Forum > Geluid

Reloop RMX-40 linkerkanaal master in stereo werkt niet

(4 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
ShagpruikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-3-2015
Laatste: 4-5-2015
Berichten: 2
18-3-2015 22:17
Hallo,

Ik heb al jaren een Reloop RMX-40 op mijn kamer staan en gebruikt voor draaien op feestjes.
Af en toe kraakte er wel eens een fader maar dit was vaak meteen opgelost door er even doorheen te blazen.

Nu is het zo dat mijn complete linkerkanaal geen geluid meer geeft wanneer ik de mixer in stereo heb staan.
Het maakt niet uit welke line ingang ik gebruik, links blijft geen geluid geven in stereo.
Als ik mijn balance op mijn mengpaneel naar links draai heb ik dus geen geluid en als ik mijn balance naar rechts draai alleen op de rechter speaker.

In mono echter krijg ik wel geluid op beide kanalen.
In mono werkt de balance ook gewoon zoals hij hoort te werken. Naar links draaien geeft alleen het mono geluid op de linker speaker en als ik de balance naar rechts draai heb ik ook alleen rechts geluid.

Wat me wel opviel was dat in mono beide speakers niet zo hard gingen als in stereo die ene rechter speaker. Weet niet of dit al eerder zo was maar het viel me op!

Hierdoor kreeg ik het vermoeden dat het lag aan de switch waarmee ik schakel tussen mono en stereo.
Vandaar dat ik het mengpaneel uit elkaar heb geschroefd en de switch doorgemeten.

De switch zit op 4 punten met zijn metalen omhulsel vast gesoldeerd op de printplaat.
Daarnaast zijn er nog 6 aansluitpunten van de switch die ook vast zitten gesoldeerd op de printplaat.
Dit lijken mij dan de contacten waar het geluidsignaal doorheen gaat om het geluid stereo of mono te maken met de switch.

Nou ben ik opzoek gegaan naar een datasheet om te kijken of wat ik meet ook overeen komt met de datasheet en zo het probleem verder kan oplossen maar die datasheet krijg ik niet gevonden.

Kunnen jullie mij verder helpen??

Alvast bedankt voor de reacties!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
19-3-2015 09:13
Signaal (links en rechts afzonderlijk) zal via weerstandjes binnen moeten komen (aangezien de mono schakelaar uitgangen aan elkaar knoopt). Verder zal de schakelaar links en rechts symmetrisch moeten zijn (en aangezien één kant van je mixer goed werkt zou juist DAT gegeven al voldoende moeten zijn).

Controleer de master fader ook nog even. Kan zo maar zijn dat de connector van de master fader niet goed contact meer maakt. Schroefjes van de complete module even los (natuurljik niet de schroefjes waarmee de fader aan z'n montageplaat zit) en haal de module even uit de mixer, loop de pennetjes na (ook controleren op loszittende pennetje(s)) en plaats de module daarna terug.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ShagpruikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-3-2015
Laatste: 4-5-2015
Berichten: 2
21-3-2015 12:49
Dan zit de fout in de mono/stereo switch denk ik aangezien deze niet symmetrisch is.

Bedankt voor de hulp!
Weer wat geleerd :)
Mark HStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-4-2010
Laatste: 20-3-2024
Berichten: 21
23-3-2015 09:58
Hetzelfde probleem gehad, bij mij was het de balanceknop boven de masterfader.
Een knop die ik amper gebruikte (dat was misschien de reden)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
23-3-2015 13:13
Schakelaartjes komen soms weer tot leven (al dan niet tijdelijk) door ze een aantal keren heen en weer te halen. Idem bij potjes. Natuurlijk daarna sowieso overwegen om het onderdeel in kwestie te vervangen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)