Forum > Geluid

Madi/Dante protocol in de nabije toekomst - Mening gevraagd!

(21 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
9-4-2016 22:43
Ligt er niet vooral aan waarvoor je het gaat gebruiken?

Zoals al eerder aangehaald zie ik MADI vooral voor een tafel-stagebox configuratie omdat het P2P is net zoals bijvoorbeeld AES50. Met zo een protocol is het niet heel praktisch om je complete audio infra ermee te gaan uitvoeren om zoveel mogelijk A/D / D/A conversie over te slaan. Je blijft eindeloos lijnen trekken en dan heb je ook nog eens de CAT/Glas/BNC uitvoeringen.

Dante daarentegen kan je op alle mogelijke manieren aan mekaar knopen en meer en meer apparaten ondersteunen het standaard. Op die manier kan je een hoop spullen aan mekaar knopen in het digitale domein zonder eindeloze converters overal tussen. Bovendien kan het meeliften op bestaande netwerk infra (die vaak toch al nodig is met alle digitale amps en controllermogelijkheden).

De keuze voor een P2P protocol zoals MADI of consoorten is eigenlijk zowat rechtstreeks verbonden aan het type tafel waarmee je werkt.
Als het aan mij lag zou alles op Dante mogen, maar ik kan me voorstellen dat er ook genoeg techs zijn die liever gewoon een lijntje van A naar B leggen zonder al te veel te moeten nadenken over routing en dergelijke.

Ben hier ook aan het kijken wat de makkelijkste optie is om bepaalde zaken audiotechnisch makkelijker met mekaar te laten praten en sets sneller draaiende te hebben en, ook al lijkt het tegendraads omdat er al AES50 ligt voor de comminicatie van desk naar stagebox, alles overwogen is het zo gek nog niet om daarnaast iedere tafel of stagebox uit te voeren met een insteekkaart of network-bridge naar Dante. Vervolgens blijkt de rest kinderspel omdat naar bijna alle apparaten de netwerk infra toch al aangesloten moet worden.
Onderaan de streep scheelt het duurdere stageboxen omdat niet alle versies voldoende AES-EBU poorten hebben en een hoop bekabeling varierende van AES-EBU tot analoge lijntjes en multi's tussen desk en siderack etc. Het is niet voor niks dat bij de grote jongens Dante al aardig ingeburgerd is voor de stage-returns naar ampracks etc.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
10-4-2016 15:04
@JdB: je verhaal klopt, maar dat is net de reden waarom ik het helemaal niet snap van Soundcraft.

Een SI Expression 1 kost ongeveer 2000 EUR. Geen hond die dan 1500 EUR gaat uitgeven aan een DANTE kaart om daar in te schroeven.
Een X32 Compact kost 1900 EUR, 500EUR voor een DANTE kaart staat dan netjes in verhouding met de prijs van de tafel en is zeker het overwegen waard.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)