Forum > Geluid

Hulp bij balanced - unbalanced probleem

(39 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
Da BeastStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-7-2013
Laatste: 1-1-2015
Berichten: 9
30-12-2014 14:28
Heb de connectie getest zonder de oplossing van Dre ertussen. Voorlopig geen ruis, maar het geluidsniveau is zeer laag. Heb de connectie wel getest met een gsm. Indien hier een mengpaneel aangesloten zou worden, zal normaal het geluidsniveau verberteren. Of zie ik dit verkeerd?
BrokencoreStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2008
Laatste: 2-12-2022
Berichten: 170
30-12-2014 19:37
Hoe heb je het nu aangesloten? Smartphones kunnen over het algemeen vrij hard uitsturen.
Da BeastStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-7-2013
Laatste: 1-1-2015
Berichten: 9
31-12-2014 09:27

Brokencore schreef:

Hoe heb je het nu aangesloten? Smartphones kunnen over het algemeen vrij hard uitsturen.
Momenteel met een minijack naar 2x XLR
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 1593
31-12-2014 09:36
Hoe heb je de bedrading van XLR naar tulp gedaan? Dus: wat heb je aan elkaar geknoopt van XLR pin 1,2,3 en tulp sleeve/tip?

PS: Met een telefoon ga je natuurlijk weinig testen vwb groundloops...
't is maar een hobby...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
31-12-2014 10:13
Hallo,

Brokencore schreef:

.... Smartphones kunnen over het algemeen vrij hard uitsturen.
Inderdaad, maar of je nu zo blij moet zijn met het (analoge) geluid wat uit een "mobile device" (mobieltje, notebook, tablet, iPod) komt is natuurlijk een tweede.
Die geluidskwaliteit van bijvoorbeeld een iPhone t.o.v. een goede geluidskaart of cd-speler is al niet zo geweldig, tel daar nog eens bij op een MP3 met een lage bitrate wat samen resulteert in een uiterst bedroevend eindgeluid.

Je kan het probleem ook anders oplossen, namelijk:
  • met een draadje (verloop "mobile device"=>USB (meestal de standaard kabel die met de "mobile device" word meegeleverd)), aansluiten bijvoorbeeld op een Denon DN-700H via de USB op het front.
  • draadloos (Wlan/HotSpot) of LAN, via Airplay (ook onder Android en Windows) naar bijvoorbeeld de Denon DN-700H.
De Denon DN-700H heeft de volgende voordelen:
  • de interne D/A converters van je "mobile device" worden niet gebruikt, het omzetten van Digitaal naar Analoog word pas gedaan in de DN-700H.
  • heeft RCA en gebalanceerde outputs
  • kan veel verschillende formaten (WAV, MP3, FLAC etc.) en soorten media/bronnen (USB stick/HDD, NAS, PC, tablet, notebook, mobieltjes) aan.
  • geluidskwaliteit is stukken beter als van menig externe (en zeker elke interne/onboard) geluidskaart.
  • ondersteunt ook nog FM (analoge) radio en Web radio.
Door Airplay/Streamen te gebruiken omzeil je het mogelijke brom-probleem van bijvoorbeeld je laptop of ander apparaat.
Omdat de Denon ook radio aan boord heeft scheelt het TS ook weer een ingang op zijn mengpaneel.

Het Dré-idee blijft nog steeds de simpelste en goedkoopste oplossing !
(qua geluidskwaliteit, mocht dit belangrijk zijn voor de TS, is zijn idee weer een stuk minder, mede door het gebruik van de interne D/A converters van de "mobile devices", en in mindere mate de SC13 (waar ik qua geluidskwaliteit helemaal niet kapot van ben, verre van dat zelfs, blijft toch DAP laugh :D ) en ground-loop isolator)

https://e345eb35efcb99754b1f-525d2f2124a3483dfbd3f17c87329990.r36.cf2.rackcdn.com//1101/images/DN700H_Front.jpg

https://e345eb35efcb99754b1f-525d2f2124a3483dfbd3f17c87329990.r36.cf2.rackcdn.com//1101/images/DN700H_Rear.jpg

Greetz Webbie..
These go to Eleven ...
BrokencoreStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2008
Laatste: 2-12-2022
Berichten: 170
31-12-2014 12:00
Eens dat de Denon DN-700H een erg mooi apparaat is. Een telefoon (Android) via USB aansluiten (als mass-storage-device) lijkt me enkel wel complexer voor de minder technische gebruiker dan een mini-jack kabel insteken. Je moet je aardig door de mappen structuur worstelen om je MP3 bestanden te vinden op je telefoon (als je al weet waar ze staan).

