Forum > Geluid

Smaart, polariteit vs fase...

(8 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
ArneKStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-12-2018
Laatste: 16-4-2020
Berichten: 21
14-2-2020 18:24
Hoi allemaal,

Ik zit met een, voor mij, nog onbeantwoorde vraag...

Als de polariteit van mijn subs niet overeen komen met de polariteit van mijn tops, dan kan ik middels een delay dit rechttrekken.
Maar... is een faseverschuiving van 180 graden wel hetzelfde als het omdraaien van de polariteit??

Even op z'n JBF: komt bij een faseverschuiving de informatie niet op de verkeerde plekken terecht?
Of maakt dat op het x-over punt niet zoveel uit?

Ben benieuw... ;-)
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 1593
14-2-2020 19:52
Rondom het xover punt moeten top en sub hetzelfde fase verloop hebben (fase lijntjes over elkaar: zowel op zelfde frequentie door 0 als zelfde helling). Soms krijg je dat voor elkaar dmv een polariteitsflip, soms mbv een delay, soms door de filterordes verschillend te kiezen, enz. Hoe je het doet maakt niet veel uit; het resultaat telt. Uiteindelijk wil je een zo vlak mogelijk fase verloop en frequentie response.

wink ;)
't is maar een hobby...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 13458
14-2-2020 21:07

ArneK schreef:

Maar... is een faseverschuiving van 180 graden wel hetzelfde als het omdraaien van de polariteit??
180 graden faseverschuiving bij (bijvoorbeeld) 100Hz betekent een vertraging van een halve golf oftewel 1,7 meter of 5msec. Polariteit omkeren betekent 2 draadjes omdraaien. Niet met elkaar te vergelijken...

Je gebruikt de delay om ervoor te zorgen dat er geen looptijdverschillen zijn. Als je de delay goed hebt ingesteld weet je gelijk welke polariteit je moet gebruiken (want bij verkeerde polariteit heb je een dip van hier tot Tokio op het overnamepunt).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ArneKStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-12-2018
Laatste: 16-4-2020
Berichten: 21
16-2-2020 15:50
Bedankt Peter, bedankt Dré... wink ;)

Ja Peter, hetgeen jij schrijft heb ik vaker gelezen/gezien en inderdaad in Smaart kun je op deze manier e.e.a. op de x-over punten prima inregelen.
Maar... wat Dré zegt strookt ook op de manier hoe ik er op z'n JBF tegenaan kijk...

Ik denk dat wanneer een signaal constant is je prima d.m.v. delay instellen de boel recht kan trekken.
Maar als het een variërend signaal is, zoals muziek, dan kan door delay in te stellen i.p.v. de polariteit goed te zetten, informatie uit de muziek in de tijd gezien op de verkeerde plaats terecht komen...

Of is dit totale bull wat ik nu uitkraam?... laugh :D laugh :D
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 9469
17-2-2020 08:43
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 18-2-2020 19:20
Al je de polariteit verkeerd om hebt, dan komt de muziek niet uit je luidsprekers zoals hij bedoeld en gemaakt is.
Als je dat gaat oplossen met het verschuiven van de tijd, dan maak je de muziek nog meer zoals hij niet bedoeld en gemaakt is.
Het lijkt wel te kloppen, maar in werkelijkheid is het een soepzooitje.

Dat laat ook zien hoe waardeloos veel muziek tegenwoordig gemaakt is, zo waardeloos dat het soms niet eens opvalt shut up :X
Zou je dat doen met een fatsoenlijk muziekstuk, dan zou het veel eerder opvallen.
En dan hoef je echt geen getraind geluidstechnicus te zijn.
Een beetje geoefende luisteraar heeft al snel door dat er "iets" mis is.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 13458
17-2-2020 10:02

ArneK schreef:

Ik denk dat wanneer een signaal constant is je prima d.m.v. delay instellen de boel recht kan trekken.
Ben je bang dat wisselende tonen zich langzamer of sneller voortplanten dan continue tonen? Dan kan ik je geruststellen: Dat is gelukkig niet het geval. Verder gebruik je bij het afregelen óf een continu signaal (bijvoorbeeld bij kleine looptijdverschillen in verhouding tot de frequentie zoals het geval is bij meerdere bronnen in één vlak) of een puls signaal aka clicker (bijvoorbeeld bij het alignen van een delay ten opzichte van FOH).

