Forum > Geluid

welke set voor school?

(15 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Bart_sStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2012
Laatste: 3-7-2015
Berichten: 4
2-7-2015 19:09
Beste mede forumers,

Ik ben nieuw hier dus ik stel me eerst even voor: mijn naam is Bart Scheren, 45 jaar en werkzaam als Natuurkunde docent op een school. Hier verzorg ik het geluid/dj voor disco-avonden en allerlei andere activiteiten. Soms in het weekend verzorg ik het geluid op een feestje of bruiloft.

Nu had ik graag jullie mening/input.

Wij hebben enkele jaren geleden voor school 2 actieve luidsprekers aangeschaft: webshop.nedis.nl/nl-nl/audio/dj-entertainment/1114169/pa-sma1502 Bij disco-avonden waar gemiddeld 150 leerlingen komen merken dat we al gauw aan de limiet zitten van deze speakers. Als je er bij staat is het geluid best goed maar enkele meters verder is er niets meer van over en de bas is al helemaal weg. Harder kunnen ze niet want dan begint alles te vervormen. sad :(

Nu zij we op zoek naar een nieuwe of gebruikte set voor in onze kantine voor gemiddeld 150 leerlingen met wat meer power en subwoofers. Van een bekende kunnen we een set LEM pegasus 112 top en 118 subs overkopen. ik lees dat deze vrij hard gaan en dat ook de bas goed doordrukt. Hoe zijn jullie ervaringen met deze set of zijn er nog andere setjes/opties die voldoende power leveren. Ook een DAP clubmate 3 is langsgekomen als optie. Ons budget is ongeveer 1250 euro.

Alvast bedankt voor jullie reacties. wink ;)

Groeten Bart
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 2052
2-7-2015 19:40
Kijk als school sowieso naar nieuw, dan is er tenminste spare te vinden.
Lem bestaat niet meer, dus spares zijn slecht verkrijgbaar.
Een sub-top setje van goede kwaliteit voor 1250 euro wordt lastig, neem aan dat dit ook nog incl BTW is.

Is het een optie nu goede toppen te kopen en volgend jaar subs erbij?
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
StienoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2008
Laatste: 31-8-2020
Berichten: 214
2-7-2015 22:37
Hoi Collega (ik geef ook les op een middelbare school en doe het vergelijkbare (feesten + dj) ook al jaren, techniek en nask overigens)

Mijn ervaring is dat voor een school een simpele , fool proof set, heel veel plezier kan geven. Mits de randvoorwaarden er zijn (alles gelabeld en een goede opbergplaats) is de keuze actief (soundmate) of passief om het even.

Er is echter veel aanbod van kwalitatief goede, wat oudere, zware versterkers - 2e hands. Daarom zou ik een passieve set gaan samenstellen. Ook oudere merkspeakers zijn geen probleem hoor.. heel erg vaak zijn de componenten van merkspeakers nog steeds verkrijgbaar. Over Lem kan ik niet meepraten , maar veel merken gebruiken componenten van bijvoorbeeld 18-sound, die tot op de dag van vandaag verkocht worden. Een moderne vervanger is ook heel erg vaak te vinden. Ik zou me daarom niet direct laten afschrikken om voor een oudere merk set te gaan.
Ik zou , gezien het budget, eens gaan kijken voor een goede 2e hands versterker en 2 stuks dap x-18b subs. Je kunt dan passief draaien (het filter in de subs gebruiken) en bijvoorbeeld voorlopig je huidige topjes gebruiken. Vervolgens kun je op zoek naar 2x dap x12 t. Als de versterker het toe laat (wat betreft vermogen)kun je met een versterker, de 2 subs en 2 topjes aansturen via het filter in de subs. Je hebt dan aanzienlijk meer en beter geluid dan nu. 2e hands is dat binnen het budget realiseerbaar.

Vervolgens kun je met een simple crossover, en een 2e versterker, en nog 2 subs, een set compleet maken die voor een school vrijwel altijd voldoende is. (schoolfeesten met 300 leerlingen is geen enkel probleem) Ik ben via behringer, (nieuw , waardeloos) en master audio(2e hands jarenlang plezier van gehad maar kon geen 2 extra subs vinden..) uiteindelijk hier op uit gekomen en heb deze stappen zelf ook zo doorlopen op mijn vorige school.

De dap x serie heet tegenwoordig dap xt mk2 de onderdelen daarvan zijn verkrijgbaar en zijn met de oudere series uitwisselbaar.

Succes!
Ik repareer licht- en geluidsapparatuur op no cure no pay basis!
AudaxStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-3-2013
Laatste: 8-6-2021
Berichten: 121
2-7-2015 22:40
Met jouw budget kan je geen degelijke 2 topkasten en 2 baskasten kopen.

Ga dan voor twee 15inch toppen van een degelijk merk. JBL/RCF/DbTechnologies/QSC/FBT...

Ga eens luisteren met jouw budget bij een dealer.

Hoeveel wordt het gebruikt ? Anders is huren een mogelijkheid. Met 100 euro / dag kan je wel 2 topkasten en 2 baskasten huren.

Aan jou de keuze.
If you can't beat them join them...
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
3-7-2015 09:24
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 3-7-2015 22:52
Als je budget zo beperkt is, dan kan je niet te veel verwachten.Je kunt dan eigenlijk alleen maar terecht bij b en c merken voor een complete set,
en dan ben je weer precies bij waar je begon, troep die het niet vol houd.
Dus kom je terecht in tweede hands.

