Forum > Geluid

Beoogde aankoop voor Carnavalswagen en verhuur

(24 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
17-1-2019 14:35

DCrs schreef:

Stefke96 schreef:

Stond laatst nog een dap soundmate 3 mk2 set op marktplaats voor 750,-
Zeer prima setje voor weinig geld.
Totaal geen fan meer van Dap helaas... Voor binnen in de tuin/garage is dit wel leuk, maar voor buiten niet.
Gekke uitspraak voor iemand die in het 1000 euro segment een geluidset wil samenstellen en hiervoor naar luidspreker met piezo tweeters kijkt.
Wat vind je dan binnen dat budget wel leuk?

Als je alleen de budgetreeksen kent begrijp ik je reactie maar vanaf de X-reeksen is het prima prijs kwaliteit.
www.bigsoundsystems.be
Mc-sjengStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2008
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 276
17-1-2019 14:51
Idd, setje met 2 of 4 x15hl en 2 x12t, of diens opvolger moet met een beetje geluk incl. Amps en processor haalbaar zijn..
En die hl's doen het prima in de buitenlucht..

Groet Jeroen
Helaas gaat de cursus omgaan met teleurstellingen door omstandigheden niet door.
DCrsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-1-2019
Laatste: 13-2-2019
Berichten: 9
17-1-2019 15:06

BSS schreef:

DCrs schreef:

Stefke96 schreef:

Stond laatst nog een dap soundmate 3 mk2 set op marktplaats voor 750,-
Zeer prima setje voor weinig geld.
Totaal geen fan meer van Dap helaas... Voor binnen in de tuin/garage is dit wel leuk, maar voor buiten niet.
Gekke uitspraak voor iemand die in het 1000 euro segment een geluidset wil samenstellen en hiervoor naar luidspreker met piezo tweeters kijkt.
Wat vind je dan binnen dat budget wel leuk?

Als je alleen de budgetreeksen kent begrijp ik je reactie maar vanaf de X-reeksen is het prima prijs kwaliteit.
Omdat ik uit de bijgevoegde specs document niet had gehaald dat er in deze community set ook piëzo tweeters zaten. Hier kwam ik later hier op het forum achter.
BestekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 281
17-1-2019 15:09
4x HL 2x x12t incl amps en processor vind je denk ik niet voor 1000,- als je dat wel vind niet twijfelen laugh :D
Heb zelf ook wel eens een wagen voorzien van 4 x15b's en 4 x12t's, ging op zich meer als hard zat, het probleem is echter vaak de groep die voor en of achter je loopt. Als die een asociaal grote set hebben ben je weg helaas.
Tim_VStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-5-2011
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 57
17-1-2019 15:57
TS zal denk ik duidelijker moeten aangeven wat voor hem belangrijk is:
Welke muzieksoort wil ik afspelen, flink beuken of een gezellig fiedeldie nummertje?
Straling vooruit: rijd er een tractor voor en misschien nog wel een loopgroep?
Straling opzij: is het een lange wagen, staat het publiek op grote afstand?
Moet je iets overstemmen zoals bijvoorbeeld een compressor of aggregaat?
Doet de wagen na de optocht nog dienst als mobiel muziekstation op een dorpsplein of iets dergelijks?

Ikzelf heb helaas een allegaartje erop staan, echter is het me gelukt om op de tractor een hoorngeladen setje te krijgen voor een prima worp naar voren. (flinke loopgroep) en over de rest van de wagen (26m) heb ik een verdeling kunnen maken om een acceptabel "gordijn" te krijgen wat niet op standje oorlog hoeft om het publiek van permanente gehoorschade te voorzien. Wij draaien enkel een themanummer en hebben al onze apparatuur aan onszelf.
It's the beat that makes the music!
DCrsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-1-2019
Laatste: 13-2-2019
Berichten: 9
17-1-2019 17:49

Tim_V schreef:

TS zal denk ik duidelijker moeten aangeven wat voor hem belangrijk is:
Welke muzieksoort wil ik afspelen, flink beuken of een gezellig fiedeldie nummertje?
Straling vooruit: rijd er een tractor voor en misschien nog wel een loopgroep?
Straling opzij: is het een lange wagen, staat het publiek op grote afstand?
Moet je iets overstemmen zoals bijvoorbeeld een compressor of aggregaat?
Doet de wagen na de optocht nog dienst als mobiel muziekstation op een dorpsplein of iets dergelijks?

