Forum > Geluid

Vervangen van Woofer x-15

(0 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
StienoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2008
Laatste: 31-8-2020
Berichten: 214
12-2-2015 01:43
Al sinds ergens in 2008 gebruik ik met veel plezier 6 x-15 toppen van dap redelijk intensief. Ik ben byzonder tevreden over deze kasten,
Toegegeven, het hoog is wat schel als je ze echt op hun donder geeft, de spetterlak doet zijn naam eer aan als je langs een scherp randje gaat en het schuim op de grill valt er in de verpakking al bijna af.. Toch zijn ze alle 6 nog in prima werkende staat, krijg ik regelmatig complimenten over de geluidskwaliteit, en de veelzijdigheid en prijs kwaliteit zijn in mijn ogen onovertroffen..

Een tijdje terug had ik een wat grotere opdracht, buiten, waar ik op synq digit versterkers draaide. Een van deze versterkers vond het nodig om kapot te gaan, een kanaal bleef na een keiharde tik over de speakers op protect. Van de op dat kanaal aangesloten x15 is zowel de woofer als de hoogdriver kapot. De storing vond plaats vlak na het aanzetten van de versterkers, tijdens het op laag volume soundchecken.. Ik heb overigens geen idee wat er gebeurt is. Bekabeling is 100%, synq had letterlijk geexplodeerde zekeringen en flink toegetakelde prints.. Deze versterker draaide bij mij ook al een tijd mee... heul apart..

Enfin.. Ik zet maar zelden alle kasten tegelijk in, maar ik wilde deze speaker natuurlijk toch herstellen. De x15 is inmiddels al weer opgevolgd door wat gefacelifte modellen, en de gebruikte elementen hebben andere typenummers gekregen (maar ik kan optisch in elk geval geen verschillen waarnemen) Nieuwe hoogdriver zit er inmiddels in, en de woofer van 185 euro...zal binnenkort volgen. Omdat de prijs van de elementen me erg tegenviel (zeker in vergelijking met de prijs van losse onderdelen van deze serie bij introductie!!= inmiddels verdubbeld!) begon ik me toch af te vragen hoe kritisch het komt bij het eventueel gaan voor een ander merk en type , mocht er in de toekomst weer eens zo iets voorvallen. Er zijn zo ontzettend veel kasten die kwa inhoud , poorttuning en toepassing hetzelfde zijn als deze kast, en ik ben door de jaren heen al een aantal leer kasten tegengekomen waar de originele speakers vervangen waren door vaak emminence kappa of 18- sound speakers (En waarbij me dit bij testen eigenlijk totaal niet opviel)

Is het te kort door de bocht om te zeggen dat het vervangen van een speaker (vaarvan de thiele parameters niet terug te vinden zijn) door een exemplaar van een ander merk gemaakt voor eenzelfde toepassing (mid-bass) met eenzelfde elektrische belastbaarheid en voice coil diameter in PRAKTIJK eigenlijk best vaak goed gaat? Hetzelfde vraag ik me eigenlijk ook af voor subwoofers.. Ik lees regelmatig met belangstelling de topics waarin na veel rekenwerk een woofer wordt gekozen voor een basskast. Ik zal die materie niet snel eigen maken..Maar is er misschien iemand die in Jip en Janneke taal wilt uitleggen wat er conceet nou zo verschillend is aan simple 18 inch basskastjes met vergelijkbare speceficaties? (en dan bedoel ik de inhoud , bassreflex , frontloaded, 18 inch, ik snap dat een ander kastontwerp echt appels en peren vergelijken is)

Bedankt !
Ik repareer licht- en geluidsapparatuur op no cure no pay basis!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)