Forum > Algemeen Forum

Door de mic praten... niet zijn ding...

(13 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
ArneKStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-12-2018
Laatste: 16-4-2020
Berichten: 21
23-2-2020 14:53
Hallo medestrijders... wink ;)

Wij hebben een clubje en doen zo hier en daar feestjes en proberen dat zo goed mogelijk aan te pakken.
Vader en moeder voor het meeslepen en financieren en twee jongelui die het gezicht zijn.
Één van de twee jongelui is onze zoon, hij is de DJ.

Onze zoon is nooit heel uitbundig geweest maar is technisch best een goede DJ.
Hij is netjes, serieus, betrouwbaar, kan behoorlijk goed mixen en ook het publiek lezen gaat hem steeds beter af.
Hij is pas 17 jaar en zal e.e.a. natuurlijk, door het doen van meer en meer feestjes, steeds beter in de vingers krijgen.

Maar, hij vindt het toch wel lastig in de belangstelling te staan en vindt het moeilijk door de microfoon te praten...

Hebben jullie tips, trucs of andere handvatten die hem daarbij zouden kunnen helpen?
Workshops misschien?

Nooit boos maar ook nooit super uitbundig maar alles rond de nullijn... wink ;)
Meer zoals de Duitsers zeggen: ausgeglichen.
Leeftijd speelt wellicht ook een rol.

Ik ben benieuwd of jullie daar wat over kunnen zeggen.
Bedankt alvast!
DJ.TStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2003
Laatste: 12-4-2024
Berichten: 1207
23-2-2020 20:22
Zonder beledigend te zijn:
Ik krijg heel erg het gevoel 'te fanatieke ouders'. Je zal jezelf hier ongetwijfeld niet in herkennen, maar laat je zoon lekker doen waar hij zich goed bij voelt. Hij heeft een prachtige hobbie. Laat dat het ook zijn voor hem.
Er zijn genoeg situaties en soorten feesten waar microfoongebruik niet of nauwelijks van toepassing is, daar kan hij zich op richten. Anders geld vooral 'fake it till you make it', oftewel 'gewoon doen' als hij dit zelf graag wil, maar hem niet van nature komt.
Darth Crossfader
ArneKStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-12-2018
Laatste: 16-4-2020
Berichten: 21
23-2-2020 20:29
Hoi Tim,

Bedankt voor je reactie... wink ;)

Nee, het is niet dat wij als ouders hem ook maar ergens toe dwingen. We zijn reuze trots op hem en laten hem z'n ding maar gewoon doen.
Hij kwam hier ook zelf mee omdat we zo nu en dan met elkaar doorspreken hoe e.e.a. loopt. Als ouders willen we hem daar natuurlijk graag bij helpen en proberen hem wat handvatten te geven om hier wat relaxter mee om te kunnen gaan.

De informatie die ik verstrek is alleen bedoelt om een beetje te omschrijven wat voor een persoon hij is.

Klopt hoor, wat je zegt. We hebben best wel wat feestjes achter de rug en daar zijn er aardig wat van wat gewoon lekker loopt zonder gelal door de microfoon... wink ;)
Maar soms ontkom je er niet aan.
DJ.TStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2003
Laatste: 12-4-2024
Berichten: 1207
24-2-2020 05:49
Fijn dat dat ook is rechtgezet dan. Support van ouders is natuurlijk altijd goed!
Ik denk dat mijn advies 'gewoon doen' dan vooral opgaat. Je zoon kan eens wat filmpjes van 'mc's' bekijken. Dat zijn beroepskletsers.
Darth Crossfader
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
24-2-2020 07:10
micvrees noemen we dat.

Alleen af te leren door het gewoon te doen!
Maar niet meteen voor een volle zaal met onbekenden, dat schrikt af.

