Forum > Geluid

In het rood draaien en clippen

(286 reacties. Pagina 5 van 29)
Moderator(s): Dré
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
29-12-2003 20:50

Sgrovert schreef:

Ja ze hebben het zelfde effect, namelijk dat je speaker stuk gaat. Verder geen overeenkomst. En wat zegt Dre dan volgens jou precies?
Bij clippen wordt altijd gezegd dat DC niet de oorzaak is. Compressie (en voor klein deel harmonische boventonen) worden als de oorzaak gezien. Jij zegt nu dat een afgetopte sinus wel hetzelfde effect heeft als een DC component. Daardoor zou het aftoppen dus wel weer de oorzaak kunnen zijn. Daar ligt mijn probleem.
Dat lijkt op de formule die voor de figuur gebruikt is.
Het is hem wink ;)
correct me if I'm wrong...
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
29-12-2003 21:01
Hmm, ik moet je wel een beetje gelijk geven. Dan hoop ik dat er nog iemand langs komt die wel 100% zeker weet waarom clippen nu zo dodelijk voor je speakers is.
Daardoor zou het aftoppen dus wel weer de oorzaak kunnen zijn. Daar ligt mijn probleem.
Het aftoppen is toch ook de oorzaak.
Of begin ik zelf nu door elkaar te liggen??
Lost in Music
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
29-12-2003 21:15
Ik heb nog even nagedacht, en ben tot de volgende conclusie gekomen:
Bij Dc zitten de plus en de min op een vaste plek waardoor het magnetisch veld de spoel 1 bepaalde kant opgaat en je speaker naar 1 kant uitslaat. Daar blijft hij dan en warmt langzaam op.
Bij een afgetopte sinus heb je dat je speaker even met constante snelheid 1 kant op beweegt (namelijk op het rechte stuk van de sinus heeft het magnetische veld van je speaker 1 vaste waarde). En daarna de andere kant weer op. Dit betekend meestal dat hij gewoon de aangeboden elektrische energie om kan zetten in de mechanische.
Bij clippen wordt altijd gezegd dat DC niet de oorzaak is. Compressie (en voor klein deel harmonische boventonen) worden als de oorzaak gezien.
Dc is ook niet de oorzaak. De oorzaak is ergens een elektrische component die overstuurd wordt. (Of in je mixer, of in je versterker, etc).
Lost in Music
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
29-12-2003 21:29

Sgrovert schreef:

Bij Dc zitten de plus en de min op een vaste plek waardoor het magnetisch veld de spoel 1 bepaalde kant opgaat en je speaker naar 1 kant uitslaat. Daar blijft hij dan en warmt langzaam op.
Bij een afgetopte sinus heb je dat je speaker even met constante snelheid 1 kant op beweegt (namelijk op het rechte stuk van de sinus heeft het magnetische veld van je speaker 1 vaste waarde). En daarna de andere kant weer op. Dit betekend meestal dat hij gewoon de aangeboden elektrische energie om kan zetten in de mechanische.
Het blijft een feit dat hij tijdens het afgetopte deel van de sinus stilstaat(toch???). In de tijd dat hij van kant verwisseld wordt echt niet alle energie opgebruikt die daarvoor is opgespaard.

Ik denk dat het in het antwoord in het feit zit dat hij tijdens het afgetopde signaal NIET stilstaat maar gewoon de afzonderlijke frequenties afspeelt. (maar ook deze uitleg is weer onwaarscheinlijk sad :( )
Dc is ook niet de oorzaak. De oorzaak is ergens een elektrische component die overstuurd wordt. (Of in je mixer, of in je versterker, etc).
hahah ok het moet zijn Bij het fenomeen clippen wordt altijd gezegd dat DC niet de oorzaak is van een stukke luidspreker. Compressie van het geluid(en voor klein deel harmonische boventonen) worden als de oorzaak gezien.

Misschien kan Dré uitkomst bieden. Maar alvast bedankt voor al je uitleg.
correct me if I'm wrong...
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
29-12-2003 21:33

ME schreef:

Sgrovert schreef:

Bij Dc zitten de plus en de min op een vaste plek waardoor het magnetisch veld de spoel 1 bepaalde kant opgaat en je speaker naar 1 kant uitslaat. Daar blijft hij dan en warmt langzaam op.
Bij een afgetopte sinus heb je dat je speaker even met constante snelheid 1 kant op beweegt (namelijk op het rechte stuk van de sinus heeft het magnetische veld van je speaker 1 vaste waarde). En daarna de andere kant weer op. Dit betekend meestal dat hij gewoon de aangeboden elektrische energie om kan zetten in de mechanische.
Het blijft een feit dat hij tijdens het afgetopte deel van de sinus stilstaat(toch???). In de tijd dat hij van kant verwisseld wordt echt niet alle energie opgebruikt die daarvoor is opgespaard.

Ik denk dat het in het antwoord in het feit zit dat hij tijdens het afgetopde signaal NIET stilstaat maar gewoon de afzonderlijke frequenties afspeelt. (maar ook deze uitleg is weer onwaarscheinlijk sad :( )
Dc is ook niet de oorzaak. De oorzaak is ergens een elektrische component die overstuurd wordt. (Of in je mixer, of in je versterker, etc).
hahah ok het moet zijn Bij het fenomeen clippen wordt altijd gezegd dat DC niet de oorzaak is van een stukke luidspreker. Compressie van het geluid(en voor klein deel harmonische boventonen) worden als de oorzaak gezien.
Dat lijkt op de formule die voor de figuur gebruikt is.
Met Vsq = 1/4pi
En F = 1
wink ;)
Vsq is het piek level van de blokgolf. Dus maximale voltage van je versterker.

