Forum > Licht

Hulp bij juiste lichttafel

(14 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
DjtvStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-11-2017
Laatste: 13-3-2019
Berichten: 9
30-11-2017 23:05
Als nieuweling hier ben ik op Zoek naar een geschikt licht mengpaneel.

Wat wil ik aansturen?
4 parren
2 led barretjes 5kanalen
1 laser, 16 kanaals
1hazer
8 led barren showtec 8
4 led parten 4 kanaals
4 washheads 11 kanaals
2 zoom washheads 13 kanaals
2 moving heads 8 kanalen
2 scanners 9 kanalen
Nog wat conventionele dimmerpacks. Par 16, hanglampjes,pinspspotjes, etc. 16 kanalen.

Ik zou graag alles tegelijk willen aansturen, met 1 tafel.

Ik vind het gebruikersgemak van de scène setter 24/12 wel fijn. Maar die voldoet niet meer met deze lichtset. Ook de 48 versie is direct heel krap. Wat ik vooral fijn is aan de mixer is dat je meerdere programma’s kon mengen met elkaar. De mix xhase modus. Ik zie dat veel controllers deze niet hebben.

Wat is jullie advies?

Liefst koop ik 2e hands. Budget 150-200 euro. Als het namelijk meer kost koop ik liever een 2e hands laptop en een USB naar dmx.

Ik ben benieuwd...
HanzieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2015
Laatste: 22-7-2022
Berichten: 101
1-12-2017 09:13
4 parren >4x 1ch = 4
2 led barretjes 5kanalen >2x 5ch =10
1 laser, 16 kanaals =16
1hazer >1x 1ch = 1 (of 2 ch??)
8 led barren showtec 8 <8ch? >8x 8ch =64 (8 barren of parren???? En indien barren hoeveel lamen per bar)
4 led parten 4 kanaals >4x 4ch =16
4 washheads 11 kanaals >4x11ch=44
2 zoom washheads 13 kanaals >4x13ch=26
2 moving heads 8 kanalen >2x 8ch =16
2 scanners 9 kanalen >2x 9ch =18
Nog wat conventionele dimmerpacks. Par 16, hanglampjes,pinspspotjes, etc. 16 kanalen. > 16ch

Als ik goed geteld heb, kom ik op 231 kanalen uit! Hoe wil jij dat ooit op een showtec 48 kwijt die maar 48ch heeft? .?
Zelfs al zou je van alles wat je hebt er maar in zetten, heb je nog 76 kanalen nodig.
Maar wat wil je ermee doen? Bandjes, disco, thuisparty

Ik ken geen enkele tafel die voor jou budget a 200euro dit aan kan, ik snap ook niet dat je voor deze redelijke berg licht, maar zo'n krap budget hebt, maar goed...

Om hiermee een leuke show neer te zetten , denk ik dat je beter naar een 2e hands tafel kan kijken als bijv. Showtec stagemaster pro of de showtec lightdesk pro, deze zijn voor rond jouw budget nog wel te vinden 2e hands.
Nieuw zou ik voor de showtec creator 1024 of creator 1024pro gaan. (De gewone showtec creator a ca 700euro, heeft voldoende kanalen, maar niet geschikt voor jou gebruik, alleen voor movingheads, ledparren etc, zou wel gaan, maar de gewone parren etc werkt niet fijn hier op) , deze 2 tafels zitten aardig wat hoger in je budget (>1000) de showtec 1024pro, vond ik zelf prima werken. 2e Hands zou je deze zo rond de 1200euro nog kunnen vinden.
Eventueel een avolites pearl tiger 2e hands, vanaf 1500 euro misschien ook nog wel en voor onder de 1000euro een zero88 frog (leap, fat of bull) met beetje zoeken en geduld lukt ook wel. (Heb je wel een pc voor nodig met een 1,25" floppy disk, "fixtures" moet je namelijk hier eerst op maken en dan via floppy disk in de tafel zetten er zijn maar weinig frog tafels met een usb of usb converter)

Alle tafels hierboven genoemd, kunnen zeker meerdere programma's tegelijk aan.

Ben er zelf niet zo in thuis, maar misschien een ander forum lid wel, die nog wat suggesties heeft, met bijv. een 2e hands (of nieuw ) Chamsys, Ma, Jans of ande merk.
Wat misschien nog een goed alternatief is, inderdaad een laptop met hierop dmx software (bijv. lightjockey) en een dmx dongel, zoals je zelf al aangaf, al vind ik dat zelf niet prettig werken en zeker niet bij bandjes etc.

Without a lightengineer, it will be dark.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 9469
1-12-2017 09:40
DMX4all met een simpele pc
en zo'n dongle heb je ook van diverse andere merken
Kosten nieuw veel minder dan 200 euro.

Of proberen 2e hands te komen aan een Martin Light jockey dongle, dat lukt ook nog wel binnen je budget.

Want een tafel vinden met zo veel kanalen binnen een budget van 200 en dan ook nog een beetje makkelijk te proggen en bedienen gaat denk ik niet lukken.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DjtvStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-11-2017
Laatste: 13-3-2019
Berichten: 9
1-12-2017 10:57
Nog even ter verduidelijking van het aantal kanalen dat ik nodig denk te hebben:

4 parren >4x 1ch = 4
2 led barretjes 5kanalen >5ch =5 (mogen beide op dezelfde kanalen lopen)
1 laser, 16 kanaals =16
1hazer >1x 1ch = 2 kanalen
8 led barren showtec 8. Het zijn barren. In te stellen van 2 tot 48 kanalen. Ik wil ze gebruiken op de 8 modus. En dan mogen ze in 2 groepen van 4. Dus 16 kanalen.
4 led parren 4 kanaals > Mogen alle 4 op hetzelde kanaal. = 4 kanalen.
4 washheads 11 kanaals >11ch= Mogen ook alle 4 op hetzelfde kanaal. 11 kanalen
2 zoom washheads 13 kanaals > Mogen ook op hetzelfde kanaal. 13 kanalen
2 moving heads 8 kanalen > zelfde > 8 kanalen
2 scanners 9 kanalen >zelfde 9 kanalen.
Nog wat conventionele dimmerpacks. Par 16, hanglampjes,pinspspotjes, etc. 16 kanalen. > 16ch

Zo kom ik op 104 kanalen. Verder zal het zelden voorkomen dat ik de gehele lichtset ga gebruiken. Het belangrijkste wat ik op de tafel wil hebben is:
de headjes en de barren.

