Forum > Algemeen Forum

Verf voor Meranti hout

(15 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
NeveltyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-2-2002
Laatste: 11-7-2004
Berichten: 43
1-4-2002 09:48
1 x bewerkt. Laatst door Nevelty op 1-4-2002 09:48
In de gamma zijn de meranti multiplex platen in promotie, de 9mm versie kost 24.78 EUR (afmetingen 244cm op 122), is dit hout goed genoeg om er flightcases van te maken ?

En de platen zijn nog ruw (niet geverfd dus) welke is de beste verf die ik daarvoor kan gebruiken ?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
1-4-2002 12:23

Nevelty schreef:

In de gamma zijn de meranti multiplex platen in promotie, de 9mm versie kost 24.78 EUR (afmetingen 244cm op 122), is dit hout goed genoeg om er flightcases van te maken?
Ja, natuurlijk.
En de platen zijn nog ruw (niet geverfd dus) welke is de beste verf die ik daarvoor kan gebruiken ?
Ik gebruik altijd "Acryl Latex" (van de HEMA!) voor het schilderen van kisten (meestal voor de binnenkant; buitenkant is immers afgewerkt met formica).

Tip(je). Haal het dunste keukenzeil dat je kunt vinden (bij de Gamma, Kwantum o.i.d.), plak dat op de kist en ga hem daarna flightcasen. Locatie profielen hebben meestal een werkende breedte van 10mm dus kun je met een gerust hart 1mm zeil op een 9mm plaat plakken. In het verleden heb ik veel kistjes op deze manier gemaakt (een van die kisten heb ik nog steeds).

Schilderen van Lauan/Meranti: Eerst in de grondverf, daarna licht opschuren, eventueel lakplamuur gebruiken na het schuren om hem echt vlak te krijgen. Daarna pas de afwerklaag/lagen schilderen. Anders krijg je een erg ruw eindresultaat.

Berken multiplex werkt een stuk netter af maar is wel ietsjes duurder. Ook bij berken na het gronden het hout schuren (omdat de "pool" omhoog komt). Bij berken kun je vaak volstaan met 2-3 lagen (en daartussen licht opschuren).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
NeveltyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-2-2002
Laatste: 11-7-2004
Berichten: 43
1-4-2002 20:19
het formica toplaagje dat jij nog op je casehout zet, waar haal je dat??
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
1-4-2002 21:20

Nevelty schreef:

het formica toplaagje dat jij nog op je casehout zet, waar haal je dat??
Dat zit er al op.

Zie hier maar eens (niet goedkoop, wel goed!).
www.new-line.nl/nl/flightcase-materiaal/57.1
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
2-4-2002 02:49
Persoonlijk heb ik het niet zo op plastifiseren van flightcases.
Als je dan stoot trek je meestal flinke stukken eraf.
Ik heb al mijn cases in de blauwe (orgineel he) verf staan.
Inderdaad gronden, kan met iedere grondverf.
Maar nu komt het:
Gebruik liever geen gewone latex want als iemand dan een pilsje morst op je verf dan loop hij door. Geen gezicht. Latex is meestal niet erg watervast. Het voordeel van latex is dat het wel lekker snel dekt.
Wil je je case echt goed schilderen koop dan een pot Rubbol EPS van Sikkens. Kan je in zijdemat en in glans kopen. Moet je zelf weten wat je het mooiste vind.
Het voordeel van deze verf is dat je heel goed dekkend schilderd en als je je grondverf een beetje voor kleurd met zo'n kleurspuitje dan kun je vaak al met 1 laag rubol voeldoen. Voor het mooi doe ik altijd een tweede laag. Dan is het echt "af".
Voordeel van deze verf is ook dat hij behoorlijk krasvast is en als je hem dan toch moet bijtippen dan zie je dat haast niet omdat de rubol hele goeie vloeieigenschappen heeft.
Het enige nadeel is dat 1 liter € 40,- kost.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
2-4-2002 03:51

Tom] schreef:

Gebruik liever geen gewone latex want als iemand dan een pilsje morst op je verf dan loop hij door.
Even voor de goede orde: Acryl Latex is NIET te vergelijken met de gewone latex die je op de muur schildert.

Het eerste dat je opvalt is het verschil in prijs ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
NeveltyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-2-2002
Laatste: 11-7-2004
Berichten: 43
2-4-2002 08:37
Dat zit er al op.
Dat is nu net het probleem, dat zit er nog niet op bij die meranti plaat van gamma, kan ik die verf waarover jullie spreken dan ook gebruiken voor de buitenkant ?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
2-4-2002 19:43
latex is en blijft volgens mij een verf die gemaakt word op waterbasis.
Staat ook op de verpakking dat hij voor binnegebruik is.
Als je dus zware omstandigheden hebt, denk ik dat je de buitenkant van je case's met een goede "buitenverf" moet lakken.
Als goedkoop alternatief heb ik ook wel eens histor gebruikt, maar die moest ik om het mooi te krijgen,
3 keer over elkaar heen schilderen bij merantie.
MDF is wat eerder dekkend te schilderen.
Ik gebruik merantie multiplex voor cases waar geluid en licht app. in zit. En ik gebruik meestal MDF voor cases waar lampen en effecten in zitten.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
2-4-2002 23:31

Tom schreef:

latex is en blijft volgens mij een verf die gemaakt word op waterbasis.
Wel met je tijd meegaan Tom... ;-) Verven op waterbasis zijn vrij normaal tegenwoordig
Staat ook op de verpakking dat hij voor binnegebruik is.
Dacht het NIET!!!
Als je dus zware omstandigheden hebt, denk ik dat je de buitenkant van je case's met een goede "buitenverf" moet lakken.
Probeer die Acryllatex maar eens. Ik schilder daar de binnenkanten van m'n meubels mee (en die krijgen toch op hun flikker...).
Ik gebruik merantie multiplex voor cases waar geluid en licht app. in zit. En ik gebruik meestal MDF voor cases waar lampen en effecten in zitten.
Ik gebruik MDF voor geen ENKELE flightcase. Veel te zwaar en veel te slap!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
3-4-2002 09:49
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 3-4-2002 09:51
je moet het mdf idd ondesteunen met een gelijmd latje van binnen in de hoeken want blind op elkaar lijmen enschroeven is niet sterk genoeg.
Tegenwoordig gebruiken we meer triplex dan mdf.
Een van de collega's is nl. timmerman en die kan nog wel eens een stukje goedkoop mee nemen van z'n werk happy :)
Dat van die latex zal ik eens bij de volgende kist uitproberen want dat is wel een stuk goedkoper.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)