Misschien kan Dré uitkomst bieden. Maar alvast bedankt voor al je uitleg.
correct me if I'm wrong...
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
29-12-2003 22:22
clippen? dit lekker ff doorlezen. www.rane.com/note128.html
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
BSLStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-7-2002
Laatste: 16-7-2008
Berichten: 32
29-12-2003 22:29
Clippen wilt zeggen dat je sinus vervormt, de sinus wordt afgekapt.
Je top wordt afgekapt, en je krijgt de vorm van een blokgolf.
Het stuk waar de top is afgekapt resulteert in een gelijkspanning, je speaker gaat dus in 1 richting bewegen en dit is schadelijk.
Hang je amp maar eens op een scoop en maak het voor jezelf uit.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 13458
29-12-2003 22:46

ME schreef:

Waarom is DC "niet DC" als het kort is???
Omdat dat net zo krom is als kijken naar een klein stukje van de radius van een circel en dan zeggen dat het een rechte lijn is. Als ik een 10nS puls van dichtbij bekijk dan lijkt het net DC. Maar da's omdat ik zo zwaar ingezoomd ben. Als ik heel erg inzoom in een foto dan hou ik één blokje over. Betekent dit dat elke foto één blokje is? Nee dus. En daarom bestaat kortstondig DC ook niet. DC is vrij duidelijk omschreven: Een component die voor de waarde f=0 een resultaat ongelijk aan nul geeft.
Maar waarom zou A-symmetrisch clippen dan wel weer een DC component veroorzaken???
Stel: In Nederland hebben we nu een gemiddelde hoogte van zo'n 0 meter boven NAP. Da's dus de DC component. Stel je nu eens voor dat we alle "heuveltoppen" in Nederland weghalen (gewoon afhakken en in Duitsland neergooien of zo). Wat zal dan de gemiddelde hoogte in Nederland worden? 0 meter of iets anders?
Kortom: waarom is een blokgolf geen DC
Als het een keurige symmetrische blokgolf is dan is er geen f0 component en dus geen DC component.
en waarom is een A-symetrische blokgolf wel weer DC????
Verschoven nulpunt natuurlijk.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 13458
29-12-2003 22:58
Over DC in muziek... Laten we eens een microfoon als bron gebruiken. En hoe zouden de heren deze microfoon een DC signaal willen laten registreren???

En op een langspeelplaat??? En op een cassettebandje???

Bij een CD zou het IN PRINCIPE mogelijk zijn om een gemiddelde waarde (DC component) ongelijk aan nul te krijgen. MAAR die wordt vrijwel altijd weggefilterd doordat de CD-Speler AC gekoppeld wordt aan de volgende zwarte doos in de audioketen.

Als je kijkt naar een "wave" dan zie je vaak hogere positieve pieken dan negatief (niet altijd maar SOMS). MAAR als je dan goed kijkt dan zie je dat de oppervlakte onder de middellijn gelijk is aan de oppervlakte boven de middellijn (oftewel: De DC component is netjes nul).

Doe maar eens een Analysis in SoundForge of Cool Edit Pro. Kijk dan naar de DC component. Vaak is die te vinden ergens rond -60dB (da's dus NIKS!).

Andere vaak gehoorde mythe: Bij een clippend signaal gaat de speaker steeds stilstaan...

1. De speaker kan dit signaal alleen volgen als hij een zeer hoge bandbreedte heeft (hij moet immers het signaal precies volgen, inclusief de hogere harmonischen). Dat KAN de speaker NIET tenzij het een breedbander is. Daarnaast zit er ook vaak nog eens een filter tussen versterker en speaker (in passieve meerwegsystemen). Ook die gooit roet in het eten. Dat "stilstaan" is dus vooral iets dat bij sommige mensen tussen de oren zit.

2. Een gemiddelde speaker zal zo'n 97% van het toegevoerde vermogen omzetten in warmte. De rest wordt omgezet in geluid. Als de speaker "stilstaat" dan zou dit een "whopping" 3% verhoging in werktemperatuur tot gevolg hebben. Nee, maak je dan maar drukker om die 35 graden zaal waar je in staat te beuken (terwijl je vorige week nog lekker buiten stond op het plein waar het nog geen 18 graden was).

3. Bij een BR systeem zal de driver voor bepaalde frequenties vrijwel letterlijk ECHT stilstaan. Dit omdat alle energie die de driver afstraalt "opgezogen" wordt door de BR poort. Volgens de "stilstaan" aanhangers zou de luidspreker hier zeker aan moeten overleiden. Niet aan de ettelijke miljoenen Bass Reflex kastjes vertellen natuurlijk (want ze zouden gelijk allemaal het loodje leggen ;-)

Ik blijf er bij dat het Rane document de voor mij meest plausibele verklaring geeft over waarom speakers defect kunnen raken van clippen. Verder heb ik al m'n subs JAREN lang getrakteerd op een stevig geclipped signaal. Buiten dat zijn er ettelijke DUIZENDEN populaire nummers waarbij het signaal tijdens de opname al stevig de clip in gedraaid is (is bij R&B een tijdje ECHT een modeverhaal geweest). Geen probleem zolang de spectrale verdeling een beetje normaal blijft EN de gemiddelde waarde niet te hoog wordt.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 13458
29-12-2003 23:04

Sgrovert schreef:

Tevens is een Dc-component in een Fourier-reekst iets dat verzonnen is om het signaal wiskundig te kunnen beschrijven.
NOPE!!!

ELK repeterend signaal kan beschreven worden door een combinatie van frequenties (cos en sin functies) INCLUSIEF de f=0 frequentie.

Bij de meeste repeterende signalen is dit f=0 aandeel echter meestal nul. MAAR het is een omgekeerde wereld om dan maar te zeggen "iets dat verzonnen is". Er is NIETS verzonnen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)