Ik zou absoluut geen actieve speakers in een school set voor disco toepassen.
Gaat er ook maar een speakertje of onderdeeltje stuk in een van de speakers, dan heb je gelijk ook aan de hele rest geen moer meer, omdat je geen set hebt.
Ik zou veel liever voor een losse versterker en losse boxen gaan.

Redelijke subs (pas wel op als je met één versterker toe moet, dat het filter er nog in in de luidspreker zit) vind je tweede hands voor ongeveer 200 euro per stuk.
Topjes komen ook rond dat bedrag minimaal.
En dan een lekkere bak van een versterker , met een budget van 400 is wel wat te vinden.
En dan heb je nog een simpele cross over nodig, (€ 50,-)

Zoek het dan in A merken of hele goede b merken,
en kijk voor dat je het aanschaft of er ook nog onderdelen leverbaar zijn; in ieder geval of het merkt nog ondersteund wordt door een importeur sneaky :V

Bedenk wel: wat je ook aanschaft, het gaat nooit hard genoeg op een school, en alles went en ze willen weer harder dus gaat het kapot razz :p

Waar woont je school?
Misschien dat ik nog wel het een en ander voor je heb.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Stefke96Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2011
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 499
3-7-2015 12:57
Zelf jaren ervaring met DAP X-serie, en DVX van db technologies.
Nog nooit problemen gehad, en met een beetje kennis klinkt het zeer aardig.

Natuurlijk kan het niet op tegen topmerken, maar voor het geld krijg je veel terug.
Heb X-serie al aantal jaren, en nog nooit brokken mee gehad.
Bart_sStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2012
Laatste: 3-7-2015
Berichten: 4
3-7-2015 15:01
Beste leden,

Als eerste bedankt voor jullie reacties.

Zoals ik lees gaat jullie voorkeur uit naar een passief systeem i.p.v. een actief systeem.
Ik was ervan uit gegaan dat actief minder sleepwerk is en net zo goed. Het systeem wat wij nu hebben staat al te koop op marktplaats: www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/speakers/m943277640-complete-subwoofer-set.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

Subjes komt bijna geen geluid uit. Mengpaneel helemaal open, versterker om max en nog bijna geen geluid. Ook door de CX3400 crossover in te stellen wordt het niet beter sad :(

@ stieno
Fijn een collega te treffen. Ook ik geef les aan een vmbo school in het vak Natuurkunde. Het mooiste vak dat er is wink ;)
We hebben nu een setje passieve subs staan van DAP a-18b. Deze worden aangestuurd door een Citronic 1000 versterker en een Behringer CX3400 crossover. Op een of andere manier komt hier bijna geen bas geluid uit. We hebben al diverse instellingen geprobeerd, maar helaas.

@ Audax.
Bedankt voor je reactie. Wellicht gaan we eens luisteren bij een dealer.

@Tom
Inderdaad. De leerlingen willens steeds harder. Zoals gezegd hebben wij op dit moment 2 DAP a-18b subjes staan. Deze ooit gekocht via e-bay in Duitsland. Via marktplaats hebben we een paar actieve DAP
Mijn school is trouwens in Heerlen.

Groeten Bart
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
3-7-2015 15:15

bart_s schreef:

Subjes komt bijna geen geluid uit. Mengpaneel helemaal open, versterker om max en nog bijna geen geluid. Ook door de CX3400 crossover in te stellen wordt het niet beter sad :(
Ik heb weleens wat cases gelezen met dezelfde klachten, dat bleek een faseprobleem te zijn... wellicht dat dit bij jou speelt? Anders subjes eens tegen de muur of in een hoek plaatsen? Andere versterker proberen?
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
Bart_sStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2012
Laatste: 3-7-2015
Berichten: 4
3-7-2015 15:36

YourLiVe schreef:

bart_s schreef:

Subjes komt bijna geen geluid uit. Mengpaneel helemaal open, versterker om max en nog bijna geen geluid. Ook door de CX3400 crossover in te stellen wordt het niet beter sad :(
Ik heb weleens wat cases gelezen met dezelfde klachten, dat bleek een faseprobleem te zijn... wellicht dat dit bij jou speelt? Anders subjes eens tegen de muur of in een hoek plaatsen? Andere versterker proberen?
Ik heb de speakers open geschroefd en alles nagekeken. De plus van de speakon gaat via de plus van het filter in de sub woofer naar de plus (rode aansluiting) van de luidspreker.
Via een toongenerator heb ik gecontroleerd of beide speakers in fase staan. Beide gaan nu gelijke tijd naar voren en achteren.

Er zou toch een behoorlijke druk uit moeten komen??? Dit mis ik helemaal
Mc-sjengStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2008
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 276
3-7-2015 15:37
Hoi Bart,

De speakers die jullie hebbn zijn naar mijn mening nog niet zo slecht, wil best een andere versterker (master audio tp1200) met ingebouwde processor en limiter beschikbaar stellen om te kijken of met een andere versterker er meer uit de speakers te halen valt.
De hoorn geladen constructie is normaliter geen slechte kast voor wat grotere ruimtes.

Woon in maastricht, niet al te ver dus. Wil best een middag of avond wat klooien en proberen.

Geef maar een gil.

Groeten Jeroen.
Helaas gaat de cursus omgaan met teleurstellingen door omstandigheden niet door.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)