laatste: 29-10-2006
Berichten: 5
22-10-2006 21:18
Bedankt allen voor de reacties !

Mijn voorkeur gaat het meest uit naar een hardware oplossing omdat ik daar meer vertrouwen in heb dan software oplossingen. Je weet doorgaans met hardware waar je aan toe bent en met software kom je vaak wel weer voor vervelende verassingen te staan. Dat is in iedergeval mijn ervaring met muziek.

Dus ik ga op zoek naar een DMX-controler voor zowel DMX-apparatuur als scanners als voor besturen van pars (dimmerpacs). Een controler waarbij programma's/scenes goed te triggeren zijn via MIDI.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
23-10-2006 21:50

magicvisions schreef:

Een controler waarbij programma's/scenes goed te triggeren zijn via MIDI.
Dan moet je je er behoorlijk in verdiepen, voor zover ik weet doen vele dit via de system exclusive en dat ondersteund de Behringer niet.

Martin.
kvm entertainment
MagicvisionsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-10-2006
Laatste: 29-10-2006
Berichten: 5
24-10-2006 18:20
Behringer is ook niet bepaald mijn eerste keus.
Behringer maakt wel wat goed apparatuur maar ook erg veel....minder goed apparatuur zullen we maar zeggen. Maar daar is de prijs dan ook naar !

Helaas is er erg weinig documentatie te vinden van DMX-controlers.
Showtec lijkt al geen eigen site te hebben, ik heb althans niets kunnen vinden.
Martin heeft wel een site die wel aarig goede indruk geeft van de produkten die ze verkopen.
Maar ook hier helaas weinig info over de MIDI-implementatie.
Blijkbaar zijn er niet zo veel MIDI gebruikers onder de DMX gebruikers.

En op de gok iets kopen is niet bepaald iets voor mij, gewoonlijk doe ik eerst wat research voordat ik tot aanschaf overga.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)