Ikzelf heb helaas een allegaartje erop staan, echter is het me gelukt om op de tractor een hoorngeladen setje te krijgen voor een prima worp naar voren. (flinke loopgroep) en over de rest van de wagen (26m) heb ik een verdeling kunnen maken om een acceptabel "gordijn" te krijgen wat niet op standje oorlog hoeft om het publiek van permanente gehoorschade te voorzien. Wij draaien enkel een themanummer en hebben al onze apparatuur aan onszelf.
Muzieksoort: voornamelijk carnavalsmuziek, Hardcore/hardstyle . Hij moet van alle markten thuis zijn, maar moet aardig kunnen door beuken.
Zelf een Unimog of een tractor voor onze wagen hangen.
Een flinke aggregaat op de wagen met wel wat geluid.
Wij staan of op de wagen of lopen erlangs of achter.
RdreiersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2009
Laatste: 21-5-2021
Berichten: 234
18-1-2019 09:09
Dan zou ik bijna zeggen blijf huren.
DPA 2011C - DPA 4099
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 9469
18-1-2019 10:14
Het is een jaarlijks terugkerend thema: de Carnavalswagen moet geluid maken.
Het liefst zo hard mogelijk, zoveel mogelijk, en zo indrukwekkend mogelijk.

Men geeft duizenden uit aan de bouw en optuiging van de wagen, en de kleding van de personen in en om de wagen.
maar als het op de stroomvoorziening en de muziek aan komt, mag het werkelijk bijna niks kosten.
Gevolg, het klinkt ruk, het gaat onderweg al allemaal kapot omdat men de volume knop niet weet te beheersen.
En het volgende jaar begint het hele drama van zoeken en aanschaffen weer opnieuw.

Heren en dames, voor niets gaat de zon op. Als je weinig geld uitgeeft, dan krijg je ook weinig kwaliteit.
Misschien dat je iets meer moet gaan kijken naar de meer-jaars investering, en niet de korte termijn.

De "wagen" word meestal ieder jaar van een volkomen nieuw thema en aankleding voorzien, met alle kosten van dien.
Het geluid kan, mits goed samengesteld, velen jaren mee.
Ik heb geen idee wat er aan zo'n opbouw van zo'n wagen uitgegeven word maar als ik dat zo op TV zie langskomen dan schat ik dat het al snel over de 10.000 heen gaat.
Dat dus ieder jaar weer...

Als we nu eens 10% daarvan uitgeven aan het geluid gedurende 10 jaar,
heb je een potje van 10.000 om een goede geluidsinstallatie samen te stellen die niet klinkt als een parkiet die uitgeknepen word tot zijn laatste snik.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Tim_VStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-5-2011
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 57
18-1-2019 12:28
Helaas praat je denk ik in dit geval over optochten zoals een bloemencorso of in grote steden waar de prijzengelden vele malen hoger liggen. Voor ons is de investering per jaar ongeveer 1500 euro. Als we het dan over die 10% hebben dan praat ik slechts meer over 150 euro. Gelukkig is binnenkort de PA beurs weer sneaky :V
It's the beat that makes the music!
DCrsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-1-2019
Laatste: 13-2-2019
Berichten: 9
18-1-2019 12:40

Tom schreef:

Het is een jaarlijks terugkerend thema: de Carnavalswagen moet geluid maken.
Het liefst zo hard mogelijk, zoveel mogelijk, en zo indrukwekkend mogelijk.

...

Als we nu eens 10% daarvan uitgeven aan het geluid gedurende 10 jaar,
heb je een potje van 10.000 om een goede geluidsinstallatie samen te stellen die niet klinkt als een parkiet die uitgeknepen word tot zijn laatste snik.
Klopt, ik ben ook voorstander ervan om samen een bedrag bij elkaar te gaan leggen en dan een goede/betere set te kopen i.p.v. ieder jaar weer zo'n €750 weg te gooien voor 4 optochten.. Echter krijg ik geen volgers op mijn voet.
Daarnaast is de stroomvoorziening geen probleem, aggregaat van 40kVa lijkt me meer dan voldoende ;)

Helaas zal het inderdaad ook wel bij huren blijven, echter willen ze daar ook geld op besparen om de kosten te reduceren gezien de groep iets geslonken is.

Bij ons is het geen praalwagen, meer een "zuip"wagen alleen willen we van dat thema af en er iets meer van maken. Onze jaarlijkse vaste inkomen ligt rond +- €2000 en daarbij moeten we nog de laatste eindjes aan elkaar breien!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)