Forum > Algemeen Forum

Het bouwen van een case

(3446 reacties. Pagina 335 van 345)
Moderator(s): Dré
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
26-8-2015 11:57
Aan de achterkant heb je niet veel lijm nodig. Het hoeft niks te houden, want er zijn geen vingertjes die eraan gaan plukken.
Bij mijn eigen topkasten heb ik het schuim gewoon los achter het rooster kunnen stoppen. Zit al jaren prima zonder te lijmen.
Indien je in jouw geval wel lijm moet gebruiken, zou ik voor een transparante lijm kiezen en er vooral niet te veel van gebruiken. Schuim hoeft maar net op z'n plek gehouden te worden.
Lost in Music
SubsystemStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2004
Laatste: 24-9-2023
Berichten: 317
26-8-2015 13:53
Inderdaad bij topkasten maakt het niet uit.
Enkel voor de (frontloaded) subs lijkt het me beter dat het schuim strak tegen de rooster hangt, anders kan het al eens gaan wapperen tegen de speaker op.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 16-6-2024
Berichten: 13459
26-8-2015 15:03

Subsystem schreef:

Welke lijm is het beste om speakerschuim achter een grille te bevestigen, moet dus maw geen zichtbare sporen achterlaten?
Volgens mij gebruik je in dat geval geen lijm maar kunststof nieten (soort van dopjes) om het schuim tegen het rooster te houden. Het zgn wapperen is niet zo'n probleem zolang het niet tegen de konus aan kan komen (de geluidsproductie van het wapperen komt in de verste verte niet in de buurt van dat van de luidspreker zelf).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JeroenzelleStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-4-2003
Laatste: 11-9-2016
Berichten: 62
31-8-2015 14:12

Malle Pietje schreef:

zeer netjes inderdaad!
Maar dat dj meubeltje had je niet meer nodig...stond toch te koop laatst?
Dat dj truss meubel inderdaad, maar dat was puur voor spullen op te leggen. Inmiddels heb ik 2 stevige houten tafels met stalen onderframe, icm met wit stretchdoek en rgb led bars is dat stuk mooier happy :)

Heb verder nog 4 prefab flightcases nieuw gekocht, deze ben ik nu aan het ombouwen:
- Belettering erop (de flightcases staan soms in het zicht, is netter en professioneler)
- Andere balhoeken erop (ze zijn nu niet stapelbaar)
- In sommige flightcases een aantal verplaatsbare schotten gemaakt, bv voor kabels en props

3 van de 4 kisten bestickerd:
farm6.staticflickr.com/5698/21031744535_52a98285db_b.jpg

Tussenschotten:
farm1.staticflickr.com/697/21005524016_ff043ab13b_b.jpg
MarijnStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 4-9-2018
Berichten: 801
7-12-2015 10:23

CyberDance schreef:

Hierbij nog de beloofde foto's van het schuifmechanisme van het deurtje van de sliding racks en het resultaat:
Mooi! Is het de bedoeling dat die M32R nog in een stolpcase komt? Heb je daar ook een foto misschien een foto van?
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
7-12-2015 22:16
De M32's zitten in een soortvan "openklap case" waar het binnenrack op zijn achterkant in gaat. Dat maakt het makkelijk vervoeren en als hij in gebruik is heb je geen lompe kist meer eromheen maar wel de voordelen van doghouse etc.

https://img.cyberdance.nl/cases/th_m32r.jpg
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
MarijnStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 4-9-2018
Berichten: 801
8-12-2015 12:15

CyberDance schreef:

De M32's zitten in een soortvan "openklap case" waar het binnenrack op zijn achterkant in gaat. Dat maakt het makkelijk vervoeren en als hij in gebruik is heb je geen lompe kist meer eromheen maar wel de voordelen van doghouse etc.

https://img.cyberdance.nl/cases/th_m32r.jpg
Mooi, ik heb je even een berichtje gestuurd!

Btw. Welke machines gebruik je allemaal? Handverstekzaag of machine? Om platen te zagen een cirkelzaag met geleider?
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
8-12-2015 18:15

Marijn schreef:

Btw. Welke machines gebruik je allemaal? Handverstekzaag of machine? Om platen te zagen een cirkelzaag met geleider?
Om platen te zagen heb ik een wandzaag. Voor het (verstek)zagen van de profielen of kleine latjes/plankjes etc een elektrische afkortzaag.