Je gebruikt delay dus om ervoor te zorgen dat het geluid van verschillende bronnen op hetzelfde moment bij de luisteraar aankomen. Bijkomend gevolg is dat ze netjes sommeren in dat geval (en afhankelijk van de afstand tussen de bronnen vs. de frequentie waar we het over hebben gaat dat met een 3dB verhoging per verdubbeling van de bronnen (afstand > 1/2 golflengte) of 6dB verhoging per verdubbeling van de bronnen (< 1/2 golflengte).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ArneKStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-12-2018
Laatste: 16-4-2020
Berichten: 21
17-2-2020 11:16
Thanks Tom, thanks Dré,

Ja, dat is me allemaal wel duidelijk.
Eigenlijk lukt het me met Smaart best wel goed e.e.a. in te regelen.

Heb eenmalig middels impulse response de polariteit van de speakers gecontroleerd en dat lijkt wel goed te zitten.
Komen ook verder geen hele vreemde zaken naar voren.
Heb dit voor alle sub/top combinaties die we gebruiken een keer gedaan loopt verder prima.

Ik vind het leuk zo nu en dan wat te lezen over Smaart en probeer zo steeds wat handiger te worden.
Maar... toen ik op Youtube het filmpje zag van deze meneer: Smaart - sub woofer alignment with Keith Morris, zette dat me toch wel aan het denken...
Vandaar mijn vraag... wink ;)

Bedankt nogmaals!
Timo BeckmanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-4-2009
Laatste: 1-1-2023
Berichten: 187
30-4-2020 19:15
Op het moment dat je delay toepast veranderd de hoek waar onder de fase lijn naar beneden (of naar boven loopt). Dit betekent dat de tijdsinformatie dus daarin "verscholen" zit.
Hier uit valt een soort van te concluderen dat de definitie van fase de conversie van tijd (bv 10ms op 100Hz) of afstand 3.4mt (op 100Hz bij 14.1ºC)) gerelateerd aan een frequentie (100Hz dus) uitgedrukt in graden = dus 360º (volledige periode/golflengte op 100Hz is (ik gebruik hier dus het 100Hz voorbeeld van Dre).

Op 100Hz betekent 180º fase dus 5ms.
Bij polariteit draaien verander je alleen de beweging van de speaker (1ste beweging naar voren wordt dus 1ste beweging naar achter. Er veranderd niks aan de tijd of afstand en dus heeft polariteit niks met fase te maken.

Bij 2 bronnen veranderd de optelling tussen die 2 wel een soort van fors mits die 2 bronnen gelijk level hebben nadat 1 van de 2 polariteit gedraaid wordt.

timobeckmangeluid.wordpress.com/2017/04/18/polarity-or-phase/
timobeckmangeluid.wordpress.com/2018/01/06/phase-what-the-heck-is-phase/
timobeckmangeluid.wordpress.com/2018/04/27/phase-what-the-heck-is-phase-part-2/
timobeckmangeluid.wordpress.com/2020/02/24/phase-what-the-heck-is-phase-part-3/
timobeckmangeluid.wordpress.com/2020/03/24/kamfilter/

Suc6 verder
Distributeur van SMAART7di Smaart V8 (Rational Acoustics) ISEMcon meet microfoons Fulcrum Acoustic (alleen voor Nederland).
Timo BeckmanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-4-2009
Laatste: 1-1-2023
Berichten: 187
4-5-2020 15:06
Quote: "Heb eenmalig middels impulse response de polariteit van de speakers gecontroleerd en dat lijkt wel goed te zitten"

Kijk even uit op het moment dat je Subs op deze manier checked?

Smaart heeft erg weinig data in het frequentie gebied waar subs hun ding doen en de data is ook flink verspreidt over tijd wat resulteert in een impuls response die vrijwel niet zichtbaar is zonder extreem in te zoomen en over zo'n 50ms verspreidt is.

Je kan de relatieve fase response wel checken door eenmalig op de 1ste sub te synchroniseren en daarna de volgende sub +/- op de zelfde afstand van je mic te positioneren (een paar cm verschil is hierbij geen probleem btw) maar de synchronisatie tijd gelijk de 1ste sub te houden.
(kijk hier niet op van synchronisatie tijden ver voorbij hetgeen je verwacht. Bv. als je mic op 1 mt afstand staat van een sub verwacht je +/- 2.98ms maar je zult zeer waarschijnlijk een tijd zien tussen de 20 a 30ms als je pech hebt ;-). Mocht je willen weten waarom zou je kunnen overwegen een Smaart training te volgen).

Als het fase scherm vrijwel gelijk blijft dan matchen de subs iig t.o.v. elkaar. Zorg wel dat niet aangesloten subs uit de buurt staan van de sub die je test.
Een niet aangesloten sub in de buurt van een sub die gemeten wordt genegeerd een dip in de frequentie respons als je pech hebt (Helmholz resonator).
Distributeur van SMAART7di Smaart V8 (Rational Acoustics) ISEMcon meet microfoons Fulcrum Acoustic (alleen voor Nederland).

Terug naar forum Reageer (zonder quote)