Beetje off-topic: Is de geluids kwaliteit van de SC-13 echt zo discutabel? Heb hier zo'n ding liggen om af en toe eens een mobieltje of CD speler direct op het versterker rack aan te sluiten. Mogelijk eens modificeren dan met andere op-amps.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
31-12-2014 13:43
Hallo Brokencore,

Brokencore schreef:

.... Je moet je aardig door de mappen structuur worstelen om je MP3 bestanden te vinden op je telefoon (als je al weet waar ze staan).
Maar dat moet je toch als je een nummer van je iPhone o.i.d. wilt afspelen.
Beetje off-topic: Is de geluids kwaliteit van de SC-13 echt zo discutabel? Heb hier zo'n ding liggen om af en toe eens een mobieltje of CD speler direct op het versterker rack aan te sluiten. Mogelijk eens modificeren dan met andere op-amps.
Ik vind de geluidskwaliteit van de DAP SC-13 echt heel belabberd, het geluid is dood, koud en kil (=absoluut geen detail of dynamiek).
Gebruik hem ook alleen maar om zelf even gauw een versterker te testen, voor de rest laat ik hem netjes in de lade van mijn bureau liggen.

Als ik kwaliteits-voorversterking wil pak ik een van mijn SA PPE2410's (nog steeds mijn referentie).
De PPE2410 is ideaal om als voorversterker te gebruiken, de ingangs-gevoeligheid is in drie stappen (voor bijvoorbeeld een CD-speler) in te stellen (buiten de gain), gebalanceerde IN- en OUT-puts, 4-bands PEQ (zelfs L en R verschillend in te stellen), leveller (muzikale limiter), opslag presets (tot max. 64 presets) en een ongelooflijke goede geluidskwaliteit.

https://www.dropbox.com/s/vs0ewt8bymrk3gn/PPE2410.JPG?dl=1

Ik heb even de SC-13 opengemaakt voor je, type OpAmp wat gebruikt word is de 4558D JRC J181A.
Om ze te wisselen is het wel raadzaam om eerst een IC-voetje te plaatsen, de huidige OpAmps zitten direct gesoldeerd op het PCB (zie foto's).

JRC4558, worst op amp EVER....

PCB DAP SC-13.

https://www.dropbox.com/s/hleg0s32aizw3b5/DAP_SC-13%20%282%29.JPG?dl=1

https://www.dropbox.com/s/x4etczjw56slcyk/DAP_SC-13%20%283%29.JPG?dl=1

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
31-12-2014 16:26
Niet zo gek dat het geluid kil was... Het is immers winter! razz :p

Er zijn meer mensen die met hun modificatiedrift goed geluid om zeep geholpen hebben dan er mensen zijn die de geluidskwaliteit ECHT verbeterd hebben. Uiteraard is hun perceptie het hier totaal niet mee eens (maar dat is wel vaker zo met perceptie).

Gekozen op-ampjes zijn voor de toepassing en het budget helemaal prima (en interfacen een stuk beter met de boze buitenwereld van lange kabels dan de veel gebruikte TL07X Fet Op-Amps).

Ik zie veel liever een ABX test waarin dit ding unity gain (voor sommigen al een onmogelijke opgave om een of andere voor mij onverklaarbare reden...) vergeleken wordt met een stukje draad. Uiteraard doe je zo'n test niet als je de uitkomst niet wilt weten (maar veel liever speculeert, voelt en gelooft).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
31-12-2014 17:32
Hallo Dré,

Dré schreef:

Er zijn meer mensen die met hun modificatiedrift goed geluid om zeep geholpen hebben dan er mensen zijn die de geluidskwaliteit ECHT verbeterd hebben. Uiteraard is hun perceptie het hier totaal niet mee eens (maar dat is wel vaker zo met perceptie).
Kom op Dré, we hebben het hier niet over HighEnd geneuzel, maar echt over een heel duidelijk verschil in geluidskwaliteit.

Ik zal de laatste zijn die met jou in discussie gaat wat betreft elektronica en audio kennis, maar.......

Heb dus even een heel simpel testje gedaan met Smaart en de SC-13.
Het signaal wat in de SC-13 gaat moet dus ook weer uit de SC-13 komen zonder dat er wat word weggelaten en/of word toegevoegd, toch?

Testje bestond uit twee delen, eerste deel; het referentie-kanaal van Smaart een-op-een doorverbonden met het te meten signaal, zie onder:

https://www.dropbox.com/s/yha8vpk3dqhxt97/smaart-nul.JPG?dl=1

Tweede deel; simpelweg de SC-13 tussen de ingang (via de RCA) en uitgang (via de XLR) gehangen, en zie daar....

https://www.dropbox.com/s/hzxts52393e7tn7/smaart-SC-13.JPG?dl=1

Signaal: pink noise
SC-13: links en rechts identieke afwijking

Ik kan niets anders concluderen uit bovenstaande dat de SC-13 echt ruk is, of jij moet een verklaring hebben voor bovenstaande.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
31-12-2014 18:29
Wat is in deze grafiekjes precies wat?

Als in de onderste grafiek de groene bar de output is van de SC-13 dan hebben we OF een kapotte meting, of een kapotte kabel of een kapotte SC-13. In al die gevallen moet het kapotte hersteld worden voordat er wat zinnigs gezegd kan worden. Zo'n ding moet met gemak recht zijn binnen een half dB tussen de 50Hz en 15kHz.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)