Forum > Geluid

Madi/Dante protocol in de nabije toekomst - Mening gevraagd!

(21 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2389
24-3-2016 10:49

Rdreiers schreef:

De multiverter MVR-64 is een mooie oplossing, laatste prijs die ik vernomen heb is 3000 euro
Onderaan de website staat:
Availability/Pricing

First devices are expected to ship in early march 2016.

Pricing will be EUR 2498.- excl. VAT / USD 2798.-
It's time to play the music, It's time to light the lights..
JdbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2011
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 134
24-3-2016 11:11

Rdreiers schreef:

Madi heeft idd het grote voordeel dat het p2p is, twee kanten insteken, aanzetten en klaar.

Dante heb je dante controller nodig om je routing te maken, voordeel is dan wel weer dat je flexibeler bent.

Ik heb mediornet nog niet gelezen, is gemaakt voor grote afstanden.

Ik zie nog geen echt protocol komen wat allen kan, daarvoor zijn de wensen te divers.
Kennelijk heb je je nog niet zo verdiept in AVB, dat kan p2p, is heel simpel te routen (doet de hardware), kan grote afstanden aan via fiber. En kan audio, video en data (ook dmx) aan zonder de integriteit, synchroniciteit en latency van de AV data aan te tasten.

Rdreiers schreef:

De multiverter MVR-64 is een mooie oplossing, laatste prijs die ik vernomen heb is 3000 euro
Mooi voorbeeld van verdienen van fabrikanten, kastje zelf kost misschien 50 euro, ontwikkelings kosten en winst misschien 1000. De rest betalen we aan fee's oom dit systeem in stand te houden. laugh :D

Rdreiers schreef:

Uiteindelijk zie ik dadelijk wel wat dozen komen waar kaarten inkunnen om protocollen te kunnen omzetten.

Latency zal het onder de streep wel het toverwoord gaan worden.

Als we kijken naar de dlive, s21,m5000 soundcraft vi,pm10 daar is al behoorlijk ruimte om kaarten voor de diverse protocollen te plaatsen.

Qua dante zie je nu dat bv ulxd direct via dante naar soundcraft en yamaha gaat, analoge domein sla gewoon over.

Alle protocollen hebben z'n eigene voor en nadelen, een interface en of kaart zal het toverwoord worden.
Ja, als je er zo over denkt dan blijven we met z'n allen sparen voor Dante 2.0 of Madi 2.0.

Een andere keuze is zelf bewust omgaan met de keuzes die je hebt en naar een open systeem gaan waar mogelijk. Ethernet zelf is daar een bewijs van hoe snel een open systeem kan groeien, ook bv Linux in de serverwereld.

Dat fabrikanten ook met deze optie rekening houden zie je aan het meedoen met verschillende Alliances. Eigen protocollen lijken zich ook steeds verder richting van AVB te ontwikkelen. Handig als je later wel mee gaat doen met de standaard en tot die tijd je klanten in de boeien houdt. shut up :X
De stemming kleurt de weergave ...
JdbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2011
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 134
24-3-2016 11:20

Tom schreef:

Ik ben met je eens dat het belachelijk is dat er één systeem komt waar iedereen op moet werken en dat het ook geld kost,
maar is dat wel zo raar?

Jij hebt toch ook Windows of een Apple basis op je pc?
In de ideale wereld zou het inderdaad mooi zijn als het open source is, waar iedereen zijn dingetjes bij kan maken.
We hebben het hier over een (open) transport systeem, ethernet werkt toch evengoed voor Apple als Microsoft?

Het gaat niet over hoe je AV data verkrijgt en bewerkt, maar hoe je het simpel transporteert. Het is toch van de zotte dat twee converters meer kosten in sommige gevallen als de apparaten die daadwerkelijk wat met die AV data doen.
De stemming kleurt de weergave ...
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2389
24-3-2016 12:03

Jdb schreef:

Mooi voorbeeld van verdienen van fabrikanten, kastje zelf kost misschien 50 euro, ontwikkelings kosten en winst misschien 1000.
Met zoveel connectoren, dubbele PSU etc zal het wel iets meer dan € 50 zijn vrees ik, zeker in het begin met de beperkte oplage. Maar als ik zie dat de dante insteekkaart van behringer consumentenprijs €522 (€431 ex btw) kost, en er tussen fabriek en shop ca een factor 3 a 4 zit (lichtgewicht product, weinig verzendkosten, weinig opslagkosten). Met factor 3 blijft er ca €143 over aan fabricage en licentie kosten. Veel voor een kaartje dat productietechnisch idd ca €15 zal kosten, maar op een grote soundcraft, ssl of digico zou dat toch geen probleem mogen zijn lijkt me?
It's time to play the music, It's time to light the lights..
JdbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2011
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 134
24-3-2016 12:26

