Forum > Algemeen Forum

Annulatie kosten

(30 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2389
23-9-2015 06:49

Malle Pietje schreef:

Daarna maak je een afspraak en is ondertussen de hele situatie al iets bekoeld, en is er misschien wel een inhaaldatum mogelijk.
Maar hou het netjes, en hou de eer aan je zelf. DAN komen klanten terug.
Lukt dat niet, moet je gewoon je pech nemen. Niet aandringen, blijven glimlachen en niet wakker van liggen!!!

Meerdere keren dergelijke gevallen gehad, en altijd netjes opgelost:
Een bruiloft die kort vtv wordt afgezegd door bonje tussen hem en haar = eigen schuld; dus betalen sneaky :V
Ernstig ziek ( kanker meegemaakt bij klant) bruiloft ging een jaar later alsnog door.
Zelf in ziekenhuis: collega's inzetten. e.d. (en evt duurder uit zijn, is dan ook pech!)
Tja...zo werkt het mannen wink ;)
Ondernemersrisico noemen ze dat. De prijs die je betaald om eigen baas te mogen zijn.
Overigens werkt dat natuurlijk twee kanten op. Als je eens een flinke meevaller hebt mag je die ook houden. wink ;)
It's time to play the music, It's time to light the lights..
JakeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2012
Laatste: 6-1-2019
Berichten: 605
23-9-2015 08:01

Dj-bart schreef:

Ik zou ze een nette mail sturen waarin je uitlegt dat het normaal xxx kost om te annuleren, maar dat dit zo'n vervelende situatie is dat je niets in rekening brengt en ze heel veel sterkte in deze moeilijke periode wenst.
Dat was ik dus ook van plan, ik moet er deels van leven maar die ene keer maakt me nu ook niet armer.
Volgens mij is de opdrachtgever wel eerlijk, maar eerder dit jaar had ik hetzelfde voor, annulatie wegens sterfgeval vader en ook toen rekende,
ik geen kosten aan, maar op zijn facebook las ik niets over een sterfgeval maar hij bleef wel goed posten over zijn huwelijk (dom dom dom)
De feestzaal was maar 7km rijden dus ik op de dag van het feest een kijkje gaan nemen, en ja hoor daar stond een andere dj, achteraf zei hij dat hij 3x goedkoper was, triestig om dan te annuleren met de reden "mijn vader is gestorven"

Vorig jaar belde een ander koppel het feest af omdat de bruid haar ouders uit elkaar zijn gegaan, toen heb ik ook niets in rekening gebracht,
Dit jaar hadden ze mij terug geboekt, super feest gehad en de klant zei goede reclame te maken.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2052
23-9-2015 08:52

Dj-bart schreef:

Werkelijk mensen gaan controleren in deze periode?
Mensen doen werkelijk de gekste dingen om onder een contract of afspraak uit te komen hoor!
Vooral via internet/facebook/marktplaats.
Zie ook treffend voorbeeld van de TS.
Op internet zijn overlijdens trouwens wel na te zoeken.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
23-9-2015 09:14
Overlijdingen worden altijd in de krant van de desbetreffende gemeente gepubliceerd.

Een overlijding is overmacht, en daar kunnen beide partijen niets aan doen.
in elk fatsoenlijk contrakt staat ook zoiets als "behoudens overmacht, ....."

Mocht de persoon toch nog leven shocked 8O
Dan kan je je afvragen of je übrehaubt nog wel iets met zulke mensen te maken wilt hebben en je er nog geld vandaan kan/wilt krijgen.
Ze gaan immer over lijken.

Ook ik heb wel een paar keer zo'n afbericht gehad.
De ervaring leert, dat als je daar netjes mee omgaat, dat ze vanzelf terug komen.
Ik zou zelf er nog een condoleance kaart naar toe sturen.
Dat word zeer op prijs gesteld.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
23-9-2015 09:16

Greendiek schreef:

Mocht je twijfelen aan de echtheid van het berichtje over het overlijden (ik ga altijd uit van de eerlijkheid van de mens, maar mensen verzinnen soms de gekste dingen) dan zou je eventueel ook nog om een overlijdenskaart kunnen vragen, en als die binnen is alsnog het volledige bedrag kwijt kunnen schelden.
Ik was nog aan het twijfelen om dit bij mijn reactie te zetten. Je kunt natuurlijk vragen om een overlijdenskaartje, maar dan onder het mom van oprechte interesse, je zegt natuurlijk niet dat je ze even wilt controleren. Ik heb in mijn algemene voorwaarden overigens ook een artikel over overmacht opgenomen, waarin deze situatie expliciet vermeld is.

Ik heb het echter ook weleens meegemaakt dat een klant annuleerde op de dag dat ze eigenlijk 50% annuleringskosten in plaats van 25% moesten betalen. Dat wist de klant blijkbaar maar al te goed, want ze stuurde "ik had nog geen reactie gehad op de mail die ik vorige week gestuurd had, is die wel aangekomen" sneaky :V Dus ik vragen naar de reden, maar die wilde ze niet geven. Tja, dan kan ik ook niet bepalen of het overmacht is natuurlijk...

Maar goed, ik dus maar 25% gerekend, zo moeilijk ben ik nou ook weer niet. Gaat ze zitten zeiken over de BTW, want de dienst was toch niet geleverd. Ik vond dat ze wel een punt had, dus ik de belastingdienst gebeld, maar helaas ik moest toch BTW rekenen.

