Forum > Geluid

Apparatuur vastknopen in het digitale domein.

(2 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
13-5-2022 11:39
5 x bewerkt. Laatst door Webbie op 13-5-2022 12:18
Hallo,

Tijdje alweer terug dat ik het New-Line forum bezocht.
Graag had ik weer jullie input gehad over het volgende.

Inleiding:

Binnenkort komt er een nieuwe set Stage Accompany Blue Box BB35 mijn kant op die ik in de woonkamer wil gaan plaatsen.
Het is de bedoeling dat alle apparaten in het digitale domein komen te hangen, en dat de D/A conversie pas word gedaan in de eindtrappen van de Blue Boxen. Dat koppelen wil ik doen via Toslink Coaxial en HDMI (ARC / eARC). Niet via Toslink Optical, meest waardeloze stekkers ooit.

Hieronder de lijst met de hardware:Hieronder ga ik mijn vragen apart per post stellen.

Greetz Webbie ...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
13-5-2022 11:44
Shielded or not shielded that's the question.

Alle bovengenoemde apparaten hebben een netwerkaansluiting behalve de BMC-2.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen met "niet afgeschermde" en "afgeschermde" netwerkkabel / patchkabels t.o.v. van brom (aardlus) in je (analoge) audioketen. Ik heb tot nu toe altijd UTP patchkabels gebruikt in combinatie met S/FTP vaste kabels en patchpanels eigenlijk zonder problemen.

Hebben jullie de zelfde ervaringen?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
16-5-2022 09:29
Ik snap je hekel voor de optische kabel niet helemaal. Het is namelijk de enige gangbare audioverbinding die geen aardlussen kan veroorzaken. Wellicht komt dit uit het verleden toen D/A converters nog niet goed waren in reclocken (tja, men wist toen gewoon nog niet hoe belangrijk dit was). Die fout ontworpen D/A converters werden echter niet veroorzaakt door de optische verbinding, ze toonden wél snoeihard de ontwerpfout in D/A converters aan (veel meer dan een coax verbinding).

Er is echter tegenwoordig geen enkele reden meer waarom je niet juist wél een optische verbinding wilt. Zelfs mechanisch zitten ze prima in elkaar (mits je een wat betere kwaliteit stekker pakt, desnoods in een Neutrik OpticalCon stekker en chassisdeel dan is het helemaal "bomb proof" (wel reteduur en overkill voor thuis)). En qua transferrobuustheid: Als je nagaat dat de overdracht al storingsvrij plaatsvindt terwijl je de stekker nog buiten het apparaat hebt (dus zeker een vrije afstand van 1cm overbruggend) dan kun je wel nagaan dat het ook daar wel snor zit.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)