Forum > Geluid

In het rood draaien en clippen

(286 reacties. Pagina 26 van 29)
Moderator(s): Dré
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
20-4-2008 19:23

Mathijs_promix schreef:

Of t geluid goed te horen is regelt hij zelf niet. Ergens zit een gozer met een dikke mengtafel die t geluid bijsteld.
Wow, mag ik van je weten welke "dikke mengtafel" een overstuurt signaal kan repareren?

Mengtafel bij dit soort evenementen zorgt voor de routering van het signaal en de "gas" en vooral "rem" knop voor het volume, de EQ staat gewoon netjes uit of flat..
Light Image
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
20-4-2008 20:49

JeroenVDV schreef:

Mathijs_promix schreef:

Of t geluid goed te horen is regelt hij zelf niet. Ergens zit een gozer met een dikke mengtafel die t geluid bijsteld.
Wow, mag ik van je weten welke "dikke mengtafel" een overstuurt signaal kan repareren?
Er word gesproken over bijgesteld, dat is wat anders dan repareren. wink ;)
De "dikke" mengtafel zal netjes rond de 0db uitsturen.

Alhoewel ik wel mijn vraagtekens zet of het inderdaad zo gaat.

Martin.
kvm entertainment
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 30-5-2024
Berichten: 1370
21-4-2008 11:56
Overigens vind ik het wel een beetje een DJM800 (of 600) kwaal hoor.
Elke keer dat ik met dat ding draai zitten mijn inputs zo op +7db en de master gaat ook erg snel naar het rood. Met mijn dateq heb ik daar VEEL minder last van. Overigens heb ik het idee dat het verschil tussen 0dB en +7dB op de inputs van de 800 veel kleiner is dan op mijn Dateq (LPM7.3).

Ook is het (enerzijds handig voor geluidstechnici, maar niet voor de dj's) best irritant dat de output terug te draaien is op de 800. Je weet nooit wat werkelijk 0dB is voor de PA wanneer je zelf niet alles hebt geplaatst.
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
21-4-2008 21:22

Reemski] schreef:

Ook is het (enerzijds handig voor geluidstechnici, maar niet voor de dj's) best irritant dat de output terug te draaien is op de 800. Je weet nooit wat werkelijk 0dB is voor de PA wanneer je zelf niet alles hebt geplaatst.
Ik denk eigenlijk niet dat je je daar druk om hoeft te maken; immers draai jij gewoon je muziekje en zoals de rest is ingesteld is zoals het hoort (dat is je uitgangspunt). Als de mixer b.v. een -3dB heeft en vervolgens wordt dat in de processor weer opgewerkt met 3dB dan is er geen enkel probleem... Daarbij blijf ik zelf ook deels van mening dat als een DJ écht met 8dB teveel probeert uit te sturen dat er of een te kleine PA is, of zijn monitoren zijn te zacht. Als je immers genoeg gas hebt achter masterfader dan begin je de avond gewoon op een -10dB en aan het einde van de avond zit je op 0dB met af en toe een knaller naar de +3dB wink ;). Just my 2 cents... sneaky :V
Bier, Billen, Borsten en Beats!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
21-4-2008 21:45

alleznet schreef:

Daarbij blijf ik zelf ook deels van mening dat als een DJ écht met 8dB teveel probeert uit te sturen dat er of een te kleine PA is, of zijn monitoren zijn te zacht.
deels van mening...
Andere optie in dit rijtje is, dat de DJ gewoon domweg veel te hard wil?
Die optie komt mij namelijk wel bekend voor. sneaky :V

Martin.
kvm entertainment
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 30-5-2024
Berichten: 1370
22-4-2008 10:38

alleznet schreef:

Reemski schreef:

Ook is het (enerzijds handig voor geluidstechnici, maar niet voor de dj's) best irritant dat de output terug te draaien is op de 800. Je weet nooit wat werkelijk 0dB is voor de PA wanneer je zelf niet alles hebt geplaatst.
Ik denk eigenlijk niet dat je je daar druk om hoeft te maken; immers draai jij gewoon je muziekje en zoals de rest is ingesteld is zoals het hoort (dat is je uitgangspunt). Als de mixer b.v. een -3dB heeft en vervolgens wordt dat in de processor weer opgewerkt met 3dB dan is er geen enkel probleem... Daarbij blijf ik zelf ook deels van mening dat als een DJ écht met 8dB teveel probeert uit te sturen dat er of een te kleine PA is, of zijn monitoren zijn te zacht. Als je immers genoeg gas hebt achter masterfader dan begin je de avond gewoon op een -10dB en aan het einde van de avond zit je op 0dB met af en toe een knaller naar de +3dB wink ;). Just my 2 cents... sneaky :V
2 x NIET mee eens!

