Forum > Geluid

Welke compacte digitale live mixer?

(14 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1593
10-4-2017 20:26
Het verschil tussen de oude en de AI versie is volgens mij de netwerk aansluiting voor remote control. Echter, de SL heeft geen moving faders, dus als je aanpassingen maakt via de app moet je de faders zelf weer goed zetten als je verder wilt op de console.
't is maar een hobby...
VascoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-4-2012
Laatste: 10-12-2021
Berichten: 241
11-4-2017 11:06
Ook ik heb wel eens gekeken inzake low-budget klussen naar o.a. die Studiolive tafeltjes maar zijn ook voor een X32 gegaan uiteindelijk. Zoals PvG aangeeft, veel meer mogelijkheden. En als je eenmaal een digitale tafel hebt komt de wens naar die makkelijke lichte digitale snake ook een keer en die heb je niet voor de Studiolive tafels (de oude in elk geval zeker niet). Daarnaast vond ik de faders niet handig want die moet je op de (oude) Studiolive tafels zelf in de juiste stand zetten om dan weer verder te werken. Geen motorfaders, werkt niet snel en inventief.

Werken op digitale tafels is makkelijker dan menig soms (ook nu nog) denkt. Ik had die weerstand vroeger ook maar wat blijkt, als je er eenmaal in thuis bent dan maakt het merk en type vrijwel niet zoveel meer uit. Zeker als het een eigen tafel is waar je regelmatig mee werkt. Ik kom ondertussen weg van X32 via Roland tot Digico zonder problemen. Het grootste verschil is dat je channelstrip maar een keer op de tafel zit aan knoppen en de select knop van een kanaal bepaald welke strip je bedient. Het is allemaal niet veel lastiger dan analoog je moet alleen niet de channel select knop vergeten als je naar een knop grijpt en daardoor een verkeerd kanaal aanpast. Geloof mij dat is vele in het begin van digitaal echt wel meermaals overkomen wink ;)

Mixen met een tablet hoeft natuurlijk niet bij digitale tafels, doe ik ook niet. Maar het is wel zo handig bij het inregelen van de zaal en monitoren omdat je op posities kunt gaan staan en zitten om te luisteren aldaar en direct aanpassingen kan maken. Niet meer op en neer rennen of proberen te ontcijferen van wat men op het podium nu bedoelt met die monitor klinkt zo neusig.
Van alles wat ik heb verloren, mis ik mijn geheugen nog het meest.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 2052
11-4-2017 14:02
Omdat het om compact gaat, welke X32 geniet dan de voorkeur?
De Compact of Producer variant?
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
VascoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-4-2012
Laatste: 10-12-2021
Berichten: 241
11-4-2017 15:11
Ik heb gekozen voor de Producer variant omdat ik echt 19 inch wilde blijven, de compact is iets breder dan 19 inch. Daar ik mij al jaren prima kan redden zonder displays bij faders (gebruik zelf al jaren magneetjes onder de fader kanalen of gaffa met stift natuurlijk) mis ik die scrible strips echt niet en kan dit ook niet stuk gaan. Verder heb ik twee SD16 snakes. Ik denk nog aan de aanschaf van een X32 Rack als digitale 16/8 snake en backup mixer (bij storing kan ik dan toch door en dan moet het maar even met een tablet maar allicht koop ik er ook een X-Touch bij als surface).

Als je direct toegang wilt hebben tot de scene en mute groep knoppen dan zou ik juist voor de compact gaan omdat de producer deze knoppen mist. De 6 mute groep knoppen zijn wel toe te wijzen aan één van de 8 user knoppen. Op de compact hou je de user knoppen dan echter geheel vrij voor andere zaken omdat deze een eigen scene en mute groep sectie heeft. Scene go, next, etc zijn niet toe te wijzen aan user knoppen overigens, wel directe scene nummers. Ik maak gebruik van Qlab dus ook die directe scene toegang heb ik hierdoor niet direct nodig.

Overigens kun je gewoon 16 kanalen/bussen te gelijk onder de faders krijgen door toetscombinaties te gebruiken. Veel mensen weten dit (schijnbaar nog) niet en denken dat je telkens alleen in banken van 8 kanalen kan werken op de compact en producer. Door aan de linker zijde van deze mixers twee banken tegelijk in te drukken krijg je op de linker helft de eerste bank en rechtse helft de tweede bank die je hebt gekozen. Je kunt dus bijvoorbeeld kanalen 1-8 links en 9-16 (of 25-32) rechts hebben i.p.v. DCA, matrix of bussen.
Van alles wat ik heb verloren, mis ik mijn geheugen nog het meest.
JdbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2011
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 134
11-4-2017 15:45
Even een aanvulling mbt Presonus, ik denk dat alleen de series III en de rackmixers interessant zijn, de andere type zijn toch wat verouderd shut up :X
De stemming kleurt de weergave ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)