Forum > Geluid

DJ booth midden van zaal.

(16 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
26-12-2014 07:07
Heeft er iemand ervaring met het plaatsen van een DJ booth in het midden van een zaal?
Het zou gaan over een zaal van 25 op 35 meter.
In het midden komt een podium 4 x 4 m.waar de DJ booth op zou moeten.
Boven booth zou cirkel van 4 m.in truss komen op 5m.hoogte.
Inrichter vraagt om speakers rondweg aan deze truss te hangen en subs rondweg onder podium.
Ik heb hiervoor 8 x VRX 932 en 8 x SRX 718 ter beschikking.
Heeft er iemand ervaring met dergelijke opstelling?
Heb het daar ooit eens gedaan met de speakers naast het vaste podium maar daar was een coctail bar op geplaatst zodat de dj booth in het midden moest en vond dit geen succes.
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1230
26-12-2014 11:21
Ik heb in het Leuvense wel eens een rechthoekige dj booth gezien die quasi in het midden van de zaal hing. De performers, want het was een combinatie van dj'en en live act, stonden op een laag podium en de booth hing met kabels aan het plafond. De booth was van truss gemaakt. de speakeropstelling was meer standaard met in elke hoek een sub-top stack als ik me niet vergis. Het zag er allemaal wel spectaculair uit en de klank was ook wel okay.
Free beats!
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1593
26-12-2014 12:21
Zet de subs tegen elkaar onder het podium zodat je 1 bron hebt voor het sub. Dan krijg je de mooiste spreiding. (Dus niet de subs uit elkaar zetten!)

Op 4 hoeken 2xVRX932 zou voldoende moeten zijn voor mid/hoog spreiding.
't is maar een hobby...
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
26-12-2014 13:13
Er gaat dus wel publiek rondom staan,gaat er dan geen groot verschil zijn wie voor de subs staat tegenover achter waar dan ook podium tussen zit?Ik kan eventueel naar elke kant 1 x srx 728 en 2 x srx 718 leggen zodat je bijna aansluitend rondom sub hebt.
Wat de toppen betreft denk ik ook dat de 4 hoeken voldoende is,ik heb tenandere ook maar 4 vliegframes.
Speakers in de buitenhoeken van de zaal zetten is geen optie daar aan een kant over gans de breedte een balkon is waar dus wel publiek onder staat maar speakers onder zetten een afschuwelijk geluid geeft.
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1593
26-12-2014 15:54
Als je ruimte hebt tussen de subs, krijg je uitdoving bij verschillende frequenties. Voorbeeld: stel je subs staan 3m uit elkaar, dan krijg je bij oa. 340/6=57Hz uitdoving. Dit soort dingen wil je niet, dus alle subs zo dicht mogelijk bij elkaar houden.

Waarschijnlijk is 2 rijtjes van 4xSRX718 direct naast het meest praktisch:
<--- 25m --->
SSSS
SSSS

Je krijgt dan lichte bundeling op de lange kant van de zaal.
't is maar een hobby...
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
26-12-2014 18:11

PvG schreef:

Als je ruimte hebt tussen de subs, krijg je uitdoving bij verschillende frequenties. Voorbeeld: stel je subs staan 3m uit elkaar, dan krijg je bij oa. 340/6=57Hz uitdoving. Dit soort dingen wil je niet, dus alle subs zo dicht mogelijk bij elkaar houden.

Waarschijnlijk is 2 rijtjes van 4xSRX718 direct naast het meest praktisch:
<--- 25m --->
SSSS
SSSS

Je krijgt dan lichte bundeling op de lange kant van de zaal.
Subs met het front bijna tegen elkaar, twee hoog, twee breed, is de beste optie als je die hoogte beschikbaar hebt onder het podium. Dan zijn alle bronnen zo dicht mogelijk bij elkaar. Als je het echt mooi wilt hebben is twee stapeltjes van vier, gevlogen boven de DJ de beste optie. Gezien de beperkte hoogte en ontbreken van vliegbare subs gaat dit hem in dit geval niet worden. sad :(

Wat mid/hoog betreft is vier punten aan de krappe kant, maar doordat de circel relatief klein is kan je dat oplossen met vier frontfills op de grond. Deze plaats je dan tussen de speakers die in het dak hangen.

Geen fills.
https://home.zonnet.nl/de_jong_jj/NO_FILLS.png

Met fills.
https://home.zonnet.nl/de_jong_jj/FILLS.png

Van de zijkant.
https://home.zonnet.nl/de_jong_jj/FILLS_SIDE.png
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
26-12-2014 18:32
Hallo Jadjong,

Leuke en interessante post.
Plaatjes maken het altijd weer een stuk inzichtelijker.
(welk programma heb je daar voor gebruikt?)

Vraagje: in de gegeven situatie, hoe is dan het beste alles aan te sturen, mono of stereo?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1593
26-12-2014 21:25
Om praktische redenen is dus 2 rijtjes subs van 4 naast elkaar waarschijnlijk het best haalbare. wink ;)

Webbie, opstelling van toppen volgens plaatje van Jadjong 45 graden draaien en om en om links-rechts aansturen, dan heb je rondom ruimtelijk geluid (voor DJs maakt het bijna nooit uit wat links en rechts is en als je ze vraagt welke XLR links of rechts is, geven ze steevast antwoord vanuit henzelf gezien en (nagenoeg) nooit vanuit het publiek gezien... razz :p ).
't is maar een hobby...
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
26-12-2014 22:33

Webbie schreef:

Hallo Jadjong,

Leuke en interessante post.
Plaatjes maken het altijd weer een stuk inzichtelijker.
(welk programma heb je daar voor gebruikt?)

Vraagje: in de gegeven situatie, hoe is dan het beste alles aan te sturen, mono of stereo?

Greetz Webbie...
Plaatjes komen uit D&B arraycalc. Mooie van dit programma is dat het de spreidingshoek van de bovenste en onderste kast weergeeft met lijnen. Meeste programmas doen alleen de bovenste kast, dat is nou net die ene waar de minste mensen naar luisteren. Ook voor subs kan je opstellingen heel simpel simuleren. De gebruiksvriendelijkheid van het programma is erg groot en als je weet wat je wil kan je het in de basis ook voor andere merken gebruiken.

Een opstelling in de rondte doe ik L/R/L/R/L/R/L/R voor topkasten, subs hardstikke mono. Wat de DJ er van vindt is niet zo belangrijk, die gasten kennen geen gainstructuur en als de DJM op phono in plaats van line/digital staat zeggen ze dat het kanaal stuk is. laugh :D
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
27-12-2014 17:46
Allen al bedankt voor reacties maar ben er nog niet uit.
Infills word probleem daar op podium rondom truss komt op 1,2m.hoogte met verticaal sunstrips aan.

Ik heb nu in gedacht 2 x 4 subs tegenover elkaar evenwijdig lange kant zaal.
De circel erboven zou ik verkleinen naar drie meter en dan 4 x 2VRX 932 aan hangen.
zo iets
Dit alles mono aansturen.Om het geluid bij DJ maak ik me minder zorgen,die mannen zijn toch al half doof en zetten monitors zo hard dat ze zaalgeluid niet horen.
Wegens tijdsgebrek gaat wat klooien met processor nog net lukken maar speakers nog gaan verplaatsen zal niet meer lukken.
Wat denken jullie ervan of ben ik verkeerd

Terug naar forum Reageer (zonder quote)