Vaak wordt de Gainstructure zo ingesteld dat de DJ wel +8 MOET uitsturen om aan het juiste volume te komen. A) omdat de geluidstechnici hier voor kiezen omdat het gross van de dj's al tijden te hard uitsturen. en B) je als geluidstechnici het na verloop van tijd zat bent dat constant te corrigeren, dus output DJM omlaag, +8dB DJM als 0dB op PA.
Ik heb nog NOOIT gezien dat de DJM op bv. -6dB ingesteld staat, en dat de PA op +6dB ingesteld is. Gaat ook in tegen alle regels van een fatsoenlijk gain structure (en dat hebben de meeste geluidstechnici WEL goed door).

Bij veel housefeesten staan Dj's achter een PA, welke vaak nog eens hoorngeladen is. Dit kan een enorm verschil opleveren tussen geluidsniveau voor publiek en de belevenis voor de DJ. Ook willen dj's vaak te hard (hoewel dit over het algmeen de groentjes en de aanstormende talenten zijn), misschien door de lage terugkoppeling van de PA, misschien omdat ze de rest te hard zetten (monitor / koptelefoon).
En soms is er een PA en monitor die van dermate kwaliteit is, dat dj's wel eens vergeten hoe had het staat.
Je gaat mij niet vertellen dat je 2 * Nexo PS15 (1300watt powered) op 1,5 m van dj (L+R) op een feest voor 800 man (dus niet al te groot) voluit niet hard genoeg vindt? Of wellicht een 15"/8"/1" hoorngeladen kast op 2m voluit?
Ik zie het vaak zat, en heeft gewoon te maken met enthausiasme, gewenning en doofheid. Maar het gebeurt.
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
23-4-2008 00:46

Reemski schreef:

Vaak wordt de Gainstructure zo ingesteld dat de DJ wel +8 MOET uitsturen om aan het juiste volume te komen. A) omdat de geluidstechnici hier voor kiezen omdat het gross van de dj's al tijden te hard uitsturen. en B) je als geluidstechnici het na verloop van tijd zat bent dat constant te corrigeren, dus output DJM omlaag, +8dB DJM als 0dB op PA.
Ik heb nog NOOIT gezien dat de DJM op bv. -6dB ingesteld staat, en dat de PA op +6dB ingesteld is. Gaat ook in tegen alle regels van een fatsoenlijk gain structure (en dat hebben de meeste geluidstechnici WEL goed door).
Zo doe ik het eigenlijk wel ashamed :$ Schakelaar achter op de mixer op -12dB, vervolgens dat op de zaaltafel weer met 12dB opkrikken en daar een limiter achter. Wanneer de DJ harder gaat draaien draai ik de gain op de zaaltafel terug. Bijna alle DJ's draaien te hard en de ene keer dat er iemand zich wel aan de regels houdt komt er iets meer ruis uit de PA, dat neem ik maar voor lief. happy :) Monitoring varieert van twee 12/1 kastjes tot twee dubbel 15/8/1 kasten met een dubbel 18" sub, per kant. Ik kan tot nu toe slechts een enkele herinneren die netjes in het groen bleef, deze man wilde geen monitoren en heeft allles via zijn koptelefoon gedaa, zo kan het dus ook happy :)
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
23-4-2008 08:04
De fuiven waar een zaaltafel met technieker staat zijn volgens mij een minderheid waar grote budgetten zijn.Fuiven met tussen 500 en 1200 man doe ik regelmatig en daarstaat 1 mengtafel en dat is die van de DJ.Meestal word die in de loop van de avond dan door verschillende DJ's bediend.Ook zitten er MP3's tussen met verschillende opnamenivau's zodat na enige tijd van je basisafstelling niets meer overblijft.Hier is slechts een middel wanneer je graag je spullen heel terugkrijgt en dat is een keiharde limiter
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
23-4-2008 09:19
Ik kan tot nu toe slechts een enkele herinneren die netjes in het groen bleef, deze man wilde geen monitoren en heeft allles via zijn koptelefoon gedaa, zo kan het dus ook happy :)
Weet je nog waar dat was? klinkt mij zeer bekend in de oren wink ;)
Alles komt goed....
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 31-5-2024
Berichten: 13458
23-4-2008 09:33

jadjong schreef:

Zo doe ik het eigenlijk wel ashamed :$ Schakelaar achter op de mixer op -12dB, vervolgens dat op de zaaltafel weer met 12dB opkrikken en daar een limiter achter.
Wellicht met als achterliggende gedachte dat de DJ Mixer nu minder snel clipt? In dat geval vergeet je volledig de sommatieversterker (de versterker in de mixer waarop alle signalen van de faders samenkomen). Die versterker zal, ook als de schakelaar achterop de mixer op -12dB staat, volledig vastlopen. Niet handig dus! De -12dB schakelaar is ervoor om de mixer aan te kunnen sluiten op een ontvanger die een -10dBV signaal verwacht. Niet meer, niet minder. Praktisch gezien is dus het enige resultaat van je actie dat de kabel tussen de DJ Mixer en je eindmixer 12dB gevoeliger is voor storingen van buitenaf (en DAT lijkt me nu juist NIET de bedoeling)...
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)