Forum > Licht

Lichtshow organiseren op je desk

(26 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
MarijnStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 4-9-2018
Berichten: 801
5-4-2015 00:46
Leuk topic! Ik ben ook wel benieuwd hoe anderen hun playbacks opbouwen.
De submaster fader instellen als presetmaster is een goeie, die had ik ook al gevonden en komt vaak van pas! ( voor zaallicht, hazer, werklicht,..) en zo ben je toch geen fader kwijt.

Kleurtjes zet ik meestal onder een fader als que stack, gewoon S en dan pijltjes om kleur te selecteren.
Doen jullie dit ook met posities? Of komen deze meestal in het execute venster?

Wat ik handig vind bij Avolites en nog niet geprobeerd heb op een Chamsys: toestellen selecteren, 5 (sec) en dan de positie indrukken voor een manuele fade time.
Is er een manier dat dit ook werkt op een Chamsys tafel? Ik stel nu meestal per positieve (onder de que) een vaste fade tijd in van enkele seconden, maar die wil je dus niet altijd.
MilanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-11-2014
Laatste: 16-5-2016
Berichten: 1
5-4-2015 02:36
Wat ik handig vind bij Avolites en nog niet geprobeerd heb op een Chamsys: toestellen selecteren, 5 (sec) en dan de positie indrukken voor een manuele fade time.
Is er een manier dat dit ook werkt op een Chamsys tafel? Ik stel nu meestal per positieve (onder de que) een vaste fade tijd in van enkele seconden, maar die wil je dus niet altijd.
Dit is zeker mogelijk, in dit filmpje, wordt heel duidelijk uitgelegd hoe het werkt. Het werkt eigenlijk hetzelfde, alleen heb je meer mogelijkheden dan jij noemt (Ik ken Avo tafels verder niet).

Algemene tip en misschien al wel bekend bij een aantal: de "Chamsys Programmers and Users" groep op facebook. Vragen worden vaak binnen een uur beantwoord en er zitten een aantal mensen in (waaronder de maker van het filmpje) die Chamsys van voor tot achter kennen.
MarijnStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 4-9-2018
Berichten: 801
5-4-2015 12:42
Bedankt!
Die functies ken ik, alleen werken die dus enkel in de programmer.

Als ik op een Avo een show doe werk ik vaak in de programmer, maar als ik deze clear blijft alles op z'n laatste stand staan.
Op een Chamsys maak ik van alle paletten (kleuren,pos,..) QUE's en staat return to defaults aan wat wil zeggen dat de ingebouwde paletten in bv. lay1 uit de programmer worden verwijderd en je dus alles als que moet opslaan als je deze wil laten terugroepen.

Hoe werkt de rest hiermee?
LuckenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-6-2003
Laatste: 8-7-2021
Berichten: 81
6-4-2015 09:54
als je "return to defaults" op no zet, blijft ook alles op de laatste stand staan.
MarijnStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 4-9-2018
Berichten: 801
7-4-2015 20:29
Ja, maar ik vraag me af hoe de andere hiermee werken. Zetten jullie deze aan? Of uit?
LuckenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-6-2003
Laatste: 8-7-2021
Berichten: 81
8-4-2015 07:56
Dat is een persoonlijke keuze. Ik denk dat je meer antwoorden zal krijgen in het ChamSys forum of in de ChamSys Facebook groep.
VieroStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-11-2004
Laatste: 20-4-2024
Berichten: 431
13-4-2015 15:37
Ik gebruik nooit palettes tijdens een live show uit te programmer... Return to defaults op 'yes' en vanuit execute vensters die gekoppeld zijn activeer ik vanalle palettes... Afhankelijk als ik een wing heb of niet staan er ook een hoop effecten in en heb ik dan enkele faders met speed/size masters. Dimmers en dim fx meestal onder 1 fader en dan met de preload Q functie kan je snel wisselen (leve macro's!). Als je de manual eens uitleest vind je ook veel :)
Fun is serious business!
MarijnStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 4-9-2018
Berichten: 801
21-4-2015 13:45
Bedankt!
Op bv. een avolites werkte ik altijd met palletten. Toestellen selecteren en alles selecteren wat je hiervoor wil (kleur, pos,..) en dan staat return to defaults inderdaad uit.

Viero, kan je mij eens snel uitleggen hoe je al je que's overzichtelijk probeert te ordenen?
Stel: je hebt spotten en washen. Maak je gewoon simpele kleuren que's met beide groepen samen, of prog je alles (pos, kleuren, beams,..) per groep apart zodat je deze in je executer ook apart kan bedienen?

Ik ben benieuwd hoe anderen hun tafel zo logisch mogelijk proberen in te delen (en programmeren) bij grote set-ups (festivals, live doeleinden)

Thanks!
VieroStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-11-2004
Laatste: 20-4-2024
Berichten: 431
22-4-2015 19:18
Meestal heb ik gewoon rijen kleuren en rijen gobo's, staan onder elkaar volgens type lamp om snel te kunnen wisselen. Op 1 pagina (of met een execute wing) meestal ook enkele knoppen die naar 1 groot pallet gaan zodat je snel naar 1 beeld kan gaan.

Execute bv:

Col spot
Col wash
Gobo spot
Zoom/iris/... Spot
Zoom/frost...Wash

etc...

Als er teveel parameters zijn splits ik het wat uit. Maar op festivals (niet dat ik rock werchter doe, maar principe is hetzelfde) is het meestal simpel zodat guest operators snel een beeld kunnen maken. Als het te ingewikkeld is valt het niet echt uit te leggen tijdens een change-over :)
Fun is serious business!
MarijnStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 4-9-2018
Berichten: 801
22-4-2015 21:09
Top! Hier ben ik veel mee.
Als je je pos, kleuren, beams.. programmeert, zet je deze dan eerst bij de palletten voor je deze als QUE opslaagt? Of gewoon rechtstreeks in de QUE store?

Bedankt!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)