Big bang schreef:

Jdb schreef:

Mooi voorbeeld van verdienen van fabrikanten, kastje zelf kost misschien 50 euro, ontwikkelings kosten en winst misschien 1000.
Met zoveel connectoren, dubbele PSU etc zal het wel iets meer dan € 50 zijn vrees ik, zeker in het begin met de beperkte oplage. Maar als ik zie dat de dante insteekkaart van behringer consumentenprijs €522 (€431 ex btw) kost, en er tussen fabriek en shop ca een factor 3 a 4 zit (lichtgewicht product, weinig verzendkosten, weinig opslagkosten). Met factor 3 blijft er ca €143 over aan fabricage en licentie kosten. Veel voor een kaartje dat productietechnisch idd ca €15 zal kosten, maar op een grote soundcraft, ssl of digico zou dat toch geen probleem mogen zijn lijkt me?
Ja wel, dat is nou precies het probleem, want als je er zo over denkt dan zit zoals nu in alle apparatuur verschillenden protocollen met dito insteekkaarten met meerdere backbone's naast elkaar van analoog koper naar digitaal koper en fiber, met experts die kennis hebben om die protocollen en converters ook nog eens probleemloos te laten samenwerken. En dan met billen samengeknepen zitten of niet een of andere mongool met een ondoordachte handeling het hele netwerk laat instorten.

Het begint allemaal met: dat het toch niet zo'n probleem zal zijn.

De meeste ongelukken ontstaan niet door één fout, maar door een samenloop van teveel kleine foutjes.
De stemming kleurt de weergave ...
StinosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-2-2010
Laatste: 10-5-2016
Berichten: 234
30-3-2016 12:42
Heren!

Dank voor jullie reactie, Ik merk al dat dit een leuke discussie op wekt.

Even over Madi/Dante hedendaags. Ik wil voor mijzelf even de grootste nadelen voor beide systemen op een rijtje hebben.
Na aanleiding van deze ''nadelen'' wil ik gaan kijken wat er daadwerkelijk voor nodig is om een goed systeem te krijgen.

Graag weer jullie mening over de huidige situatie van de 2 protocollen.

Groeten,

Stijn
TLS-Productions
BomdesStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2011
Laatste: 5-7-2020
Berichten: 1331
2-4-2016 14:06
Over het Behringer kaartje: wat ik daar vooral sterk aan vind is dat Behringer er in slaagt zo een kaartje te maken met een retail van +-500 EUR, en Soundcraft zijn kaartje voor de SI reeks het driedubbel moest kosten.
Nog gekker: de Dante kaart voor de VI reeks is 300EUR goedkoper.

Op beide kaarten zit gewoon dezelfde module van DANTE zelf, dus waarom er zo een mega prijsverschil is is blijft mij een raadsel
JdbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2011
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 134
2-4-2016 19:03
Mij niet!
De stemming kleurt de weergave ...
StinosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-2-2010
Laatste: 10-5-2016
Berichten: 234
6-4-2016 09:47

Jdb schreef:

Mij niet!
Zou je dit nader kunnen toelichten?

Groet! Stijn
TLS-Productions
JdbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2011
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 134
6-4-2016 12:07

Stinos schreef:

Jdb schreef:

Mij niet!
Zou je dit nader kunnen toelichten?

Groet! Stijn

Als je eenmaal een bepaald apparaat hebt gekocht dan is er voor apparaat specifieke accessoires niet echt een prijsmechanisme dat bepaald wordt door concurrentieverhoudingen, je kan namelijk meestal niet bij een andere leverancier shoppen.
Een leverancier kan dan min of meer willekeurig zijn vraagprijs bepalen zolang die maar hoger is dan de kostprijs. En kan zo zijn winst op een apparaat verhogen waarbij het op het eerste gezicht toch een voordelig keuze lijkt. Vergelijk het met de printermarkt, deze apparaten zijn erg concurrerend geprijsd, accessoires en inkt daarentegen zijn relatief (erg) prijzig.

Eenmaal gekozen voor een systeem ben je voor de rest aan de goden overgeleverd! sad :(

Vreemd is wel dat Soundcraft voor zo'n vi module in verhouding tot het basisapparaat eigenlijk makkelijk 300 meer had kunnen vragen voor die module, maar niet verder vertellen dat zou slapende honden onnodig wakker maken wink ;)
De stemming kleurt de weergave ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)