Forum > Geluid

Speaker filter Fohnn FB3-FX

(13 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1593
24-5-2020 10:30
De PTCs zitten er volgens mij om de versterker te beveiligen in het geval er een groot verschil in lage frequentie inhoud tussen de kanalen zit.
Deze hebben geen functie en zijn alleen maar verlies in je nieuwe toepassing.

In je schema staat toch een wisselschakelaar? Je kunt dus de speaker laten wisselen tussen uitgang van het filter en de directe input. Dat lijkt me veiliger dan overbruggen (zodat de parallel netwerkjes achter de spoelen blijven).
't is maar een hobby...
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 2052
24-5-2020 13:10

PvG schreef:

De PTCs zitten er volgens mij om de versterker te beveiligen in het geval er een groot verschil in lage frequentie inhoud tussen de kanalen zit.
Deze hebben geen functie en zijn alleen maar verlies in je nieuwe toepassing.
Dat zou kunnen, maar ze zitten maar in 1 kanaal en zodra je de sub op single zet (dus input 2 gebruiken en links + rechts input koppelen) loopt beider signaal door de PTC.
Maar ik begrijp dat ze weinig zin hebben, dus kunnen ze er uit in de modificatie

PvG schreef:

In je schema staat toch een wisselschakelaar? Je kunt dus de speaker laten wisselen tussen uitgang van het filter en de directe input. Dat lijkt me veiliger dan overbruggen (zodat de parallel netwerkjes achter de spoelen blijven).
Dat is mijn gebrek aan kennis van dat programma.
Het is een enkelpolige schakelaar on/off, waarmee je 2 kanalen kortsluit oftewel alles van input 2 naar beide outputs zet.
Moet dus een dubbele on-on schakelaar in (om de speaker signaal rechtstreeks of vanaf filter te laten krijgen EN om de betreffende input naar het filter of de speaker te laten gaan.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 9469
24-5-2020 13:33
Als ik het allemaal zo lees, doe je een hoop moeite,
en ga je ooit een keer vergeten hoe het ook al weer was met de verschillende mogelijkheden, of een hulpje sluit het verkeerd aan, en boem.

I zou persoonlijk niet bij luidsprekers keuze opties willen hebben waarbij ze stuk kunnen gaan bij verkeerd aangesloten of gebruik.
Daarom hebben we bijvoorbeeld de 4 polig speakon stekker. In alle aanwezige systemen hoog en laag op de zelfde pennen.

Iedere (onervaren) hulp kan dan stekkers aansluiten zonder dat het fout kan gaan.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 2052
24-5-2020 14:22
Stuk gaan kan niet bij de schakeling die ik in gedachte heb.
Hooguit werkt het niet.
Stel de schakelaar staat verkeerd, dan krijgt ofwel de sub een fullrange signaal ofwel een subsignaal via een extra passief filter en doen de topjes nagenoeg niks.
Ja, theoretisch kan je je filter opstoken, maar dan moet je je best nogal doen.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein

Terug naar forum Reageer (zonder quote)