Forum > Geluid

DAP MC-15 ombouwen

(14 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-6-2024
Berichten: 13458
18-12-2017 10:12
Dit topic komt nog steeds naar boven in de zoekresultaten op Google (en ik krijg zeker eens per maand een mailtje of telefoontje met vragen erover). Aangezien de DD-1 en de PCX-3 zijn niet meer leverbaar en er toch nog veel mensen zijn die hun MC-15 luidsprekers om willen bouwen naar een Piezo vrij systeem (al was het alleen maar omdat de Piezo "driver" van de MC-15 niet meer leverbaar is) heb ik besloten er nog eens een keertje goed naar te kijken.

Wellicht dat de volgende combo de MC-15 gebruiker uit de brand kan helpen:

JB-Systems CN-6
DAP Audio SPZOM3004 Driver
Je bent dan per kast ca. € 35,- kwijt. Ja, de woofer blijft nog steeds ongefilterd (net als in de originele MC-15) maar je krijgt wel een HF driver die rustig z'n werk kan doen. Kan wel zijn dat je de HF driver nog wat moet temperen (bijvoorbeeld met een 4 Ohm weerstand in serie met de tweeter en een 8 Ohm weerstand over de tweeter (beiden 10W)). Dat laatste geeft een demping van ongeveer 6dB (en gezien de gevoeligheid (of ongevoeligheid) van de MC-15 woofer lijkt me dat wel gewenst). Die weerstanden kosten iets van een euro per stuk.

Overigens blijft mijn algemene advies over de MC-15 nog altijd "doe ze weg via marktplaats of zo en vervang ze door de JB-Systems PS-15 o.i.d.". Nog steeds niet wereldschokkend goed maar voor het geld meer dan acceptabel (en een stuk beter dan een MC-15).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 14-6-2024
Berichten: 1230
18-12-2017 11:11
Zo is dat jaren geleden voor mij ook begonnen. Twee spaanplaten kastjes met daarin wel elk drie piëzo tweeters! Samen met een, in mijn ogen toen, professionele 19" versterker gekocht ergens in een randgemeente van Brussel. De kastjes dacht ik ook te modificeren vanwege die kl*te piëzo's die maar bleven sneuvelen en voor geen meter klonken. Uiteindelijk na een tijdje dan maar aan een kennis "geschonken". Hij wilde ze lenen en ik heb ze nooit meer opgehaald! Iedereen gelukkig! laugh :D
Ik heb toen een setje DAP ax-10 gekocht die ik heden ten dage nog altijd gebruik, blijven fijne kastjes wel.
De "professionele" versterker hebben we niet zo lang daarna op een feestje opgeblazen. Halverwege de avond, het ding had al behoorlijk moeten stampen, *poef* alle lichten uit. Dat was het einde van de versterker...
Nee, goedkoop blijft duurkoop, da's een feit.
Free beats!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-6-2024
Berichten: 13458
20-12-2017 18:00
Ik zei laatst tegen een beller met MC-15's en een verzoek tot een oplossing van zijn probleem... "Steek ze in de fik met oud&nieuw". Suggestie kwam niet goed aan...

Veel lange tenen tegenwoordig (zal wel de rubbertegelgeneratie zijn)...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 14-6-2024
Berichten: 1230
20-12-2017 19:48
Kan ik volledig inkomen, zoiets zeg je toch ook niet?

Nu moet die klant wachten tot het oud- en nieuw is terwijl hij staat te popelen om die dingen op te branden!
Free beats!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-6-2024
Berichten: 13458
6-2-2020 15:59
En ook de SPZOM3004 is niet meer leverbaar. Vandaar dat het tijd wordt voor een ander alternatief voor de MC-15 "Tweeter".

DAP Audio SPSEK039 Driver.
DAP Audio SPSEK211 Filter.

Die SPSEK039 is een super kleine dynamische driver (klein omdat er gebruik gemaakt wordt van een neodymium magneet). Bijkomend voordeel is dat de kunststof hoorn van de MC-15 nu niet zo'n zware driver hoeft te torsen (wat wel het geval was bij de DD-1 en de SPZOM3004).

Je bent dan per kast ca. € 46,50 kwijt. Bijkomend voordeel van het SPSEK211 filter is dat de woofer ook gefilterd wordt (dat kan ie echt wel gebruiken) en dat de HF driver gedempt wordt door de weerstanden in het filter.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)