Forum > Geluid

Draadloze microfoon, meerdere antenne's hoe plaatsen.

(19 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
RekalStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 26-7-2021
Berichten: 278
23-4-2016 22:03
Ik heb een plaatje gemaakt met 8 antennes voor draadloze Shure ontvangers.
Het zijn dus totaal 4 ontvangers. (2 antennes per ontvanger (Diversity))

Wat is de beste methode voor de aansluiting / plaatsing van de antennes?

https://i.imgur.com/P9CcF0h.jpg
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
23-4-2016 23:05
Antennes recht omhoog als de microfoons op gelijke hoogte blijven. De helft verticaal kan je doen als je de hoogte in gaat. In een V heb ik nooit begrepen.

Koop een combiner met twee vlaggen.
Dj-bartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
Berichten: 582
24-4-2016 01:08
In een V vorm krijg de beste ontvangst.

Maar zou inderdaad een combiner kopen.

Interessant stukje om te lezen:
blog.shure.com/avoid-these-five-mistakes-in-wireless/
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 9469
24-4-2016 15:20
Tip:
Als je metalen antennes hebt in een kistje, doe je jezelf er een groot plezier mee door een stukje krimpkous over de antennes te krimpen.
Zo voorkom je ongewenste kontakten met de antennes.

Vorm 90 graden doe ik altijd.
Werkt in de meeste gevallen het handigste.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Dj-bartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
Berichten: 582
24-4-2016 22:21

AMX_Pete schreef:

En ik neem aan dat iedereen een splitter bedoelde (één set antennes naar meerdere ontvangers) en niet een combiner (om meerdere zenders (of antennes) te mengen naar één set antenne(s).
In het Sennheiser boekje spreken ze in het eerste geval echt over een combiner en niet over een splitter.
Ik denk dat het vooral een kwestie van benadering is.

Je combineerd alle binnenkomende signalen naar 1 set antennes of je splits het binnengekomen signaal naar verschillende ontvangers...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
25-4-2016 10:07

Dj-bart schreef:

In het Sennheiser boekje spreken ze in het eerste geval echt over een combiner en niet over een splitter.
Als we het antenne signaal van 1 antenne verdelen over meerdere ontvangers dan combineren we het signaal niet maar we splitsen het.

Ik stel voor dat vanaf nu maar staafmixer te noemen (want ik zie daarna minder staafjes en er wordt inderdaad gemixed).
Je combineerd alle binnenkomende signalen naar 1 set antennes of je splits het binnengekomen signaal naar verschillende ontvangers...
Soms helpt het om er een pijtje op te zetten. Zet deze dan vanaf de ontvangende antennes naar de ingang(en) van de ontvangers... laugh :D

Overigens kun je in veel gevallen ook prima een UHF versterker met ingebouwde splitter gebruiken (of actieve vlaggen met een externe tap van bijvoorbeeld Hirschman). Het zal dat UHF spul echt een worst zijn wat er door hun kabeltjes e.d. gaat (zolang de impedantie maar klopt in het geval van kabels langer dan een kwart golf).

PS: Als ik moet kiezen uit de 5 plaatjes dan kies ik uiteraard voor plaatje 5. De antennes van elke ontvanger zien elkaar amper (want dat is precies het nut van het "hoekje") en ook de antennes van ontvangers onderling zitten elkaar amper tot niet in de weg.

Overigens zou ik dat nog wel iets aanpassen (antennes naar boven onder een hoekje van 45 graden, antennes naar beneden ook zodat ze keurig 90 graden op elkaar staan (en elkaar dus optimaal aanvullen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VascoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-4-2012
Laatste: 10-12-2021
Berichten: 241
26-4-2016 13:30

Dj-bart schreef:

In het Sennheiser boekje spreken ze in het eerste geval echt over een combiner en niet over een splitter.
Slechte vertaling misschien of een handleiding van in-ear in je handen. In mijn Engelstalige Sennheiser handleidingen van draadloze microfoons staat toch echt antenna splitter en in die van in ear zenders antenna combiner.

Dj-bart schreef:

Ik denk dat het vooral een kwestie van benadering is.
Nee, valt weinig vrij aan te interpreteren en levert alleen maar verwarring op als je het niet goed benoemt.
Van alles wat ik heb verloren, mis ik mijn geheugen nog het meest.
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2389
26-4-2016 14:01
Het moge in ieder geval duidelijk zijn dat hij in dit geval een splitter kan gebruiken.

Voor weinig geld kun je bijvoorbeeld een "t.bone free solo Antenna Splitter" kopen die het gewoon goed doet. Kost weinig en ben je van het gedoe af.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
DjjurgenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2005
Laatste: 10-2-2021
Berichten: 139
1-5-2016 21:44
t.bone free solo Antenna Splitter.

Heeft iemand deze in gebruik ?
trotse eigenaar van system one audio.
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2389
2-5-2016 01:40
Ik zelf, en ik geloof dat AMX-pete 'm ook ooit bekeken heeft. Het is uitgekouwde simpele techniek die men in China inmiddels ook prima onder de knie heeft.
It's time to play the music, It's time to light the lights..

Terug naar forum Reageer (zonder quote)