Forum > Geluid

ohm

(47 reacties. Pagina 1 van 5)
Moderator(s): Dré
Ingie2002Account Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2002
Laatste: 18-1-2003
Berichten: 40
12-1-2003 11:36
hallo

ik snap even iets niet als je speakers op alkaar aansluit door gewoon de draadjes bij elkaar te knopen dan halveert de hoeveelheid ohm's de hele tijd met de helft is er dan ook een manier om speakers zo aan te sluiten dat dat niet zo is

alvast bedankt

ingmar
ingmar online2002
PartyfishStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2002
Laatste: 6-1-2017
Berichten: 673
12-1-2003 11:41
Beste ingie,

Je kan de speakers ook in serie aansluiten (in jou voorbeeld zijn de parrallel aangesloten). Als je dat doet dan krijg je de impendantie van de boxen bij elkaar opgeteld. Bijvoorbeeld 2 speakers van 8 ohm in serie aansluiten wordt (8+8) 16 ohm. Dit is echter niet wenselijk omdat je versterker dan veel minder vermogen gaat leveren.

The Fish
Ingie2002Account Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2002
Laatste: 18-1-2003
Berichten: 40
12-1-2003 11:58
ok dat snap ik maar als je dan dv. 4 speakers hebt en je sluit er 2 in serie aan en de andere 2 ook in serie en die 2 'series' verbind je weer paralel met elkaar dan zou je weer 8 ohm moeten krijgen

of zie ik dit verkeerd.

en hoe sluit je precies iets in serie aan?
ingmar online2002
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 9469
12-1-2003 11:58

partyfish schreef:

Dit is echter niet wenselijk omdat je versterker dan veel minder vermogen gaat leveren.The Fish
De versterker blijft net zo veel vermogen leveren hoor wink ;)

Je kunt serie en parralel aansluiten, maar je kunt ook combineren.
Voor het gemak zijn de luidsprekers steeds 8 ohm.
Voorbeeld 1
2 luidsprekers paralel. (meest toegepast)
De plus en de min draden worden op elkaar gedaan.
De weerstand halveert: dus 4 ohm aansluitweerstand.

Voorbeeld 2
2 luidsprekers in serie.
De plus van luidpreker 1 gaat naar de min van luidspreker 2.
Nu heb je van luidspreker 1 de min over, en van luidspreker 2 de plus. Deze sluit je dan weer aan op je versterker.
De weerstand telt op: dus 16 ohm.

Voorbeeld 3
4 luidsprekers paralel als bij voorbeeld 1.
De weerstand is nu 2 ohm. Er komen steeds meer versterkers die 2 ohm stabiel "zeggen" te zijn, maar de goedkopere jongens zijn dat meestal niet als ze hoge prestatie's moeten leveren.
Het is dan ook meestalveiliger om bij "low budget" versterkers niet onder de 4 ohm te gaan zitten.

Voorbeeld 4
4 luidsprekers in serie als bij voorbeeld 2.
De weerstand is nu 24 ohm.
Er zal niet veel geluid meer uit je versterker komen, want dit is gewoon te hoog. Word dan ook nooit toegepast.

Voorbeeld 5
Een serie paralel combinatie met 4 luidsprekers.
Dit word vaak toegepast bij multi-luidspreker boxen (o.a. Bose 802)
2 aan 2 staan de luisprekers in serie; dus heb je 2x 16 ohm.
De uitkomende 4 draden zet je dan paralel, en zoals we net gesteld hebben halveerd dan weer de weerstand en kom je uit op 8 ohm.