Bedankt voor de tips zover.
DjtvStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-11-2017
Laatste: 13-3-2019
Berichten: 9
1-12-2017 12:54
Is de elation dmx operator pro misschien iets? Of ik zie op marktplaats ook een liteputter cx12 staan.
DjblackdevilStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-8-2002
Laatste: 7-2-2021
Berichten: 259
1-12-2017 23:28
Doe jezelf een plezier en haal een Avolites Titan one dongle.

Met deze dongle kan je 1 universe ansturen(512 kanalen).
Gezien je lijstje is dat voor jou situatie prima te doen (al zou ikzelf wel altijd en touchscreen en een dmx splitter aan je setje toevoegen zodat je ondanks het gebrek aan faders wel nog een beetje 'hands on' controle hebt. Een dmx splitter is niet noodzakelijk maar zou het wel adviseren (niet alleen omdat je met goedkopere fixtures werkt (geen verwijt) als ook doordat je wat flexiber bent en de kans op storingen afneemt.

Waarom is dit dan de meest serieuze optie:

1) De titan software van Avolites is een serieus stukje lichtsoftware welke doorveel grote verhuur bedrijven gebruikt wordt (dus mocht je in de toekomst gaan freelancen voor andere bedrijven dan is dit geen weggegooide tijd.
Ook wordt de personality libary geregeld bijgewerkt(incl de verschillende dmx modussen) waardoor je na je patch, snel een show wegtikt.

2) De Titan PC software is volledig uitwisselbaar met hun eigen lichttafels (wel even denken aan de titan versie). Dit betekend dan ook dat je voor 180 euro (fairlight prijs) niet alleen een basic showtje kan geven maar door de vele extra functies (zoals transparante programering, shape generater, pallets, pixelmapper, visualiser en ook via tablet/telefoon (als remote) te bedienenkan je de software je een stuk meer show kan geven!

last but not least, heb zelf ook zo'n dongle en gebruik hem best wel vaak (niet alleen met eigen klusjes maar ook als back up van een echte tafel, om bv op locatie te troubleshooten of om na een opbouw, snel alles te kunnen testen /checken (mocht er op dat moment nog geen lichttafel staan. Dit komt nog wel is voor bij bevoorbeeld festivals of als de betreffende lichttech zijn eigentafel meeneemt.

Mocht je intresse gewekt zijn dan zou staat op youtube een hoop demo filmpjes/tutorials etc
HanzieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2015
Laatste: 22-7-2022
Berichten: 101
2-12-2017 09:24
Helemaal eens met DJBlackdevil.
voordeel ook nog eens, mocht je toch alles apart willen aansturen, je dan ook loopjes over je (led)parren kan doen of je koppen patronen kan laten maken, zonder dat ze allemaal het zelfde doen.
Persoonlijk ben ik bang, als je al je gelijke koppen en barren, het zelfde laat doen, je daar later spijt van krijgt. Denk daar iig goed over na.
Without a lightengineer, it will be dark.
BestekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 281
2-12-2017 17:49
Op marktplaats staat zo nu en dan een dmx invader 2420, erg leuke tafel hiervoor, stabiele knoppen en faders, twee uitgangen, voorgeprogrammeerde shapes en makkelijk te programmeren. De mk2 versie heeft ook nog een masterfader wat ideaal is.
Tussen de 200 en 300 euro kun je deze 2e hands wel vinden.
VieroStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-11-2004
Laatste: 20-4-2024
Berichten: 431
3-12-2017 04:46
Kijk inderdaad naar een onpc oplossing van Avolites, Chamsys, MA, Hog... Kijk wat de meeste in de buurt hebben. Programmeer een set op de tafel daar, inladen op de pc, klaar. Als je dan eens een serieuzere show hebt kan je een tafel inhuren, omgekeerd inladen en kan je vanaf jouw eigen startshow starten.

Beter om iets meer geld te sparen en naar zo'n oplossing te kijken. Bij de meeste kan je ook nog externe tafels (zoals ik doe met mijn ELC Sidekick en ADB Cantor, maar gaat ook met een Showmaster) via dmx in koppelen om zo extra faders te hebben. Dan is je kleiner tafeltje geen weggesmeten geld
Fun is serious business!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 9469
3-12-2017 10:25
Je zie inderdaad dat veel mensen en bedrijven heel veel spullen op voorraad hebben voor slechts enkele grote optredens per jaar.
Ik heb zelf ook een tijdje die fout gemaakt.

Beperkte opslagruimte, en voor 4 keer per jaar gebruik toch 8 grote subs in het hok hebben staan. alsmede 8 T bars met 4 parren en zo nog een hele verzameling slapende kostbare voorraad die per jaar sneller minder waard word dan het in de verhuur oplevert.

Tegenwoordig doe ik het ietsje anders en nog zegt mijn vrouw, je kan de helft van je voxen wel verkopen laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)