Forum > Geluid

Newbe vraagje, wat voor systeem moet ik nu hebben/nemen?

(17 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Red LancerStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 5-3-2015
Laatste: 11-4-2015
Berichten: 4
5-3-2015 21:48
Eerst even uitleggen wat wij doen, en dan komt er vanzelf uit wat we nodig hebben razz :p

Wij geven (paarden)shows op externe locaties, zowel binnen als buitenlocaties. Om deze paardenshows heen hebben wij uiteraard prachtige muziek gemaakt. Omdat een paardenshow niet te timen is maken we gebruik van verschillende tracks en samples.
Nu gebruiken we een oude laptop en virtualdj-software welke we aansluiten op de beschikbare muziekinstallatie van het evenement. Nu is de mini-jack van de laptop gesneuveld en zijn we weer wat actiever op zoek naar een alternatief, maar ik kan hem niet vinden.

Wat denk ik nog het meest belangrijk is, het moet niet te ingewikkeld zijn, want wij hebben helaas geen vaste geluidsman/vrouw en ik kan ook niet garanderen dat iedereen die met het geluid bezig gaat nu zo handig is... sad :(

- Het moet mogelijk zijn om makkelijk van verschillende tracks te wisselen/faden evt met vaste ingestelde tracks of makkelijk in te stellen/uit te kiezen tijdens de show
- mogelijkheid voor verschillende samples
- liefst met scherm van de track zodat de muziekman/vrouw kan zien wat de status is en dus hierop kan inspelen.

Is er een speciaal paneel hiervoor beschikbaar? Of zitten we vast aan een laptop/tablet? En zo ja, welke software raden jullie dan aan? Zoals aangegeven gebruiken we nu VirtualDJ, simpelweg omdat Mixxx (erg fijn in bediening) niet samengaat met mijn laptop (slecht geluid) enneh... meer heb ik er verder niet gebruikt.

Ik neem aan dat we dan ook met een externe geluidskaart moeten werken (evt bij bestaande antieke laptop) en zo ja, wat raden jullie dan aan. Bij ons gaat het alleen maar om out-put en geen in-put. Ik heb ook al gekeken of er eentje te krijgen is met Jack-aansluiting (omdat het schijnbaar niet standaard is dat de geluidsmannen van de evenementen een mini-jack bij hebben) maar die heb ik nog niet kunnen vinden.
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1230
6-3-2015 05:59
Als de laptop nog betrouwbaar is zou ik die gewoon blijven gebruiken. Als je tevreden bent van je huidige software, zou ik ook die blijven gebruiken. Wel vreemd dat je bij Mixxx geen goed geluid krijgt. Wat versta je trouwens onder "geen goed geluid"?
Mixxx werkt namelijk met nagenoeg elke geluidskaart en ik vind het zelf een prima programma. De enige redenen die ik kan bedenken is dat jouw laptop te oud (niet performant genoeg) is voor Mixxx. Maar dat lijkt me sterk want de andere software draait er blijkbaar wel probleemloos op.
Ofwel heb je de latency voor je geluidskaart verkeerd ingesteld.

Als geluidskaart kun je bijvoorbeeld deze kunnen gebruiken. Plug and play, simpel, draagbaar en niet duur. Gewoon met een cinchkabeltje aanluiten op de ingang van een mengpaneel en je bent vertrokken.
Free beats!
Red LancerStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 5-3-2015
Laatste: 11-4-2015
Berichten: 4
6-3-2015 08:18
Met Mixxx had de output erg veel ruis, begon te kraken bij hoger volume en was erg zacht qua volume (zelfs de installatie kon hem niet voldoende versterken). We hadden eerst het probleem gezocht bij de muziekinstallatie en de aansluitingen, maar nadat we van programma verwisseld waren waren beide problemen weg.

De laptop is vrij oud razz :p geloof een jaartje of 8, maar afgezien van de videokaart functioneert hij nog prima. Aangezien we de omstandigheden niet kunnen controleren werken we liever met een oud beesie, want dan is het niet erg dat hij stof, zand, waterspatten en vrieskou ed meekrijgt...

Moet wel zeggen dat de laptop soms niet handig is, want je kunt maar 1 actie tegelijkertijd doen...

Overigens gaf een ander muziekprogramma al met lichte versterking problemen dus die hebben we niet eens gebruikt op evenementen...
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
6-3-2015 09:53
Ik denk dat de huidige setup met een laptop en virtual dj veruit het handigste werkt. Het zoeken en klaarzetten van een track is veel makkelijker dan met een gewone speler, en het is ook een stuk overzichtelijker.

Je moet alleen wel met een externe geluidskaart gaan werken inderdaad, dat komt de geluidskwaliteit ook vast en zeker ten goede. Ik werk zelf altijd met een dj controller waar al een geluidskaart is ingebouwd, maar vroeger had ik een ESI Maya 44 geluidskaart en dat werkte prima.

