Forum > Geluid

Mengpaneel gezocht met analoog audiopad, indirekt aangestuurd

(15 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2389
30-3-2016 09:22
Jawel, wat denk je dat bijvoorbeeld de "gain" van je gain knop voor staat? En dat is pas de eerste versterker die het signaal tegen komt shut up :X
It's time to play the music, It's time to light the lights..
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1230
30-3-2016 11:45
Denk bijvoorbeeld maar aan de voorversterkers op de phono en mic ingang van een mixer.
Free beats!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
30-3-2016 14:46
Er zijn erg veel mixers die een VCA gebruiken om het probleem van krakende faders zoveel mogelijk te voorkomen (simpelweg DC signaal afkomstig van faders goed filteren, beide faderbanen uiteraard samenvoegen en je bent al een heel eind). Dat dit ook beste geluidskwaliteit zou geven is echter niet waar. Dat zou namelijk betekenen dat een hele hele hele bak transistoren e.d. (zijnde een VCA) het geluid meer met rust zouden laten dan een weerstandje!

Er zijn ook nog een aantal mixers die niet alleen een VCA gebruiken voor de fader maar ook een IC'tje van (o.a.) Philips om de toonregeling te verzorgen. Mooie van dit ding was dat je met DC signalen de EQ instellingen en gain kon beïnvloeden. Dat dit IC de specs (en klank) had van een natte krant zullen we maar even buiten beschouwing laten. Ik ken eigenlijk geen mixers die gebruik maken van dit soort IC's (die eigenlijk ook ontworpen waren om gebruikt te worden in HiFi minisetjesrommel).

Als je echt bang bent voor signaalverliezen dan lijkt het mij logisch om aan de ingang van de mixer (na een eventuele Op-Amp om signalen naar line niveau te brengen) de signalen zo snel mogelijk met 192k/24b om te zetten naar iets digitaals. Daarna stoeien naar smaak en vlak voor het verlaten van de mixer het signaal (indien gewenst) weer analoog maken (of lekker digitaal naar buiten). Dat heeft tegenwoordig de transparantie van een weerstandje (en dus een heel stuk beter dan een VCA, laat staan dat Philips EQ gedrocht).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
30-3-2016 21:56
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 30-3-2016 22:10
Hallo Joep,

Joepurlings schreef:

Tom, je bent een grapjas.
Hij heeft al een SA 102, wat is dan het verschil met de D&R, op de kleur na?
De Op-Amps op de uitgangen :-)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
30-3-2016 22:00
Hallo Dré,

Dré schreef:

Staalsj schreef:

Ik heb een Revox 279 mengpaneel en volgens mij heeft ie een volledig analoog audiopad wat indirekt aangestuurd wordt.
Is dit een moeilijke manier om een VCA te omschrijven? Zo nee, wat wordt er dan bedoeld met indirect aangestuurd?
Dit bedoelt Kees:

Bij beide Stage Accompany apparaten (PPE2400 en PPE2410) is de gehele signaalweg analoog. De besturing is digitaal. De DAC’s moet je zien als een potmeter die opgebouwd is uit een aantal vaste weerstanden. De aansturing van deze DAC door de processor bepaald de weerstandswaarde die deze “potmeter” aanneemt. Op deze manier worden ook de boost/cut, frequentie, en Q factor ingesteld.

Net even wat anders, dus geen VCA.

(nu begin ik wel te twijfelen of de SA202 een CPU en DAC's aan boord had/heeft, vraag ik even na)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
30-3-2016 22:42
Ik denk dat het hier gaat om zgn digitale potmeters aka programmeerbare weerstanden (Maxim heeft een aantal erg goede exemplaren). Met een beetje slim knoopwerk zet je zo'n ding zo vast aan de uitgang van een rotary encoder (geen d/a converter of microprocessor voor nodig). Geluidstechnisch kan zo'n digitale potmeter overigens niet op tegen een reguliere potmeter (soms zit er kracht in eenvoud ;-).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)