Forum > Geluid

Dateq LPM 7.2

(7 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
kj_dunninkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-12-2015
Laatste: 6-3-2016
Berichten: 4
29-12-2015 19:55
Hallo iedereen, ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag of eigenaardigheid die ik met jullie wil delen.

Ik heb hier thuis een radiostudio waar al een tijdje een Dateq LPM 7.2 ligt. In de bijna twee jaar dat deze hier ligt nog nooit spijt gehad van mijn aankoop. Dikke degelijke mengtafel zonder al te veel poespas die prima voldoet aan mijn eisen.

Nu heeft alles zijn eind en zat ik al eens te kijken naar reserve onderdelen. Tot deze week een ( in mijn ogen ) geschikte donortafel voorbij kwam in een appgroep waar ik in zit. Deze tafel heeft onder andere 3 nieuwe faders en een defecte trafo. Daarnaast is de frontplaat ook mooier dan mijn huidige tafel.

De donor zat bij aankoop in een flightcase. Ik merkte bij de verkoper wel enig verschil met mijn eigen, zo voelden de potmeters van de donor meer aan als die van een 7.3 of Styx. Wat nu blijkt is dat niet alleen het gevoel van de potmeters anders is, het gehele binnenwerk is anders! En dat terwijl het toch echt een 7.2 is. Wat ik nu denk is dat er twee types 7.2 in omloop zijn?

Verschillen:
Aansluitingen anders van plaats op achterzijde.
RCA aansluitingen zijn in kleur aangegeven bij de donor, bij m'n eigen zijn ze allemaal zwart.
Andere faders.
Andere aansluiting ter bevordering faderstart. Donor heeft mini-jack, huidige tafel DIN.
Donor beschikt over 19" rack gaten in tegenstelling tot m'n eigen tafel.
Bij de donor zijn RCA aansluitingen aan het PCB gesoldeerd, huidige tafel heeft losse aansluitingen met een bandkabel naar het PCB lopen.
Huidige tafel heeft een verbinding tussen alle modulaire kaarten d.m.v. een PCB wat hierop klikt, donor tafel heeft alles met bandkabel verbonden.

Ik ben dus verbaasd hoe groot het verschil is tussen twee tafels van hetzelfde type en merk... Iemand met een verklaring hiervoor?

Op dit moment zit ik nu met een werkende 7.2 en:
-of een berg onderdelen en nette behuizing
-of een nette LPM7.2 met defecte voeding
Nu neig ik zelf naar de laatste optie omdat ik met de onderdelen uit de donor weinig kan in mijn huidge mengpaneel. Om de LPM werkend te krijgen ben ik op zoek naar een transformator die mijn Dateq kan voeden met 6.5V 16V en 2x18V AC bij 220VAC in. Iemand die hier een adres voor heeft? Transformator is zeker het probleem, deze laat onbelast mijn zekering van 6A flipperen...

Alvast bedankt voor de suggesties en antwoorden! Foto donor tafel: myalbum.com/album/VZkYkXmFTM6C
Liever volgas, dan half gebakken!
VrijeVogelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-12-2013
Laatste: 13-1-2022
Berichten: 279
29-12-2015 21:21
Dateq heeft goede service dienst
Gr Evert M
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 9469
30-12-2015 08:13
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 30-12-2015 14:39
En er zijn altijd in meerdere types Dateq tafels upgrades geweest.

Waar ik het van weet: De 8 modellen hebben iets van 4 of 5 verschillende generaties......
Dus dat zal bij de 7 me ook niets verbazen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
kj_dunninkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-12-2015
Laatste: 6-3-2016
Berichten: 4
30-12-2015 09:26

Tom schreef:

En er zijn altidj in meerdere types Dateq tafels upgrades geweest.

Waar ik het van weet: De 8 modellen hebben iets van 4 of 5 verschillende generaties......
Dus dat zal bij de 7 me ook niets verbazen.
Dat is niets dan logisch dat er upgrades zijn in diverse types. Maar deze tafel is op frontplaat na inwendig niet te vergelijken.
Liever volgas, dan half gebakken!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
30-12-2015 10:19

kj_dunnink schreef:

Dat is niets dan logisch dat er upgrades zijn in diverse types. Maar deze tafel is op frontplaat na inwendig niet te vergelijken.
Apart dan je er dan voor kiest om ons foto's te tonen van de overeenkomst (buitenkant) in plaats van van de verschillen (binnenkant). Komen die foto's van de verschillen nog of vind je dat niet relevant?

Overigens had de meest recente 7.2 rechthoekige PFL buttons (in plaats van ronde zoals op beide 7.2's in de foto's). DIN voor faderstart is echt, echt lang geleden (25+ jaar zo uit het hoofd).

Trafo kun je waarschijnlijk gewoon nog bij Dateq bestellen (of zelf samenstellen uit 2 losse ringkerntrafo's (plek zat)).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 9-5-2024
Berichten: 1230
30-12-2015 10:54
Het is dan ook twee keer dezelfde mixer. Zonder foto van de andere word het wel heel lastig om verschillen te ontdekken, zowel van binnen als van buiten...
Free beats!
kj_dunninkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-12-2015
Laatste: 6-3-2016
Berichten: 4
30-12-2015 18:09
Ik zal zo even wat foto's van de binnenzijde maken. Ben aardig enthousiast geweest met demonteren en heb van te voren geen foto's gemaakt.

Hierbij een aantal foto's van de binnenzijde van beide tafels. De donor is op de foto gedeeltelijk gedemonteerd maar op de gedemonteerde achterzijde is duidelijk een verschil te zien met de achterzijde van mijn huidige mengpaneel.
myalbum.com/album/7dEl6vQXvEvx
Liever volgas, dan half gebakken!
kj_dunninkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-12-2015
Laatste: 6-3-2016
Berichten: 4
30-12-2015 18:27

Dré schreef:

kj_dunnink schreef:

Dat is niets dan logisch dat er upgrades zijn in diverse types. Maar deze tafel is op frontplaat na inwendig niet te vergelijken.
Apart dan je er dan voor kiest om ons foto's te tonen van de overeenkomst (buitenkant) in plaats van van de verschillen (binnenkant). Komen die foto's van de verschillen nog of vind je dat niet relevant?

Overigens had de meest recente 7.2 rechthoekige PFL buttons (in plaats van ronde zoals op beide 7.2's in de foto's). DIN voor faderstart is echt, echt lang geleden (25+ jaar zo uit het hoofd).

Trafo kun je waarschijnlijk gewoon nog bij Dateq bestellen (of zelf samenstellen uit 2 losse ringkerntrafo's (plek zat)).
Ik ga inderdaad even contact opnemen met Dateq over een trafo. Dat de tafel erg oud is was mij al duidelijk. Ik heb inmiddels foto's geplaatst van de tafels.
Liever volgas, dan half gebakken!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)