Forum > Geluid

Uitversterken sprekers

(20 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
29-10-2019 11:36
Ik heb met regelmaat sprekers in een zaal van 12*20, wel breder dus, maar nooit problemen met feedback.
Zelfs sprekers met een SM58 draadloos in de navel en nog verstaanbaar.
Wel een goede speakeropstelling, afhankelijk van hoe veel de zaal gevuld is 2, 4 of 6 stuks (cascade tegen de lange wanden)
EQ op de tafel (wel swept mid) vooral nodig om de klankkleur van navelsprekers nog fatsoenlijk te houden.

Zoals Tom zegt: welke speakers en versterker, hoe geplaatst. Daar zit je meeste winst zonder investeringen.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 9469
29-10-2019 11:48
tja, men koopt nu eenmaal graag dingen laugh :D

Ik heb wel eens een briefje bij de microfoons gelegd tijdens een pause met de volgende strekking:
"Geachte spreker spreekt u duidelijk en rustig in de microfoon op een afstand van 10 tot 40 centimeter.
Op deze wijze kan iedereen verstaan wat u wilt vertellen."


Zo'n briefje werkt vaak heel aardig.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1230
29-10-2019 12:18

Frank76 schreef:

Ik heb met regelmaat sprekers in een zaal van 12*20, wel breder dus, maar nooit problemen met feedback.
Zelfs sprekers met een SM58 draadloos in de navel en nog verstaanbaar.
Wel een goede speakeropstelling, afhankelijk van hoe veel de zaal gevuld is 2, 4 of 6 stuks (cascade tegen de lange wanden)
EQ op de tafel (wel swept mid) vooral nodig om de klankkleur van navelsprekers nog fatsoenlijk te houden.

Zoals Tom zegt: welke speakers en versterker, hoe geplaatst. Daar zit je meeste winst zonder investeringen.
Dan verschillen jouw sm58's toch keihard van de mijne. Zodra die meer als 20 á 30 cm van de bron af zijn komt er niks fatsoenlijks meer uit.
Of je moet de gain ver open draaien, maar ik heb geen mengtafel staan die zoveel headroom heeft.
En dan komt die ene spreker die wel weet hoe het moet, en houdt hem vlak aan de mond...
Free beats!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
29-10-2019 13:44
Hier idem. Dynamische microfoons (eigenlijk ongeacht het merk) zijn prima tot een cm of 40 maar daarbuiten zo doof als het maar kan (ik zou haast zeggen "gelukkig maar"). Moet het verder, pak dan een condensator (nou ja, eigenlijk zijn het vrijwel allemaal precharged electrets met een fet buffertje maar da's een andere discussie).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 9469
29-10-2019 15:18
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 29-10-2019 18:36
"precharged electrets met een fet buffertje" bekt zo slecht,
en vrijwel niemand snapt dan waar je het over hebt.... wink ;)
we noemen het gewoon een condensator mic razz :p
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
29-10-2019 15:54

Hollender schreef:

Dan verschillen jouw sm58's toch keihard van de mijne. Zodra die meer als 20 á 30 cm van de bron af zijn komt er niks fatsoenlijks meer uit.
Of je moet de gain ver open draaien, maar ik heb geen mengtafel staan die zoveel headroom heeft.
En dan komt die ene spreker die wel weet hoe het moet, en houdt hem vlak aan de mond...
Dan heb ik zeker geluk, maar het lukt wel. Uiteraard vingers aan de knop voor de spreker die het wel snapt.
Is zeker ook niet mijn favoriet, maar onlangs weer een spreker die uitstekend begon, maar de microfoon langzaam af liet dalen.
Liever een headset, maar als de klant dat niet wil is het aan mij om er wat van proberen te maken. Wordt het te gek, dan zal ik inderdaad proberen een hint te geven tijdens het event.
Vooraf altijd instructie en uitleg, maar mensen zijn hardleers, jezelf horen is eng, dus weg dat ding.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
30-10-2019 16:51
Wat je ook doet: Corrigeer nooit voor iemand die bang is voor de eigen stem. Het gevolg van zo'n correctie is dat de persoon nog zachter gaat praten (want harder zetten maakt de persoon echt niet minder bang voor de eigen stem) terwijl het geluid alleen maar slechter en slechter gaat worden (tegen het rondzingen aan wordt alles hol en/of gewoonweg waardeloos).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RoyalproductionStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-10-2019
Laatste: 2-5-2020
Berichten: 3
30-10-2019 20:36
Volgende keer probeer ik het eens met 4 condensator microfoons op tafel erbij omdat ze toch wel meer als 40 cm ervanaf gaan zitten .
Geloof echt dat ze bang zijn dat iemand hun hoor vertellen 🤔
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 9469
31-10-2019 08:21

Dré schreef:

Wat je ook doet: Corrigeer nooit voor iemand die bang is voor de eigen stem. Het gevolg van zo'n correctie is dat de persoon nog zachter gaat praten
Daar is een betere truc voor.
Als een spreker te zacht spreekt, je geluid nog een stukje zachter zetten zodat je hem helemaal niet meer hoort.
Door deze schrikreactie gaat de spreker meestal automatisch wat harder spreken (vaak wordt er dan aangemoedigd door het aanwezige publiek of gespreksleider), daarna heb je alle ruimte om rustig nog wat bij te regelen.

Nog een trucje dat ik wel hanteer:
Zet bij het begin nooit je systeem op de maximaal haalbare sterkte, maar een stuk er onder.
Als een spreker dan te zacht spreekt heb je nog een beetje stelruimte.
Doe dat harder zetten dan wel heel geleidelijk, niet met een klap, want anders gaat de spreker zoals Dré ook al aangaf, meteen weer nog zachter spreken.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 9469
31-10-2019 08:21

Royalproduction schreef:

Volgende keer probeer ik het eens met 4 condensator microfoons op tafel erbij omdat ze toch wel meer als 40 cm ervanaf gaan zitten .
Geloof echt dat ze bang zijn dat iemand hun hoor vertellen 🤔
Welke microfoons ga je dan gebruiken?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)