Forum > Geluid

Wat is het volgende onderdeel/accessoire van een platenspeler?

(17 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-5-2024
Berichten: 9469
25-3-2016 14:17
Hangt van de aard van de vervuiling af.
zit het vast of is het stof.
Stof heb je allerlei prima borstels voor,
wel antistatisch nemen.

Zelf heb ik nog liggen deze in een wat oudere uitvoering. Maar die blijf je schoonmaken.
En ik heb hier zelfs nog een oude Panasonic platen borstelstofzuiger in een.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1230
25-3-2016 14:26

Dré schreef:

Af en toe schoonmaken met een goede borstel en verder vooral van afblijven! Wassen is alleen een optie voor zwaar verontreinigd vinyl. Gebruik in dat geval handwarm water (liefst aqua castrata) met daarin per liter ongeveer een drupje afwasmiddel.
Ik ken verschillende mensen die ook wel een scheut azijn in hun water doen in plaats van afwasmiddel.
Free beats!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 13458
25-3-2016 14:37
Ik heb in een vorig DJ leven (DJ in de tijd dat je er nog amper van kon rondkomen) vaak de spiegels naast de dansvloer moeten doen (schijnt in veel tenten taak van de DJ te zijn) en deed dat, op advies van een uiterst ervaren schoonmaakdame, om en om met azijn en afwasmiddel (dus de ene keer azijn, de andere keer afwasmiddel). De gedachte erachter was dat het ene het residue van het andere kan verwijderen.

Daarbij viel het me op dat water met azijn nog een behoorlijke oppervlaktespanning heeft (ja, je leert nog wat terwijl je met een kritisch oog spiegels lapt) terwijl water met een beetje afwasmiddel dat absoluut niet meer heeft. Water met oppervlaktespanning is niet zo'n probleem bij het lappen (hooguit bij het zemen). Voor het reinigen van vinyl (waar je in de groeven wilt komen) is het echter een dikke no-no. Ik zou het dus op gedestilleerd water houden met een drupje afwasmiddel.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
25-3-2016 16:17

Dré schreef:

Ik heb in een vorig DJ leven (DJ in de tijd dat je er nog amper van kon rondkomen) vaak de spiegels naast de dansvloer moeten doen (schijnt in veel tenten taak van de DJ te zijn)
Dan had jij nog heel veel geluk, ik heb in een tent gedraaid waar de dj de toiletten moest schoonmaken shut up :X Waarschijnlijk om sterallures te voorkomen ofzo. Het enige wat ik tegenwoordig nog opruim zijn mijn eigen spullen, en dan krijg ik nog een stuk beter betaald ook wink ;)
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-5-2024
Berichten: 9469
25-3-2016 18:29
Wij moesten altijd de hele tent aanvegen.
En let wel dat was in de tijd dat men alles op de grond gooide,
peuken, glazen, aanstekers, tampons, slipjes, en zelfs geld laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Dj-olivierStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-6-2011
Laatste: 12-12-2016
Berichten: 110
25-3-2016 22:02
bedabkt voor het meedenken iedereen. Op het moment heb ik een aantal platen die erg knetteren en een static brush niet werkt... Het kan natuurlijk dat de groeven slecht zijn maar om dat uit te sluiten zou ik de platen goed schoon willen maken. Dus met het handje met gedestilleerd water is een optie?
Niet geschoten is altijd mis! (Zoals mijn collega dat altijd zo mooi zegt!)
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
26-3-2016 12:59
Hallo,

Dj-olivier schreef:

bedabkt voor het meedenken iedereen. Op het moment heb ik een aantal platen die erg knetteren en een static brush niet werkt... Het kan natuurlijk dat de groeven slecht zijn maar om dat uit te sluiten zou ik de platen goed schoon willen maken. Dus met het handje met gedestilleerd water is een optie?
Ja, met een klein drupje afwasmiddel. Gedemineraliseerd water is overigens ook goed.
Raadzaam is om het proces van het schoonmaken en drogen in de badkamer (plaats in het huis waar het minste stof dwarrelt) te doen.
Je kan ze laten drogen rechtop in bijvoorbeeld een Ikea afdruiprekje.

https://www.ikea.com/PIAimages/0379118_PH034322_S3.JPG

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
29-3-2016 16:39

Tom schreef:

Wij moesten altijd de hele tent aanvegen.
En let wel dat was in de tijd dat men alles op de grond gooide,
peuken, glazen, aanstekers, tampons, slipjes, en zelfs geld laugh :D
Jaaaa dat was wél leuk: vooral rond de gokkasten... pieken en knaken zoekenlaugh :D
Maar in die tijd kreeg ik ook nog wel eens 10 of 25 gulden ( of soms meer!!) om maar een verzoekje te draaien laugh :D laugh :D
Was ook wel een foute tent hoor, in die tijd draaide die tent tussen 01 en 05u volle bak.
En het reeds aangeschoten wild wat daar kwam had best wat knaken uit legale, maar zeker ook uit veel minder legale activiteiten ( koppelbazen enzo)
Patsers die graag lieten zien dat ze een pak papier uit de zak toverden shut up :X
Alles komt goed....

Terug naar forum Reageer (zonder quote)