Forum > Geluid

Reparatie American Audio versterker

(12 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
CrxtreemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-1-2004
Laatste: 11-5-2019
Berichten: 164
3-3-2017 11:16
Ik heb een V6001 versterker waarvan 1 kanaal alleen een plop geeft ipv sub weergave.

Dit was met de test van mijn set voor carnaval al.
Na mijn weten heeft alles wel goed gewerkt bij de vorige test.(half jaar geleden)

Deze zou ik graag laten nakijken in de regio moerdijk/roosendaal.
Weet er iemand een geschikt adresje waar ik deze versterker naartoe kan brengen?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
3-3-2017 21:54
carnavals wagen +ag met te weinig capaciteit= doorgefikte voedingselco's...classic wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
CrxtreemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-1-2004
Laatste: 11-5-2019
Berichten: 164
4-3-2017 01:15
Hij had alleen nog geen aggregaat gezien.
Was nog op een vaste aansluiting.

Aggregaat is ook een zware Genset van ca.15kVa
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
4-3-2017 08:22
je weet zeker dat er nergens een sluiting zit?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
CrxtreemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-1-2004
Laatste: 11-5-2019
Berichten: 164
4-3-2017 11:19
Weet ik nog niet.

Alle spullen zijn weer uit de wagen,dus nu even tijd maken om alles te controleren.
En misschien de versterker na laten kijken in de buurt.
DJohnnyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 2-1-2024
Berichten: 235
5-3-2017 16:10
Deze ampen kunnen soms last hebben van slechte verbindingen met de stekkers. Losmaken (voorzichtig!) wil soms helpen.
Corolla power!
Wouter_oosterwijkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-3-2004
Laatste: 30-7-2019
Berichten: 168
10-9-2018 22:35
Hallo,

Onlangs heb ik een dummyload gebouwd om versterkers eens wat beter aan de "tand" te voelen/testen zonder heel de buurt lastig te vallen. Deze is opgebouwd uit 4x 4-ohmige 1000Watt weerstanden, welke middels een simpele schakeling ook in serie of parallel gezet kunnen worden (2 ohm, 4 ohm en 8 ohm voor een 2-kanaals versterker). Nu had ik er onlangs een v-4001 plus aanhangen bij een 2-ohmse belasting waar na verloop van tijd (goed in de clip) de protect aanging en de versterker zichzelf hierna ook weer keurig herstelde.

Een andere v-4001 wil echter bij een gelijkende situatie niet in de protect gaan (niet dat dit moet), maar bijv. de ventilatoren beginnen wel heel erg te schommelen in toerental. In eerste instantie gaat de koeling gewoon zijn werk doen (harder draaien), maar op een zeker moment slaat dit dus om naar het wisselende toerental van de ventilatoren (dit doen ze ook niet exact tegelijkertijd omdat er achter iedere ventilator (kanaal 1-2) een aparte regeling is.
Het lijkt er dus op dat het 24 vdc gedeelte van de voeding in elkaar zakt.

Als ik vervolgens de dummyload loskoppel of de volume knop iets dichter zet zullen, na nog een paar toerentalschommelingen, de ventilatoren weer gewoon hard gaan blazen en zichzelf herstellen (zakken van temperatuur en vervolgens ook het afnemen van het ventilatie toerental).

Op het moment dat het toerental van de ventilatoren schommelt, ik de dummyload loskoppel en een speaker aan betreffend kanaal hangt, dan speelt de versterker wel gewoon normaal (voor zoverre ik het kan horen).

Had de protect dan al niet lang aan moeten schakelen?
Weet er iemand oorzaken/oplossingen?

Alvast bedankt....
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 1593
11-9-2018 20:56
Hmm. Ik zou beginnen te controleren of de wisselspanning uit de trafo wel stabiel blijft... Komt op mij over alsof er sluiting in de laagspanningswikkeling van de trafo ontstaat als hij warm wordt. Zit er een thermische beveiliging op de trafo in de AA? (Bijv. Stage Accompany SA1600 amps hebben een sensor meegegoten in de kern van de trafo.) Misschien werkt deze niet?
't is maar een hobby...
Wouter_oosterwijkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-3-2004
Laatste: 30-7-2019
Berichten: 168
11-9-2018 22:05
Bedankt voor de input....

Ik geloof niet dat er een thermische beveiliging meegegoten zit in deze trafo.
De trafo wordt ook niet warm als de versterker gedurende maximaal 10 minuten vol op 2 ohm belast wordt en vervolgens de schommelende ventilatie te krijgen.

Zojuist nogmaals eens belast waarbij ik het volgende meet;
Normaal spanning vanuit trafo max. 22 VAC
Bij 1 kanaal vol belast zakt deze naar zo'n 21 VAC
Bij 2 kanalen vol belast zakt de spanning verder naar 20 VAC

Er is hierbij geen sprake van een harde kortsluiting in de trafo, ook niet op het moment dat de ventilatie begint te schommelen.
Rustspanning ventilatie (laag toerental ventilatie) is zo'n 13VDC
Bij hoog toerental is deze spanning opgelopen naar zo'n 22VDC
Bij het schommelen van de ventilatie bedraagt de schommeling zo te zien zo'n 0,2VDC (maar misschien meet mijn FLuke niet "snel" genoeg), lijkt te verwaarlozen maar is goed merkbaar in het schommelen van het toerental.

Vanavond ging op zeker moment de versterker overigens wel in de protect, deze lijkt dus wel gewoon te werken.
Vreemd dat dit eerder niet gebeurde......dan toch iets van een stekker welke slecht contact maakt?

Ik dacht in eerste instantie dat bij het ingaan van de protect, de ventilatie niet had geschommeld, maar dit gebeurde echter nog steeds dus wel.....

Zou dan misschien toch de 2-ohmse belasting voor deze versterker te veel gevraagd zijn, bij 4-ohmse belasting heb ik het idee dat de temperaturen een stukje minder snel oplopen, maar aan de andere kant heb ik nog niet een 4-ohmse belasting tot aan de "protect" getest.....
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 1593
11-9-2018 22:25
Wat nog zou kunnen, is dat er een elco "op" is in het regelcircuit van de fans. Als de voedingsspanning dan een beetje schommelt, kan de referentiespanning voor de regeling gaan schommelen.
't is maar een hobby...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)