Forum > Geluid

Andere serieuze toppen maar welke?

(14 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1593
1-2-2019 07:11
Serieuze topkasten van een a-merk, die ook een wezenlijk verschil maken met de gemiddelde frontloaded 12”, komen tegenwoordig meestal met eigen processing.
L’acoustics ARCS, TWaudio T24, ... en anders kom je bijv op JBL VRX932 (niet mijn favoriet) of op zelfbouw (zie mijn topic hier ergens op het forum: Peter Morris’ PM90 2x12” hornloaded + BMS4594nd).

Of misschien de kleinere toppen van Danley? Echte, single point-source klinkt toch echt wel fijner dan stapels van kastjes. Ik ben ook erg tevreden over de output+klank van mijn PM90’s (bijna single point-source).

Ik denk dat je nog wat duidelijker moet maken wat precies je prios zijn: gewicht, output, klank, afmetingen, rider acceptatie, x-huur, prijs, ...

Merk op dat een 60x40 kastje meestal slecht in te zetten is als enkel kastje. Daarom heb ik gekozen voor 1 90x40 top met voldoende output en een kleiner 12” topje voor de echt kleinere klussen. (De kleine set wordt nauwelijks gebruikt, maar je kunt niet overal 2 cuub hout kwijt...)
't is maar een hobby...
DexterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 390
1-2-2019 12:11
Processing is geen probleem als de settings maar bekend zijn om ze in een universele processor te zetten.
Een roteerbare hoorn lijkt mij handig om te kunnen kiezen tussen breed en smal oftewel 1 of 2 per kant.

De prio ligt op dat ze per 2 naast elkaar gebruikt moeten kunnen gebruikt worden, niet meer dan 25/30kilo per stuk en de rider acceptatie.
PatrickbemmelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-3-2011
Laatste: 9-7-2019
Berichten: 91
3-2-2019 18:50

Bestek schreef:

Heb sinds 2 maanden RCF NX32a in gebruik naar volle tevredenheid.
Licht, compact maar toch een prima geluid, ook zonder sub.
Ik heb ze sinds 07/2018 en ik gebruik ze ook naar alle tevredenheid, serieuze output in een compact kastje.
Draaide daarvoor met D12 van DB Tech, ook prima maar de NX32A is toch een hele verbetering, zowel klanten als collega's spreken vol lof over de kastjes.
4ACStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-11-2011
Laatste: 11-1-2022
Berichten: 55
4-2-2019 11:56
Ik denk dat er legio kasten zijn die aan je eisen zouden kunnen voldoen... maar bij gebruikt materiaal dicteert het aanbod je keuze.

Om het maar even bij EAW te houden... een bekende handelaar in gebruikte pro-audio spullen (zuiden des lands) heeft onder meer staan:
EAW JFX260i (geen idee of ze meerdere setjes hebben)
EAW JFL210 (4 en 6 stuks)
Zou dat geen optie kunnen zijn? Je zou ook Holland PA eens op kunnen bellen, misschien dat ze nog een ex-demo (of occasion) KF364 hebben staan... je weet maar nooit.

Een andere bekende handelaar in België (nóg zuidelijker) heeft vier stuks Community SLS920 te koop. Dat schijnen ook heel behoorlijke kastjes te zijn, voor wat betreft output per kg en formaat.

Een constant curvature array - zoals de eerder genoemde JFL210 - lijkt mij ook het overwegen waard. De meest bekende constant curvature kast is misschien wel de JBL VRX, al zijn daar de meningen nogal over verdeeld. De Turbosound TBV123 schijnt hier een soort van beter klinkende, verder verbeterde versie van te zijn. Misschien ook de moeite waard om eens bij de importeur in Apeldoorn een demo te plannen. Zulk kasten zijn an sich een enorm 'compromis', maar schaalbaar zijn ze zeker. Die kamfilters blijf je houden hoor. Maar de fabrikant heeft op zijn minst bij het ontwerp van de kasten rekening gehouden met de schaalbaarheid.

Er leiden meerdere wegen naar Rome. Ik zou als ik jou was naar meerdere opties gaan kijken (en vooral luisteren), zodat je wat gerichter kunt zoeken.

Mvg,

Teun
uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
4ACStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-11-2011
Laatste: 11-1-2022
Berichten: 55
13-2-2019 10:32
https://i.ibb.co/HnTxbXz/quiet.jpg
uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Terug naar forum Reageer (zonder quote)