Forum > Geluid

Even buitenspelen.....

(12 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
Timo BeckmanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-4-2009
Laatste: 1-1-2023
19-8-2017 02:02
Conclusies laat ik liever aan anderen over.....

Ik laat liever zien hoe je het e.e.a. zou kunnen bekijken maar er zijn vele wegen naar een goed resultaat daarbij is in het techneuten wereldje iedereen overtuigd dat hun manier de beste is (vaak i.i.g. niet altijd).

In deze digi wereld wil dat nog al eens lijden tot pittige discussies iets waar ik geen tijd nog zin in heb......(zoek een discussie m.b.t. bv polariteit op of wat is fase en dan zie het e.e.a. aan geruzie voorbij komen).

Verder wil ik er voor waken dat het zo min mogelijk op reclame gaat lijken (wat een soort van moeilijk is) dat er zo min mogelijk fouten in zitten en er geen merken geilheid of merken afgebrand worden iets wat een soort van dodelijk kan zijn op zakelijk vlak.

Deze rits screen caps betreffende Subs was naar aanleiding van een paar aanvragen betreffende SPL control op evenementen waarbij in de meeste gevallen je op voorhand weet welk type array wel of niet gaat werken zonder aan de voorkant impact te verliezen.
Op 1 van die evenementen moest ik daarbij ook een stukje systeem doen waar ik tegen een paar dingen aanliep die ik niet kon oplossen.
(Iets met een processor die bepaalde dingen niet kon daar de outputs en groups niet veranderd konden worden (ook m.b.t. de infrastructuur naar de rest van het systeem) en zeker op de controle van het laag aan de achterkant van die arrays had het beter gekund).

Tijdens die klus kwamen er een paar ideeën bij me op om zonder al te veel moeite de reductie aan de achterkant te verbeteren zonder aan de voorkant ellende te veroorzaken wat dus niet mogelijk bleek te zijn op dat moment.

Een van de ideeën:
een hogere orde low pass filter op de sub die naar achter gericht staat in een front-back-front config. De sub die naar achter gericht staat en dus delay+polarity flip nodig heeft om te reduceren heeft op de mic positie meer level aan de bovenkant van het sub vergeleken met de subs die richting het publiek staan. Als je een hogere orde low pas toe past krijg je automatisch meer group delay (of fase vervorming of hoe je het ook wilt noemen) en er is reductie in de frequentie response rond de gekozen x-over. Het e.e.a. kan er voor zorgt dat je wie weet een betere reductie aan de achterkant behaalt en wie weet een betere klank aan de voorkant.
Verder kun je mits de processor het toelaat meer controle verkrijgen door i.p.v. delay allpass filters te gebruiken (ik heb hier over een keer een discussie over gehad met Dre een aantal jaren geleden en moet dus toegeven dat we allebei gelijk hadden. Ook ik leer steeds bij).

Verder heb ik na een test met een ISEMcon OPS (outdoor protection system:timobeckmangeluid.wordpress.com/2017/08/12/isemcon-ops35-385-microphone-outdoor-protection-system/ ) de mogelijkheid om zo af en toe een trainingsdag met subjes te organiseren.
Bij een full-range set-up blijft dit systeem ook een prima respons geven in Smaart met hier en daar wat kleine verschillen. Ik krijg daar hopelijk dit weekend een programma voor om een eigen correctie curve te maken voor een mic + OPS zodat de rouwe gemeten respons via de correctie curve dicht in de buurt komt bij een mic zonder OPS

Met een OPS kun je een mic buiten neer zetten zonder het risico dat je na een regenbui je mic's moet vervangen. Ik heb een stapel Meyer Sound 900LFC's beschikbaar met rain caps dus moet het e.e.a. te regelen zijn onder voorwaarde dat het niet al te hard regent daar ik liever geen vocht op de speakers zelf zie vallen.
Distributeur van SMAART7di Smaart V8 (Rational Acoustics) ISEMcon meet microfoons Fulcrum Acoustic (alleen voor Nederland).
24-8-2017 17:49

Bestek schreef:

Wellicht eens wat meer op de basis in gaan voor het afstellen van een sub top combinatie van een basic setje?
Word aan gewerkt op dit moment ;-)
Distributeur van SMAART7di Smaart V8 (Rational Acoustics) ISEMcon meet microfoons Fulcrum Acoustic (alleen voor Nederland).
25-8-2017 14:26
@ Bestek

Hier vind je een screen capture betreffende een sub top alignment.
Subs staan in een end fired config. De top staat op de voorste sub van de 2 subs en moet dus via delay fase ge-aligned worden met de achterste sub.
Sub 2 (de voorste van de 2) moet daarna ook via fase alignment gelijk gelegd worden met Sub 1 (de achterste dus).

timobeckmangeluid.wordpress.com/2017/08/25/sub-top-alignment-delay-only/

Terug naar forum Reageer (zonder quote)