Forum > Geluid

Onderdelen (ringkerntrafo) gezocht dap palladium 2000

(40 reacties. Pagina 4 van 5)
Moderator(s): Dré
tijnvissersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-11-2016
Laatste: 17-5-2019
Berichten: 20
15-12-2016 20:55
@jeroen

Toevallig had ik de advertentie smiddags op marktplaats gezien .
Helaas stond er geen 06 bij heb hem dus meteen gemailt nu wachtende op een reactie
.
Niks zo zuur als een lege frituur..
Mc-sjengStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2008
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 276
15-12-2016 21:20
Hoor het wel als ik als postduif moet spelen...

Groet Jeroen.
Helaas gaat de cursus omgaan met teleurstellingen door omstandigheden niet door.
tijnvissersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-11-2016
Laatste: 17-5-2019
Berichten: 20
19-12-2016 10:17
Helaas was ik er te laat bij.
Iemand anders had de ringkerntrafo al opgehaald.
Helaas het is niet anders .
Niks zo zuur als een lege frituur..
tijnvissersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-11-2016
Laatste: 17-5-2019
Berichten: 20
3-1-2017 12:37
In de vakantie heb ik een dagje vrij gemaakt om nog een keer na de trafo te kijken.
Ik heb hem helemaal afgwikkeld en wat een ***werk is dat. Halvewege kwam ik er achter dat ik hem waarschijnlijk nooit meer fatsoenlijk opgewikkeld kreeg.
Echter kwam ik wel de sluiting tegen die zat meteen aan het begin van de primare kant. Ik betwijfel of dit een fabrieksfout is omdat :
Alle wikkelingen liggen verticaal alleen steekt er een koperdraad horizontaal over die netjes afgeschermd was.
Maar mij lijkt dat niet zo heel slim omdat dat punt dus hoger ligt en omdat je dan nogal wat druk krijgt .
Toen is schijnbaar de trafo een keer heel heet geworden en heeft op die plek de isolatie weggebrand.
Opwikkelen ga ik niet meer proberen gaat me nooit lukken...
Niks zo zuur als een lege frituur..
DJohnnyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 2-1-2024
Berichten: 235
3-1-2017 22:11
Het komt vrij regelmatig voor dat trafo's uit oudere P2000 en P1600 modellen in sluiting gingen. Dat is simpelweg einde oefening. Ook het opwikkelen van alle spoelen is een rotkarwei aangezien het hier gaat om een dubbele Klasse H eindtrap met nog een 22V wikkeling (voor het oudere model) of 24V (voor het nieuwere model). Is niet te doen. Ook is de kans groot dat de softstart beschadigd is door de sluiting.
Corolla power!
tijnvissersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-11-2016
Laatste: 17-5-2019
Berichten: 20
3-1-2017 23:20
@DJohnny , de ringkerntrafo´s van de palladiums zijn niet soft start trafo´s.
Daarintegen de t.amp 2400 is precies hetzelfde als de palladium 2000 maar dat zijn wel soft start ringkerntrafo´s
Niks zo zuur als een lege frituur..
DJohnnyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 2-1-2024
Berichten: 235
4-1-2017 11:27
Ehm ik denk dat je me niet helemaal begrijpt. De Palladium 1600 en 2000 hebben een soft start om te voorkomen dat de zekering in het apparaat of in de meterkast springt tijdens het inschakelen van de versterker. Op dit moment trekt de versterker een behoorlijke piek om de condensators te 'vullen' ed.
De softstart is een los stukje elektronica (zit achterin op de condensator print of speakon print) wat niets met de trafo zelf te maken heeft, maar de trafo aanstuurt zeg maar. Bij een primaire sluiting krijgt deze het gigantisch voor zijn kiezen.
Corolla power!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
4-1-2017 15:20

tijnvissers schreef:

@DJohnny , de ringkerntrafo´s van de palladiums zijn niet soft start trafo´s.
Een 1500VA transformator koud aan het net gooien (zonder enige vorm van softstart) is volgens mij een technische onmogelijkheid. Overigens houdt zo'n softstart vaak niet meer in dan een NTC (< 500VA) die dan goed heet wordt of een stevige weerstand met een tijdvertraagd relais of triac erover (>500VA). Dat laatste is natuurlijk veel netter (en wordt in versterkers ook vrijwel altijd gebruikt).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1593
4-1-2017 21:10

Dré schreef:

Overigens houdt zo'n softstart vaak niet meer in dan een NTC (< 500VA) die dan goed heet wordt of een stevige weerstand met een tijdvertraagd relais of triac erover (>500VA). Dat laatste is natuurlijk veel netter (en wordt in versterkers ook vrijwel altijd gebruikt).
Bij een weerstand met overbrugging door relais of triac moet er ook een goede thermische beveiliging voor de weerstand zijn! Als de relais contacten vuil zijn en/of het stuursignaal om een of andere reden niet komt, zal de weerstand een 'beetje' warm worden. Er moet ook een thermische zekering in serie met de weerstand zitten met goed thermisch contact met de weerstand. Ik vind de NTCs daarom een veel robuustere, simpelere en goedkopere oplossing (mits goed gedimensioneerd natuurlijk).
't is maar een hobby...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
5-1-2017 10:49

PvG schreef:

Bij een weerstand met overbrugging door relais of triac moet er ook een goede thermische beveiliging voor de weerstand zijn!
De weerstand kan (onder last) het vermogen amper een paar seconden aan. Daarna brandt hij gewoon door (weg probleem). Aangezien het relais een vrij vriendelijke (reeds opgestarte) last schakelt heeft deze in de praktijk ook nog eens het eeuwige leven.
Ik vind de NTCs daarom een veel robuustere, simpelere en goedkopere oplossing (mits goed gedimensioneerd natuurlijk).
NTC staat altijd in serie met de trafo (dus blijft heethoofd zolang de versterker stevig staat te werken). Overbrugde weerstand is niet meer dan een doorverbinding (wel zo prettig in een reeds verhitte omgeving). Daarnaast... Een versterker in rust verbruikt amper energie waardoor de NTC met het grootste gemak weer afkoelt en hoogohmig wordt. Baaad idea ;-)

Tijdsoverbrugging over NTC's is wel weer een behoorlijk goed (en veel gebruikt) idee. Maar zonder overbrugging zou ik het alleen gebruiken in bijvoorbeeld lichteffecten (en heb dat ook gedaan in het verleden).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)