Forum > Licht

Trussberekening

(600 reacties. Pagina 2 van 61)
Moderator(s): Dré
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 22-1-2024
Berichten: 2419
12-11-2005 00:36

Laxap schreef:

Rekenen jullie dan ook volgens de momenten wet?

Of worden de belastingen gewoon opgeteld?
Uiteraard wordt er rekening gehouden met de momenten. Zou je dit niet doen, dan zou je een statief kunnen overbelasten, terwijl je nog wel binnen de maximale totale belastbaarheid blijft. De 75% regel over de maximale belastbaarheid van statieven gaat pas op als de lasten gelijk verdeeld zijn over de truss. Die 75% regel is bedoeld om wat ruimte te houden bij het verdelen van de lasten, en bij het omhoog lieren. Als een van de statieven pakweg 40cm hoger staat, zal het statief wat het laagst staat het grootste deel van het gewicht op zich krijgen. (En dus alsnog richting de maximale veilige belastbaarheid gaan)
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
JurrieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-4-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 620
12-11-2005 18:11
Je zult altijd de momentenstelling moeten gebruiken om je reactiekrachten bij je statieven te bepalen.

Als je alleen je krachten optelt weet je dus niet waar deze belasting terechtkomt.
LaxapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2004
Laatste: 9-7-2023
Berichten: 307
12-11-2005 18:14

martijn schreef:

Laxap schreef:

Rekenen jullie dan ook volgens de momenten wet?

Of worden de belastingen gewoon opgeteld?
Uiteraard wordt er rekening gehouden met de momenten. Zou je dit niet doen, dan zou je een statief kunnen overbelasten, terwijl je nog wel binnen de maximale totale belastbaarheid blijft. De 75% regel over de maximale belastbaarheid van statieven gaat pas op als de lasten gelijk verdeeld zijn over de truss. Die 75% regel is bedoeld om wat ruimte te houden bij het verdelen van de lasten, en bij het omhoog lieren. Als een van de statieven pakweg 40cm hoger staat, zal het statief wat het laagst staat het grootste deel van het gewicht op zich krijgen. (En dus alsnog richting de maximale veilige belastbaarheid gaan)
Volgens de natuurkunde wetten klopt dat verhaal niet. Een statief wordt niet meer belast door een verticale kracht wanneer deze 40 cm hoger of lager staat. Dit geldt alleen als het een schanierende oplegging is die geen moment op zich kan nemen maar wel verticale en horizontale krachten.

Er zijn verschillende soorten opleggingen die invloed daarop kunnen hebben.
Rol oplegging: neemt geen horizontale krachten op zich, kan dus vrij naar links en rechts bewegen.

Schanier oplegging: kan dus alleen schanieren en neemt horizontale krachten en verticale krachten op.

Momentvaste oplegging: Neemt alle krachten op zich. Dit is dus eigenlijk het gevaarlijkste want op deze manier kan er ook in de truss bij de oplegpunten een groot moment komen. Vooral bij uitkragende constructies.
Cyberlights in the house :D
Danny25Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2005
Laatste: 5-4-2006
Berichten: 205
14-11-2005 11:12
FF tussen door . ik heb geen verstand van truss berekeningen enz.. maar een truss plan maken en dat berekenen .Zijn hele mooie cd,roms voor te krijgen en boeken. heb je toevallig een conrad boekie thuisliggen kijk daar maar eens in . Genoeg lees en studie voer. Zelf s met een 3d programma waar je je krachten per merk enz kan laten zien. ik heb heb het eens gezien prachtig ding voor mensen die veel met truss bezig zijn. Enne het belangrijkste helemaal niet duur.

Het maakt een rekensommetje wel heel makkelijk.
Is erg bij met de optie. rechts boven. ik kan nu mijn laaste reacties sneller bekijken dre bedankt
DeWitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 15-10-2018
Berichten: 648
14-11-2005 11:18
Concrete naam en ISBN nummer is wellicht handig voor diegenen die het boek aan willen schaffen.
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein
Danny25Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2005
Laatste: 5-4-2006
Berichten: 205
14-11-2005 11:32
1 x bewerkt. Laatst door Danny25 op 14-11-2005 11:34
De wit kan ik wel doen maar ik weet niet of dat mag in het forum. het is wel van conrad. maare er zijn daar zoveel boeken cd roms van. van die enne die komt uit een andere webshop dus daar geen reclame voor maken denk ik :-)

Ik weet niet of er ook mensen gebruik maken van cdroms en boeken voor lichtplannen/truss en berekeningen ??
Is erg bij met de optie. rechts boven. ik kan nu mijn laaste reacties sneller bekijken dre bedankt
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 13458
14-11-2005 11:33
Een ISBN nummer van een boek is natuurlijk geen probleem.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DeWitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 15-10-2018
Berichten: 648
14-11-2005 11:40
Zelf ben ik in bezit van het boek Belichtingstechniek voor Podium en Disco, ISBN: 90-5381-141-9

Hierin wordt ook een deel van de statica en krachtenberekening uitgelegt. Ook zit er bij het boek een CD-rom met een duits programma, waarin men de belasting van statische systemen, met 2 steunpunten en een minimale lengte van 2 m, kan berekenen. Het nadeel is wel dat het een duitstalig programma is. Programma'tje heet ProRigg Light. Nadeel is wel dat ze zelf moet opletten of je niet over de maximale belasting van je steunpunt (Ophangpunt/Statief) heemkomt.

Heel basis, maar je hebt wel "iets" om een berekening voor een stukkie truss op 2 stokkies. Bij twijfel zowizo altijd even een ervaren rigger raadplegen.
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein
Danny25Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2005
Laatste: 5-4-2006
Berichten: 205
14-11-2005 11:44
Okey Dre . Ik had geen zin om door mijn benen te krijgen.

Net gezien dat het nummer gepost is.
ff de beschrijving dan maar.

In dit boek wordt uitvoerig beschreven welke apparatuur er bestaat, hoe die werkt en hoe die binnen het kader van artistiek werk kan worden toegepast. Op de CD-ROM bij dit boek staat een complete versie van het programma "ProRigg light", waarmee de (vereiste) sterkte van een truss-constructie kan worden berekend. Daarnaast bevat de CD-ROM het lichtbesturingsprogramma "LightControl Mini".
Is erg bij met de optie. rechts boven. ik kan nu mijn laaste reacties sneller bekijken dre bedankt
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
14-11-2005 16:00
Wat heb je aan boeken, programma's, formules en andere zaken als je dan nog niet weet wat je eigenlijk aan het berekenen bent?

Tip 1.
Bel of mail naar Rinus Bakker en schuif een weekje bij hem in de banken. Uitermate leerzaam en na de cursus ken je elementaire puntjes uit de hijstechniek voor de entertainment.

Tip 2.
Een aantal boeken voor de leesgierigen.

Stage rigging handbook 0 8093-1318

Theatres Planning, guyidance for design and adaption 0 85139 418 3

Aluminium structures in the Entertainment Industry 1-904031-06-4

Trekkenwand en Hulpmiddelen 90-6403-359-5

Handbook for Riggers 0-9690154-1-0

Rigging Manual

Safety in Live performance 0-240-51319-3

Flying code of practice for the theatre industry

A guide for riggers

En last but not least:

https://www.rigging.net/

Met de kant tekeningen:

- If you don't know how to use the formulas, DON'T.
Someone can die or get seriously injured.
- Failure to read, understand, and follow manufactures instructions may cause death or serious injury

En de eerder genoemde boeken komen uit de Syllabus Elementaire Hijstechniek in de entertainment door Rinus Bakker.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)