Forum > PC related Forum

Ethernet command strings uitlezen-omzetten

(7 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 2052
7-10-2020 11:39
Een nieuw gebied voor mij, command strings.
Ik heb ze uiteraard al eens gezien (HEX, BIN) en weet dat je er van alles mee kan.
Nu kom ik op een specifieke toepassing (camerasturing vanuit een vergadersysteem) en zie ook andere mogelijkheden (Shure SLXD uitlezen).

Ik weet dat het in te kopen is, maar wil ook graag zelf weten hoe het werkt en hoe ik met eenvoudige middelen deze informatie kan uitlezen over het netwerk.

Iemand hier ervaring mee? Welke omzetters? Welke software? Welke valkuilen?
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 2389
9-10-2020 11:48
Welke software hangt vooral af van je doel en hardware. Vaak is het in ieder geval handig om maar een opperhoofd in je installatie te hebben, en de andere apparaten zo dom mogelijk te houden.

Ps. Kijk eens mbv wireshark naar wat communicatie die je apparaat nu al met andere software heeft. Denk ook na over veiligheid. Wil je dat iedereen in het netwerk zomaar overal bij kan?
It's time to play the music, It's time to light the lights..
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 13458
9-10-2020 16:04
Ik zou net zeggen. Zijn dit soort verbindingen tegenwoordig niet versleuteld?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 9469
9-10-2020 18:57
De meeste moderne vergader apparatuur heeft dat gewoon aan boord.
Waarom het wiel opnieuw uitvinden als het al draait?
Wat zou je anders willen dan iets wat al goed werkt?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 2052
10-10-2020 11:58
Het is zeker geen wiel opnieuw uitvinden. Inderdaad heeft ieder vergadersysteem dit aan boord, maar de vertaling ervan naar een ander toestel is nou juist de vraag.

Concreet:
Ik wil ofwel Televic, ofwel Audio Technica gebruiken om Vmix aan te sturen.
Televic/Heuff bied via derden (dus concurrent) programmering aan met rs232 (beperkte)hardwaremixer. Voorkeur gaat uit naar Vmix.
AT heeft een open platform en geen eigen software.
Het Televic protocol heb ik wel op papier, maar is wel een eigen protocol.
Echter wil ik dat graag in eigen hand houden ivm service.
Als een tafel 1 meter opzij staat, wil ik niet afhankelijk zijn van derden om de boel te herprogrammeren (tegen 100 euro per uur en dikke voorrijkosten).
Wellicht dom, maar bij ons is dat nog gewoon service, mits niet iedere week natuurlijk.

Vmix werkt best op Midi, dus een vertaalslag van de informatie uit de IP poort naar Midi moet voldoen en kan imo gewoon op de PC waar Vmix op draait.

Beveiliging is geen probleem, dat valt ofwel te beveiligen, ofwel door het op een eigen netwerk te houden.

Overigens sowieso wel interessant om software te hebben waar ik ook mijn SLXD mee uit kan lezen. Gewoon, omdat het kan.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 9469
11-10-2020 11:22
tja, in het kort, je wilt het goedkoper proberen te maken voor je klant.
Mijn advies: wees daar heel voorzichtig mee.

Real life case:
Ik ben zelf er een keer bij gevraagd in een grote gemeente in Noord Holland,
waar zo'n gemengd (lees; "voordeliger") systeem draaide met grote negatieve resultaten tot gevolg.
Het bleek zeer onbetrouwbaar, de Bode startte de zaak altijd met zweet in zijn handen op.
En uitgerekend een keer bij koninklijk bezoek ging het compleet mis.
Er was een sprekers tafel anders gepositioneerd,
volgens de leverancier moesten aanpassingen eenvoudig mogelijk zijn door de camera opnieuw in te stellen.
De installateur van het systeem probeerde het op afstand in orde maken, met als gevolg dat het hele boeltje vast gelopen was.
Met als gevolg dat gedurende het koninklijke bezoek niet de koning in beeld was maar de gemeentelijke bode... laugh :D

Lesje geleerd, het systeem moest verbeterd worden.

Ik daar op verzoek van de gemeente hotemetoot heen met Kees Enneking van Avex om een goed advies samen te stellen.
We hadden geen fijne berichten voor de gemeente.
Het meeste wat er stond was eigenlijk niet echt geschikt was om met elkaar op een betrouwbare manier te "praten".
Er waren heel veel tussen kastjes en veel programmeer werk gedaan en was echt een zooi.
Ons advies was compleet vervangen voor meer betrouwbare apparatuur wat er voor gemaakt was, en niet zo'n houtje touwtje oplossing die valt en staat bij het in leven blijven van één Jesus figuur.

Maar ja, er was al veel geïnvesteerd, en het werd waarschijnlijk te lastig om uit te leggen aan de gemeenteraad dat er weer een zware investering nodig was.
Eind van het verhaal is dat ze waarschijnlijk toch doorgegaan zijn met het oude systeem, want wij hebben er niets meer van gehoord.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 2052
11-10-2020 12:43
Ik kom op plaatsen waar Avex niet meer welkom is....

Het voorgestelde systeem van de grote jongen heeft een Apart Netkit van 100 euro als hart van de vertaling hangen.
Terwijl een soortgelijke oplossing van Kramer al gauw 600 euro kost.
Wellicht eerder toegepast, maar vind vooral de rolverdeling vervelend.
Ik stel hier vragen omdat ik zelf wil weten hoe het werkt en het eventueel zelf wil kunnen.
Dan heb ik namelijk ook veel meer gevoel bij een oplossing van derden en diens prijs.

edit:
een hardwarematige tafel aansturen met RS232 is in mijn optiek net zo gevoelig als een softwarematige video oplossing. Ook die kunnen we wel via RS232 aansturen, maar lijkt me onzinnig, aangezien de informatie al op het netwerk beschikbaar is.
Scheelt gewoon een vertaalslag, RS232 is toch enigszins gedateerd...
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 9469
11-10-2020 18:01

Frank76 schreef:

Ik kom op plaatsen waar Avex niet meer welkom is....
Zo'n verhaal heeft meestal twee kanten.....
Over het algemeen weten ze bij een bedrijf als Avex echt wel hoe het moet.
Voor ik vertrok waren we over en weer klanten van elkaar, en het was altijd een zeer vruchtbare samenwerking.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)