Daarnaast nog een assortiment Festool machines: Cirkelzaag met geleiders (voor wat niet kan of niet handig is met de wandzaag), bovenfrees, schuurmachine, stofzuiger, decoupeerzaag en diverse accutollen/boormachines.

Op luchtdruk wat popnageltangen, tacker, boormachine, standaard spuitpistool voor de leyland verf (standaard zwart voor binnenwerkjes etc) en een spuitpistool met drukvat voor warnex (al dan niet spetterlak).

Kortom eigenlijk alles wel om een beetje door te kunnen bouwen.

Fotootje:
https://img.cyberdance.nl/cases/th_ladecase_1.png

Bouwen doe ik bewust niet in de reguliere opslag en eigenlijk doe ik er de laatste tijd te weinig mee (iets met tijd), maar het is wel fijn om te kunnen maken wat ik in mijn hoofd heb / wanneer ik het wil en gewoon de deur dicht te kunnen doen als ik het genoeg vind razz :p .
Blijft ook een stukje hobby aangezien die van licht & geluid ietwat uit de hand gelopen is ashamed :$ .
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
MarijnStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 4-9-2018
Berichten: 801
8-12-2015 18:57
Top, bedankt voor je uitgebreide reactie!

Ik maak niet zoveel kistjes, maar wil er wel meer gaan maken. één van de vereisten lijkt me dus wel voorlopig een Cirkelzaag met geleider en een zaag om de profielen in verstek te kunnen zagen. Popnagels kunnen nog met de hand voorlopig denk ik.

Iemand ideeën en of tips welke toestellen (die nu op de markt zijn) prima hiervoor zijn?
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 22-1-2024
Berichten: 2419
8-12-2015 23:58
Houd er rekening mee dat de kwaliteit van gereedschap er in verschillende gradaties is, variërend van "lukt wonder boven wonder met dat prul" tot het neusje van de zalm. Het neusje van de zalm zul je niet direct nodig hebben maar wil je iets fatsoenlijk bruikbaars, dan ben je daar toch wel wat geld aan kwijt.

Het op maat zagen van platen bijvoorbeeld: een Festool cirkelzaag met geleider werkt voor cirkelzaagbegrippen als een trein, maar om seriematig platen op maat te maken blijft het behelpen. Ik heb in de begintijd alle denkbare Festool hulpstukken gehad van een zwaaihaak, MFT tafel met aanslag tot parallelaanslagen voor de geleiderails aan toe, maar dat komt nog niet in de buurt van een fatsoenlijke instap formaatzaag. In die tijd ook 2 zaagtafels gehad waarvan de laatste ook een Festool was, maar ook die was leuk voor kleiner werk, niet voor het zagen van platen. Vooral in de haaksheid en het ontbreken van voorritszaag om splintervrij te werken merk je dat. Een tweedehands Robland E300 formaatzaag kost pakweg € 2500 en daarnaast ook een boel ruimte. De vraag is dan of je dat zaagwerk wel zelf moet willen doen of niet beter op maat kunt bestellen. Ik ben er zelf een paar weken geleden nog mee bezig geweest: Nieuw speelgoed. Met die machine valt er eigenlijk weinig meer te wensen op technisch gebied, de volgende stap wordt verder automatiseren.

Plaatmateriaal goed zagen vraagt om een relatief grote investering, alu zagen valt best mee. Belangrijk is een goed zaagblad met 5 graden negatieve tandhoek en smeren met daarvoor bestemd smeermiddel. Voor de lichte profielen die voor flightcases gebruikt worden kun je met een instap afkortzaag ook al uit de voeten. Een instap pneumatische popnageltang koop je voor pakweg € 100 en geeft een hoop plezier. Ook daar kun je het weer duur mee maken, maar in de basis kun je een grote stap zetten met € 100. De € 500 die een professionele tang extra kost geeft een hoop gemak bij dagelijks gebruik, maar levert verhoudingsgewijs minder op dan de eerste € 100.

Eigenlijk dus vooral afwegen of je zelf uberhaupt plaatmateriaal wilt gaan zagen en verder ben je met een paar honderd euro voor een pneumatische popnageltang en alu afkortzaag al een heel eind. Uitsparingen zagen kan voorlopig met een decoupeerzaag, evt later met een bovenfrees. Daarna kun je gaandeweg kijken wat je mist en welk gereedschap beter kan.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers

Terug naar forum Reageer (zonder quote)