Ik had dus minder annuleringskosten berekend dan in de voorwaarden vermeld was en alle moeite gedaan om te kijken of ik de BTW kon laten vervallen, dus naar mijn mening heb ik het netjes opgelost. Zeker omdat de klant geen reden wilde geven. Maar de klant dacht daar helaas anders over en heeft een negatieve review achtergelaten op een bekende trouwsite...
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2052
23-9-2015 09:21

Tom schreef:

Overlijdingen worden altijd in de krant van de desbetreffende gemeente gepubliceerd.
Zeker niet altijd! Er is hier geen gemeentekrant, het lokale blaadje publiceert geen overlijdens en de provinciale krant publiceert alleen als je daarvoor betaald!

Mijn idee, gewoon condoleance sturen en aanbieden het aanbod te laten staan tot een moment dat het hen wel past.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
StienoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2008
Laatste: 31-8-2020
Berichten: 214
23-9-2015 09:21
Ook al zou iemand met een smoesje onder een opdracht uit willen komen, ik zou daar niets mee doen. Het scheelt je op een compleet werkleven nauwelijks geld en als je daar de sherlock uit gaat hangen levert dat met name stress en frustratie op.

30 mei had ik een feest in Noordwijk , de ochtend van de 29e kreeg ik een kort smsje "mijn vader is overleden, we lassen alles af"
Pas 4 dagen later kwam er (uiteraard wel na begrip van mijn kant) de vraag of het feest verzet kon worden. Die mensen zitten dan in een rollercoaster, dan sta je niet stil bij de dj van je feestje! Afgelopen zaterdag was de ontzettend gezellige herkansing, zonder meerprijs, en ik moet zeggen, het geeft een goed gevoel om zo te handelen. Ik denk dan in eerste instantie ook heus "ik heb wel kosten gemaakt , gaat het nog wel door, wat doe ik met afzeggen van personeel, ik heb andere mensen "nee " verkocht voor deze datum.. maar So what? , we zitten in de business van de dienstverlening. We brengen plezier en vertier , begrip, incasseringsvermogen en flexibiliteit zijn dan een must!
Ik repareer licht- en geluidsapparatuur op no cure no pay basis!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
23-9-2015 09:25
Buiten overmacht is de meest voorkomende reden dat men een boeking annuleert is geldgebrek.
Men kon het ergens anders goedkoper krijgen.
Het word er zelden eerlijk bij gezegd, vaak uit schaamte.

Ik heb ook wel eens bij een bruiloft gezegd: betaal me nu maar de helft, en zodra het kan, de rest.
Want we laten jullie feest niet mis gaan omdat je het even niet hebt.
En daar heb ik meerdere leuke reacties in de vorm van boekingen op gehad van die zelfde klant zijn kennissenkring.

Het vergt wel enige mensen kennis om zulke beslissingen te nemen, men kan er ook misbruik van maken uiteraard.

Enne nog een annekdote dan:
Ook een keer bruiloft gedraaid welke enkele dagen was verzet na een overlijding van de ceremoniemeester.
Alles en iedereen had het verzet voor het bruidspaar, zaal, catering, artiest, wij, gasten, enz.
Was superfeest geworden met een lach en een traan compleet met een minuut stilte.
Brok in je keel enzovoorts.
Dikke fooi gehad..........En gratis een supergoed gevoel.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
23-9-2015 10:17

Tom schreef:

Ik heb ook wel eens bij een bruiloft gezegd: betaal me nu maar de helft, en zodra het kan, de rest.
Heb ik ook weleens meegemaakt. De klant belde twee weken voor het feest af, zijn bedrijf was failliet dus hij had geen geld meer. Tja, heel vervelend maar niet mijn probleem en geen overmacht dus gewoon annuleringskosten betalen. Oh nee dan laten we het maar gewoon doorgaan... hij zou dan de helft contant betalen en de rest binnen een paar weken na het feest.

Ik kom daar aan, hij komt direct naar me toe, pakt een enorm dik pak geld uit zijn zak en betaalt mij de helft zoals afgesproken (de afspraak was ook dat hij zou betalen bij aankomst). Ik dacht ok, als je zoveel cash geld hebt kun je ook gewoon alles nu betalen maar goed, hij kwam zijn afspraak na dus ik dacht dat het wel goed zou komen. Helaas, de andere helft van mijn geld heb ik nooit meer gezien... bij het incassobureau liepen er al meerdere zaken tegen hem dus een rechtszaak had ook geen zin.

Nog even een tip trouwens, je kunt ook de feestlocatie even bellen om te kijken of het feest bij hun ook is gecanceld. Als dat niet het geval is weet je ook genoeg natuurlijk...
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
BestekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2005
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 281
23-9-2015 10:19
Mocht de persoon toch nog leven shocked 8O
Dan kan je je afvragen of je übrehaubt nog wel iets met zulke mensen te maken wilt hebben en je er nog geld vandaan kan/wilt krijgen.
Ze gaan immer over lijken.
Dat zou ik ook denken, gewoon uitgaan van de eerlijkheid van de klant, mocht achteraf anders blijken jammer maar helaas en tot ziens, bij zo'n mensen bereik je niets uiteindelijk.
Ik zou er geen kosten voor in rekening brengen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)