Beter eerst voor een klein groepje bekenden, zoals in de huiskamer voor het gezin.
Dan op een klein feestje van bekenden, verjaardag of zo,
en dan langzaam uitbreiden.
Zo kom je er meestal vanaf.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 2052
24-2-2020 09:17
Welke regio zit je?
Laat hem eens meegaan met een ander bedrijf voor een soundcheck/lijncheck.
Gewoon microfoon in de hand en proberen door te praten in een lege zaal.
Daarmee wen je aan het horen van je eigen versterkte stem.
Er zijn tal van professionele sprekers die daarmee zelfs problemen hebben, gewoon doorpraten over wat dan ook.
Heb zelfs al eens gezien dat men een kookboek ging voorlezen, maar dat kan natuurlijk ook gewoon een nieuwssite zijn.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
ArneKStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-12-2018
Laatste: 16-4-2020
Berichten: 21
24-2-2020 14:18
Bedankt voor alle reacties, top!

Ja, hij is niet echt een prater... wink ;)
Wellicht wordt het wat makkelijker als ie wat ouder wordt en wellicht wat zelfverzekerder, hoewel wij het hartstikke goed vinden wat ie doet.

We gaan gewoon door met feestjes, niet teveel stress.
Al doende leert men.
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 1230
24-2-2020 14:53
Geen idee of het een mogelijkheid is, maar in Leuven bijvoorbeeld zit een lokale vrije radio. Ze werken er met vrijwilligers en zoeken regelmatig mensen om hun team te versterken of te helpen met evenementen.
Zo'n omgeving is ideaal om kennis en ervaring op te doen. Het deelnemen aan een interview, montage daarvan, voorlezen van het nieuws, presenteren van een programma, etc...
Op die manier wen je aan microfoons, maar ook het horen van je eigen stem en die van anderen. Vaak ook nog met begeleiding.
Kijk eens of er bij jullie in de buurt zoiets te vinden is misschien.
Nog een optie is bijvoorbeeld een eigen internetradio te beginnen of het maken van podcasts. Kost allemaal geen dr*l en is heel leuk en leerzaam om te doen. Het interessante voor hem is dat het redelijk anoniem is. Je staat niet voor een volle zaal.
Free beats!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
24-2-2020 16:20
Radio is niet de manier om er vanaf te komen.
Er is een wereld van verschil om in een klein veilig hokje in een mic te lullen, of om voor een zaal te staan met mensen die allemaal naar je kijken als je in een mic gaat lullen.
Er zijn heel veel mensen die dat lastig vinden,
of nog erger, er compleet beroerd van worden.
Veel durven het niet toe te geven, maar ik heb het duizenden keren gezien sneaky :V
Jullie zoon is niet alleen.

Er zijn maar weinig mensen als bijvoorbeeld Richard en ikke, die het gewoon doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
De meesten moeten toch wel ff slikken als ze beginnen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 1230
25-2-2020 11:29
Daar moet ik je toch deels in tegenspreken Tom. Ik ken enkele mensen die bij ons zijn begonnen als verlegen student en microschuw waren. Een aantal daarvan zijn doorgegroeid en hebben nu een baan bij openbare omroep, regionale zenders etc.
Een van de mensen is persvoorlichter geworden bij de grootste Vlaamse busdienst, enkele anderen zitten bij de openbare omroep en vorige week zag ik toevallig nog een van onze voormalige medewerksters naast een van Vlaanderens bekendste presentatoren op tv als sidekick.
Radio is tegenwoordig niet meer te vergelijken met vroeger. Op de grote landelijke zenders is er naast de radiostudio vaak ook nog een speciale regieruimte voor het beeldmateriaal dat daar bewerkt wordt. Onder andere voor sociale media, live streams, maar ook voor reclamedoeleinden. Enkel in de radiostudio van MNM hangen bijna 30 vaste camera's om alles te filmen, en de bekende presentatoren hebben allemaal sponsorcontracten en worden gekleedt door een bekende winkel of winkelketen. Hoezo anoniem?

Om terug te komen op het thema, ik denk dat het een interessante mogelijkheid is om te wennen aan micro's, je eigen stem leren kennen en ontdekken wat je er mee kan doen. Uiteraard zijn er meer en misschien wel betere mogelijkheden, maar ik geef enkel een richting aan die zou kunnen helpen en ook nog eens interessant is. Uiteindelijk ligt de keuze bij hem zelf.
Free beats!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)