Een compactere oplossing zoals deze zou voor jou echter ook wel moeten voldoen. Je hebt dan gewoon cinch (=tulp) uit, daar zou je overal mee terecht moeten kunnen. Als je helemaal op safe wilt spelen koop je ook wat verloopkabeltjes van cinch naar XLR male en van cinch naar jack male.

PS wat bedoel je met "maar 1 actie tegelijkertijd kunnen doen"? Virtual dj biedt 2 spelers, dus je kunt op speler 1 iets afspelen en op speler 2 alvast de volgende track klaarzetten. Als je die echter al van tevoren wilt beluisteren heb je een geluidskaart met 2 uitgangen nodig (dus 4 cinch stekkers), en dan heb je ook 2 kanalen op het mengpaneel nodig.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 9469
6-3-2015 10:58
Zelf heb ik deze geluidskaart van Mix vibes welke je via usb aansluit.
Het is al een oudje, maar zeer betrouwbaar en goed geluid.
Nog steeds te krijgen.
Wordt goed ondersteund door virtual dj, en je kunt precies proggen zoals je het wilt hebben dat VDJ er mee om gaat..

Als ik af en toe lees hoeveel problemen er zijn met al die prachtige externe geluidskaarten, geef mij dan maar zo'n dinosaurus wat altijd werkt.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 1230
6-3-2015 13:32
Diezelfde heb ik ook. Is een kaart van esi. Om de een of andere onverklaarbare reden zorgt die in bepaalde omstandigheden voor conflicten in combinatie met een muis. Verder prima kaartje, je moet echter wel drivers installeren. Voorgaand kaartje is plug & play, heeft een vaste USB kabel (kun je dus niet vergeten) en kost niet veel.
Free beats!
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
6-3-2015 15:32

YourLiVe schreef:

PS wat bedoel je met "maar 1 actie tegelijkertijd kunnen doen"? Virtual dj biedt 2 spelers, dus je kunt op speler 1 iets afspelen en op speler 2 alvast de volgende track klaarzetten.
In VDJ kun je ook 4 of zelfs nóg meer spelers inschakelen.
Ook een mogelijkheid is om jouw nummers onder de sample/loopfunctie te zetten.

Een andere mogelijkheid is een sampler gebruiken, ook daar kun je voldoende nummers in kwijt en met 1 druk op de knop activeren.
Nóg een andere mogelijkheid is een cartwall ( jingleplayer); bijvoorbeeld deze.
Er zijn er een aantal die heel fijn werken; ook op je iPhone of Android toestel.... en dat heeft als voordeel dat je niet eens een lappie nodig hebt!
Ik heb diverse jingle machientjes op telefoons en tablets, ook VDJ en een SP 555 ( zoek maar op wink ;) ).
Als je in de redelijke omgeving woont, wil ik je wel het e.e.a. uitleggen / laten zien.
Moet je wel in je profiel wat invullen, of hier neerpoten.
Je mag me ook bellen of mailen....gegevens staan bij mij wél in profiel wink ;)
Alles komt goed....
Red LancerStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 5-3-2015
Laatste: 11-4-2015
Berichten: 4
7-3-2015 10:50
Ik bedoelde met 1 actie het feit dat je maar 1 muis hebt en je kunt er geen 2 dingen tegelijkertijd mee... zoals iets uitfaden en de andere tegelijkertijd infaden.

Wat dat betreft zou een tablet wel handig zijn, maar dat vind ik weer zo breekbaar shut up :X

Die cartwall leek op eerste oogopslag wel interessant, maar ik mis wel weer functies, maar misschien heeft een andere versie deze functies wel? Want wat ik mis een scherm met trackverloop, geen idee hoe het officieel heet maar die horizontale balk razz :p iculture.textopus.nl/wp-content/uploads/2012/01/Red-Bull-BPM-DJ-iPhone-linker-deck-250x166.jpg En het manueel in en uitfaden van samples. (zoals kanonnen gebulder wat soms harder en soms zachter gezet wordt)

Overigens vond ik Mixxx fijner, omdat de samples ook een eigen trackverloop hebben en kunt toewijzen naar links en rechter main-fade (weet zo ook niet de exacte naam) en dat hebben we bij VDJ niet kunnen vinden. Maar ja, die werkte niet samen met de laptop (kan aan XP gelegen hebben?)

Ik heb even mijn profiel ingevuld... enneh... wij trainen/wonen in kleve shocked 8O
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
7-3-2015 13:44
en da's 20 min. van Nijmegen..... daten? laugh :D

Edit: inmiddels de site even bekeken...ziet er wel gelikt uit en het is allemaal geen "spielerei".
is het een idee dat ik een keer langskom bij je?
Alles komt goed....
Red LancerStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 5-3-2015
Laatste: 11-4-2015
Berichten: 4
9-3-2015 15:37
dat lijkt me dan wel handig laugh :D Ik moet alleen even kijken wanneer aangezien wij momenteel erg druk zijn met het trainen van een nieuwe show.

Voorkeuren?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)