Nu zou je denken hoera, ik ga zoveel mogelijk luidsprekers in paralel serie combineren, en ik krijg alleen maar meer geluid.
Helaas, die vlieger gaat niet op sad :(
Je versterker levert een bepaald vermogen, en bij hele grote opstellingen verandert dat niet.
Hoe meer luidsprekers, hoe meer het vermogen zich verdeeld. Net zo als bij licht.
In multi speaker systemen zijn de afzonderlijke luidsprekers meestal veel lichter. Vandaar dat het toch goed klinkt.
Zou je echter 1 zo'n luidspreker van 8 ohm direct aansluiten op je versterker, is hij binnen de kortste keren kapot.
Een bose 802 kan een vermogen van 1000 watt handelen, Er zitten 8 luidsprekers in.
Zou je echter 1 luidspreker willen gebruiken adviseerd Bose er niet meer dan 100 watt op aan te sluiten.

Zo, nu nooit meer vragen stellen over weerstand, als er weer een post komt met die vraag,
dan gewoon hier heen linken laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
12-1-2003 12:35
Wat is het nut van voorbeeld 3 en 4? Niemand zal dat ooit toepassen. Het is verre van economisch en ook compleet nutteloos. Maar het was namelijk een zeer verhelderende uitleg, want ik had serieel en parallel namelijk precies door elkaar gehaald laugh :D Maar volgens mij gaat parallel schakelen nogal lastig met speakon connectoren. Nou zit er in me toppen ook wel een uitgang op, alleen cinden die grapjassen bij behringer het leuk om daar een crossover tussen te stouwen. angry Wat daar het nut van is snappik ook niet helemaal. Het je een 10" - 1" top, en dat zou je er nog een top met een hoger bereik op zetten. Ja vast laugh :D Maar hoe moet je dan parallel schakelen als je speakonconnectors hebt?

Greetz, Peter
Volgende keer Peter!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
12-1-2003 14:36

DJ-Psycho schreef:

Wat is het nut van voorbeeld 3 en 4? Niemand zal dat ooit toepassen.
Ik zal zo direct m'n subs vertellen dat ze niet meer per 4 parallel aan een Lab 4000 mogen hangen. Waarom? Omdat jij zegt dat niemand dat doet...

Verder: Tom z'n verhaal is een algemeen verhaal over wat MOGELIJK is. Da's iets anders dan een verhaal over wat NUTTIG is.
Het is verre van economisch en ook compleet nutteloos.
Mijn subs (en ikzelf) zijn het in geval van optie 3 totaal NIET met je eens.
Maar volgens mij gaat parallel schakelen nogal lastig met speakon connectoren.
Bij SpeakOn heb je 2 aderparen (4-polige speakon voorbeeld, volledig bedraad). Als je dan 1 op je topjes zet en 2 op je subjes kun je gewoon heel eenvoudig doorlussen en wordt alles keurig netjes parallel gezet. Dat er fabrikanten zijn die hun eigen regeltjes erop na houden... Tja...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
12-1-2003 18:39
Ow, bedoelde eigenlijk alleen voorbeeld 4, mijn fout. shocked 8O
Volgende keer Peter!
ExanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-1-2003
Laatste: 4-2-2003
Berichten: 15
1-2-2003 15:53
Dré, leg nou voor eens en voor altijd eens uit dat de 4 of 8 ohm van een speaker niet een echte weerstand is maar een impedantie !!!

Zet maar eens een ohm meter op die speaker en je zal zien dat je geen 4 of 8 ohm meet.

Het is geen gemeten waarde maar een berekende waarde

R= ohm
Xr = impedantie (de 4 of 8 van je speaker)
Z = werkelijke waarde

Het regeltje van serie en parallel gaat hier niet op

ECHT NIET !!!!!

moeten er nog grafieken bij?
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
1-2-2003 17:40
als ik me speakers meet, komt er bij me tops en me subs prima per stuk 8 ohm uit, meet ik ze doorgelust met me multie meter komt er 4 ohm uit niet op de 10de precies maar wel iets van 3. 96 en 8,12 ofsoiets..
TiemenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-4-2002
Laatste: 25-3-2007
Berichten: 142
1-2-2003 18:56

Exan schreef:

Het regeltje van serie en parallel gaat hier niet op

ECHT NIET !!!!!

moeten er nog grafieken bij?
Graag ja...En een beetje uitleg...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)