Forum > Algemeen Forum

CD-R's, Buma, Muziekrechten etc.

(591 reacties. Pagina 54 van 60)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
5-5-2008 13:59

RobinVP schreef:

Aangezien Drive-in show's over het algemeen door particulieren worden gehuurd en dus niet door een organisatie is de kans dat je een controle krijgt vrijwel nihill. shut up :X
Ik denk dat dit erg afhangt van het soort/type drive-in shows. Het aantal feesten dat ik in m'n drive-in tijd (vele duizenden klusjes) op privé grond uitvoerde is bijna op 1 hand te tellen.

Daarnaast: Als je jouw gedachtengang hanteert dan zou je dus alle klussen die niet op privégrond plaatsvinden moeten weigeren. Ga je dat ook netjes doen?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 9469
5-5-2008 14:22
privé terrein maakt niets uit,
je brengt op commerciele basis muziek aan een groep mensen ten gehore.
En zelfs als je er niet financieel beter van word, heb je toch afdrachtplichten..
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
5-5-2008 14:46
Het gaat er inderdaad niet om of je op privégrond staat maar ook niet of je op commerciële basis werkt. En trouwens ook niet of er gewerkt wordt met uitnodigingen. Het onderscheid is huiselijke kring of niet.

Dus: familiefeestje, verjaardagsfeestje, bruiloft etc. = niet betalen
Bedrijfs- of schoolfeest = wel betalen

Buma-Stemra schreef:

Moet ik voor muziekgebruik op personeelsfeesten of schoolavonden toestemming vragen?
Ja. Bij een personeelsfeest of een schoolavond hebt u toestemming nodig voor muziekgebruik. Alleen voor gratis toegankelijk muziekgebruik binnen familie- of vriendenkring hoeft u geen toestemming te vragen.
Overigens moet de organisator van het feest betalen. Dus de school, de discotheek, het bedrijf. Niet de drive-in show (tenzij die zelf het feest organiseert).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
RobinVPStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-12-2006
Laatste: 9-9-2021
Berichten: 23
5-5-2008 15:24

Dré schreef:

Daarnaast: Als je jouw gedachtengang hanteert dan zou je dus alle klussen die niet op privégrond plaatsvinden moeten weigeren. Ga je dat ook netjes doen?
Ik heb niet gezegd dat ik zonder illegale cd's niet kan draaien. in tegendeel zelfs! ik heb altijd wel een paar illegale cd'tjes in een mapje zitten. Die worden alleen gebruikt voor verzoekjes die ik niet legaal heb, that's it! ik hoef dus absoluut geen opdracht te weigeren als het niet prive is... wink ;)
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
5-5-2008 16:07

MiKeZZa schreef:

MP3's zijn dus niet legaal om te gebruiken (en zeker niet de illegale variant) begrijp ik hier. Dat wist ik natuurlijk al maar er komen toch wat vragen op bij mij
Je bedoelt dat je graag wilt weten hoe groot de pakkans is en hoe zwaar je dan het bokje bent?

Het zal allemaal reuze meevallen zolang je niet veel verder komt dan het feestje van je buurmeisje, maar houd er rekening dat het je een bak geld en tijd gaat kosten wanneer je het licht ziet en een collectie die bestaat uit enkele honderden illegale MP3's "even" netjes wilt gaan legaliseren omdat je op meer en grotere feesten gaat draaien.

De eerste forumleden die voor deze beslissing stonden omdat ze langzaam maar zeker uit het drie-klusjes-per-jaar hobby-circuit beginnen te komen hebben zich hier al gemeld.
MiKeZZaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-11-2006
Laatste: 1-3-2016
Berichten: 22
5-5-2008 16:56
Tsjah, ik zit ook op dat punt laugh :D

Maar ik twijfel echt heel erg of ik door moet gaan vanwege de financiele kant van het verhaal. Ben over 1 jaar klaar met mijn opleiding en wil dan nog een paar maanden wat voor mijn medemens gaan doen (lees: duur) en later ook op mezelf en wie weet wel trouwen wink ;) Oftewel: geld nodig de komende jaren en ik moet nu meer dan 1000 euro uit gaan geven aan apparatuur en de betaalbare oplossing voor het legaliseren van > 15.000 tracks moet nog uitgevonden worden vrees ik zo shut up :X
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
5-5-2008 19:05
Er is maar één oplossing, gewoon netjes betalen voor muziek waarmee jij geld maakt voor jezelf. Geloof me, het hele smoezenboek over waarom je er niet voor zou hoeven betalen is hier al lang en breed open getrokken. Ik heb ook wief en tien koters te voeden..
MiKeZZaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-11-2006
Laatste: 1-3-2016
Berichten: 22
5-5-2008 19:53
Ik weet niet waarom de toon in 1x zo vijandig wordt maar ik geef netjes aan waar ik mee zit en dat ik een oplossing zoek omdat ik zelf ook besef dat dit niet kan zo........
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 9469
5-5-2008 20:28
je krijgt te horen hoe het zit, en je vind het vijandig?
Of vind je het vervelend dat je niet krijgt te horen wat je graag had willen horen?
Get in line! laugh :D

Je snapt zelf ook wel als muziek via een of andere sharesite download, dat dat niet legaal is.

En nog een klein tipje: je hoeft echt niet alles te hebben!
Gewoon lekker je stijl muziek compleet, aangevuld met de grootste hits, kom je een heel eind.
Ik doe het al jaren met de hitzone, aangevuld met af en toe een andere verzamelaar, en een cdjte waar ik echt niet omheen kan praten....
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
5-5-2008 20:49

MiKeZZa schreef:

Ik weet niet waarom de toon in 1x zo vijandig wordt maar ik geef netjes aan waar ik mee zit en dat ik een oplossing zoek omdat ik zelf ook besef dat dit niet kan zo.
Niks vijandig, ik knip alleen het licht even aan.
Gebruik de zoekmachine van het forum en je komt er vanzelf achter dat je "probleem" echt niet uniek is.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)