Forum > Licht

De zoektocht naar een LED par

(5 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
VrijeVogelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-12-2013
Laatste: 13-1-2022
Berichten: 279
22-12-2016 06:02
Nu gebruik ik 1kw parren met een kleurenfilter om wat effect neer te zetten. Hoop energie, weinig licht.
Bovendien zit je al snel aan de stroomlimieten.

Na wat rond zoeken kwam ik op een 18x8w LED par 64 uit.
Merk is gewoon een huismerk zoals die gevoerd worden door diverse grote webshops.

Gister meegenomen en getest. Eigenlijk niet veel verwachting, maar daar waar de kw par op vol vermogen stond om een beetje blauw op het podium te persen, stond de ledpar op 25% voor gelijke resultaat. Naar 100% gaan vroeg om een goede zonnebril voor de mensen op podia.

Andere kant, is de verhouding Rood en Groen behoorlijk zoek. Een kleur als geel krijg je niet aangemaakt.
Ook oranje is ver te zoeken, dit is ongeveer 50% groen, maar komt eerder pas bij 15% groen in de richting van.

Uiteraard, de prijs zit hem ergens in, maar zou de ietwat duurdere, exemplaren van een ietwat bekender merk als Showtec beter zijn?
Gr Evert M
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 1230
22-12-2016 10:31
Blauw is op de een of andere manier enorm krachtig met relatief weinig vermogen met led is me al opgevallen. Daarbij is het dan weer een van de minst krachtige kleuren als je het gewoon filtert.
Echter als je andere (gemengde) kleuren wil ben je vaak toch weer op filters aangewezen denk ik, kijk maar naar de professionele moving heads bijvoorbeeld. Die hebben een sterke led lichtbron maar toch ook weer filters. Heeft waarschijnlijk met de kleurechtheid te maken.
Free beats!
AHStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-8-2005
Laatste: 24-4-2018
Berichten: 39
22-12-2016 11:17
Evert.
Wat je nodig heb zijn leds met rgbwauv met name het wit & amber om smink kleuren 151/152 te kunnen maken.
Als extra kun je door bv uv met rood heel bijzondere kleuren maken.
Heb hier een aantal liggen die zeker niet onderdoen v 1 kw fr

Je weet me wel te vinden.
VrijeVogelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-12-2013
Laatste: 13-1-2022
Berichten: 279
22-12-2016 11:34
Voor belichting gebruik ik nog steeds theaterspots.

De par is vooral voor effect / accent belichting.

Ik heb nu rgbw exemplaren.
Het viel op dat de kleuren geel en oranje zoek zijn.
Geel gebruik ik niet, maar warm oranje tijdens kaarslicht scène.

Ik heb ook voor de test gewone filters ervoor gestoken en zelfs dan komt er meer uit dan bij een classic par.
Gr Evert M
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2389
22-12-2016 12:19

AH schreef:

Evert.
Wat je nodig heb zijn leds met rgbwauv met name het wit & amber om smink kleuren 151/152 te kunnen maken.
Als extra kun je door bv uv met rood heel bijzondere kleuren maken.
Onlangs heb ik een demo gezien met een spot die over RGBAL (Red, Green, Blue, Amber, Lime) beschikt. Ik was hier eigenlijk meer van onder de indruk dan het RGBWAUv verhaal. Let wel dat "blauw" in deze spot anders en net wat dieper van tint was dan blauw in de meeste lampjes.

Bovengenoemde spot had nog wel een aantal puntjes die verbeterd kunnen worden, maar de genoemde kleuren gaven een mooi resultaat.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
VrijeVogelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-12-2013
Laatste: 13-1-2022
Berichten: 279
22-12-2016 12:41
De tint blauw kun je wat afromen met een beetje wit, althans dat is bij het exemplaar wat ik nu heb staan.
Gr Evert M

Terug naar forum Reageer (zonder quote)